خبر مهم:

کد مطلب: ۴۰۲۳۲۳

جزئیات دستورالعمل وزارت کشور برای تاکسی‌های اینترنتی / محدودیت‌های جدید برای رانندگان

جزئیات دستورالعمل وزارت کشور برای تاکسی‌های اینترنتی / محدودیت‌های جدید برای رانندگان

براساس ابلاغیه‌ای که به امضای وزیر کشور و وزیر صمت رسیده است، شهرداری و وزارت کشور بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی نظارت می‌کنند، پلاک خودرو باید با شهر محل فعالیت مطابقت داشته باشد، همچنین وزارت کشور به برخی از اطلاعات سفر دسترسی پیدا خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس فایلی که ماهنامه پیوست با عنوان متن دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی منتشر کرده است، وزارت کشور موظف است حداکثر ظرف مدت شش ماه «سماس» را راه‌اندازی و دسترسی‌های لازم را در اختیار مراجع و ذی‌نفعان قرار دهد و ارائه‌دهندگان خدمات هوشمند مسافر موظفند ظرف مدت یک ماه از تاریخ راه‌اندازی این سامانه اطلاعات رانندگان، وسیله نقلیه تحت پوشش خود به انضمام مشخصات شرکت، آدرس و تلفن دفتر مرکزی و یا شعب استانی آن را وارد کنند.

همچنین باید داده‌های هر سفر به صورت هفتگی ثبت کنند؛ همچنین باید امکان دسترسی وزارت کشور را به صورت هفتگی اطلاعات هر سفر شامل، شماره پلاک وسیله نقلیه، زمان و مختصات مکان مبدا و مقصد، مقدار پیمایش و هزینه سفر با امکان صحت‌سنجی و گزارش‌گیری هر یک از موارد ایجاد کنند.

تا زمان راه‌اندازی سماس، تصویر مدارک مربوطه تحویل دفتر حمل و نقل وزارت کشور خواهد شد.

شهرداری‌ها باید درآمد حاصل را در توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و رفع آلودگی هوا هزینه کنند.

تاکسی‌های اینترنتی مشمول قانون سن فرسودگی خودروهای حمل‌و‌نقل عمومی خواهند بود، به این صورت که یکسال پس از تصویب این دستورالعمل خودروهای بالای 15 سال و دو سال پس از تصویب این دستورالعمل خودروهای بالای 13 سال و سه سال پس از تصویب خودروهای بالای 10 سال از این ناوگان حذف شوند.

گواهی معاینه فنی، بیمه‌نامه شخص ثالث و همخوانی شماره پلاک وسیله نقلیه با استان محل فعالیت از دیگر محدودیت‌های این دستورالعمل است.

در خصوص مشخصات راننده نیز باید رانندگان تابعیت جمهوری اسلامی ایران یا پروانه کار برای اتباع خارجی داشته باشند. همچنین هر راننده حداکثر 12 ساعت می‌تواند در شبانه روز فعالیت کنند.

در این دستورالعمل امکان بالارفتن هزینه سفر وجود دارد، به عبارتی در مواردی که هزینه سفر از سقف تعرفه تاکسی‌های تلفنی مصوب برای هر شهر بالاتر شود باید قبل از انجام سفر از طریق اپلیکیشن به مسافر اعلام می‌شود.

دو نهاد نظارت کننده بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی وزرات کشور و شهرداری‌ها هستند که از طریق سامانه سماس و میدانی انجام می‌شود.

تاکسی‌های اینترنتی موظفند در صورت درخواست شهرداری ، اطلