کد مطلب: ۳۷۷۰۳۳

بررسی جامعه‌شناختی کوچ رانندگانی با پلاک شهرستان به تهران

افزایش خودروهای پلاک شهرستان در تاکسی‌های آنلاین پایتخت

افزایش خودروهای پلاک شهرستان در تاکسی‌های آنلاین پایتخت

تردد رانندگانی با پلاک‌های متفرقه این روزها در تاکسی‌های آنلاین به‌شدت رایج شده است. رانندگانی که حتی بدون در نظر گرفتن پلاکشان از لهجه و تعلل‌های گاه‌ و بی‌گاهشان در پیدا کردن مسیر از روی نقشه‌، ناآشنا بودنشان به خیابان‌های تهران را نشان می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نظر می‌رسد مراجعه افراد به شهر تهران برای پیدا کردن شغلی با درآمد مکفی و نه حتی عالی حالا به رانندگی کردن و مسافرکشی در خیابان که البته با کمک نقشه‌های آنلاین ممکن شده است، رسیده است.

دو سال پیش شرکت اسنپ درباره تردد رانندگانی با پلاک شهرستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «به دستور پلیس راهور، اسنپ از چند ماه گذشته خودروهای با پلاک شهرستان را از سیستم حذف کرده و از امروز فقط خودروهای با پلاک تهران فعال هستند.»

در آن سال رئیس پلیس راهور تهران اعلام کرده بود که خودروهای پلاک شهرستان كه در تهران مسافرکشی کنند، جریمه و توقیف خواهند شد. در شرایط فعلی اما پلیس تهران چنین هشداری را در دستور کار ندارد و ظاهرا تاکسی‌های اینترنتی هم کمتر منعی در این زمینه اعمال می‌کنند.

آرمین کریمی، مدیر توسعه بازار تاکسی «ماکسیم» با تایید افزایش درخواست رانندگان این شرکت تاکسی اینترنتی برای تردد در شهر تهران به تجارت‌نیوز می‌گوید: معمولا در اطراف کلانشهرها این موضوع مشاهده می‌شود و رانندگان بسیاری برای کار از شهرهای اطراف به شهرهای بزرگ می‌آیند. اما به‌طور کلی در مجموعه ماکسیم فعالیت راننده‌ها محدود به شماره پلاک ماشین نیست، به این معنی که اگر کسی از شهرستان آمده باشد، ممنوعیتی برایش در ماکسیم وجود ندارد و از این جهت مزیتی برای رانندگان قائل نیستیم.

او اضافه می‌کند: ممکن است رانندگان به‌طور مثال محل سکونتشان همدان باشد و در یک بازه زمانی مشخص قصد تردد در شهر تهران را داشته باشند و در این زمان به‌طور همزمان می‌خواهند کار کنند، این افراد درخواست فعالیت در شهر تهران را می‌دهند و مانعی برای فعالیت این افراد وجود ندارد. در واقع لازم نیست این افراد ساکن شهر تهران باشند.

او با اشاره به اینکه در داده‌های آماری ماکسیم در چند ماه اخیر تعداد درخواست برای تغییر شهر و فعالیت در شهر تهران افزایش داشته است، ادامه می‌دهد: اصولا در کلانشهرها این موضوع قابل لمس است. به این دلیل که درآمد رانندگان و میانگین کرایه در شهرهای بزرگ با توجه به مسیرها به نسبت شهرهای کوچک بالا است. بنابراین شاهد هستیم که خیلی از رانندگان در شهرهای کوچک درخواست تغییر واحد برای فعالیت در شهرهای دیگر را می‌دهند. در ماکسیم، رانندگان صرف نظر از اینکه کجا سکونت دارند، می‌توانند شهر محل فعالیت خود را تغییر دهند، اما اگر قرار بر فعالیت به‌طور دائم باشد، راننده باید درخواست تغییر واحد محل سکونت بدهد.

راننده‌های تپسی تهرانی هستند

با وجود این روابط عمومی شرکت «تپسی» در پاسخ به تجارت‌نیوز در این زمینه اعلام کرد: تردد رانندگانی به غیر از پلاک مربوط به استان تهران در این شرکت ممنوع است و پلاک‌هایی از شهرهایی که به‌طور مثال مربوط به قزوین یا زنجان است و اخیرا در شهر تهران تردد داشته‌اند، متعلق به «تپسی» نیستند.

آسیب‌های جامعه‌شناختی کوچ رانندگان به تهران

یک جامعه‌شناس معتقد است آسیب‌های کوچ دائم و موقت رانندگانی که به شهرهای بزرگ می‌آیند تا کسب درآمد کنند، برای خانواده‌های جوان در آینده نمود پیدا می‌کند.

مصطفی اقیلما، رئیس انجمن علمی انجمن مددکاری اجتماعی ایران دراین‌باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: مشکل فعلی جامعه و افراد پیدا نکردن کار است. دیده شده این افراد حتی از کرمانشاه، کردستان، همدان و خرم‌آباد به تهران می‌آیند؛ از شهرهایی که کار به ندرت پیدا می‌شود. عده‌ بسیاری از آنها به تهران می‌آیند و حتی شب را در ماشینشان به صبح می‌رسانند. در صحبتی که با برخی از آنها داشتم آنها می‌گویند هر سه ماه یک‌بار به خانواده‌شان سر می‌زنند.

او ادامه می‌دهد: این افراد وضعیت مشابهی مانند افرادی که برای شرکت نفت در جزایر کار می‌کنند، دارند، هر 15 روز یک‌بار می‌توانند به دیدن خانواده‌شان بروند. مشکلات دوری فرزند از پدر، اختلافات بین زن و شوهر و حتی ظنین شدن این دو به یکدیگر از جمله مشکلات شایع در این خانواده‌هاست.

به گفته اقلیما اما شکل‌گیری این مشکل از فقر نیست، بلکه نقص در اجرای سیاست‌های راهبردی برای هدایت جامعه است. او ادامه می‌دهد: دولت راهکاری برای بیکاری در جامعه ندارد. 90 درصد تحلصیل‌کرده‌ها بیکار هستند و وقتی کار نیست آیا بهتر این نیست که این افراد به‌جای دزدی رانندگی کنند.

این جامعه‌شناس اضافه می‌کند: شهر تهران در این روند کمترین آسیب و خانواده‌های این افراد بزرگ‌ترین آسیب را می‌بینند. آنها وقتی به دیدن خانواده‌شان می‌روند، بچه‌هایشان دیگر مثل گذشته پذیرای آنها نیستند و درگیری در خانواده بیشتر می‌شود و حتی پدر نیز نزدیکی کمتری به خانواده دارد، چون کمتر در کانون خانواده نبوده است. دوست داشتن، احترام و ارتباطات فردی در این خانواده‌ها کمتر می‌شود. شاید الان این آسیب به چشم نیاید اما با بزرگ‌تر شدن بچه‌ها، به‌تدریج آسیب‌ها خودشان را نشان می‌دهند.

او با اشاره به اینکه تا پیش از این مشکل مسیریابی برای این رانندگان وجود داشت، اما امروزه با وجود نرم‌افزارهای نقشه آنلاین این افراد با گوشی‌شان به‌راحتی مسیرها را پیدا می‌کنند، اضافه می‌کند: در آمارهای اعلام‌شده آمده است که چیزی بیش از 5 هزار نفر خانم در اسنپ و تپسی مشغول به کارند. حتی دختری را می‌شناسم که با مدرک فوق‌لیسانس ژنتیک در اسنپ کار می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • قاسم

    سلام…بحث یک شهر نیست بحث ایران است…منیکه یکسال در تهران زندگی میکنم چرا بهم پلاک تهرانو ندادن چرا تبعیض قاعل میشن..من بچه گرگانم تهران ماشین خریدم شغل اولم سقف کاذبه حالا درآمدش کفاف نمیده چرا نتونم اسنپ کار کنم؟چون فقط پلاکم مال شهرستانه.اون بدبختیکه زندگیشو رها کرده اومده پایتخت مسافرکشی میکنه چرا نباید حمایت بشه؟چون اهل تهران نیست.؟والا اگر پاتخت عوض بشه تهران میشه مث سیستان……….ازیک طرف میزنن تهران شهری برای همه از یک طرفم تبعیض قاعل میشن و تهرانیا ده قدم از شهرستانیا جلوترن….تمومش کنید خلاص….

    • دانیال

      حرف حق!

    • ناشناس

      دمت گرم داداش. برای حل مشکل چه کردی؟

  • ناشناس

    خوب مردم رو انداختن به جون همدیگه.یک سوم دهه شصتیا هنوز مزدوج نشدن.یک سوم دیگم طلاق گرفتن.برا جی؟؟ واسه اینکه کار و درامد درستی وجود نداره

    • ناشناس

      من دهه 60 هستم و دوتا همسر دارم و خرج هر دو زندگیمو با اسنپ میدم

  • ناشناس

    با سلام بنده شاغل هستم در پایتخت شماره شهربانیم نمره گیلانه به این خاطر که سه ما پیش ماشین خریدم وتعویض پلاک به دلیل اینکه قرادادمنزلم باید دو ما میگذشت به همین دلیل به من نمره تهران نداد من ۲۶ سال سابقه کار در پایتخت دارم و اسنپ موتوری باکس هم فعالم تکلیفم جیست العان هم هوا رو به سردی میباشد خواهشمندم کمکم کنید

  • میلاد

    نژاد پرست ها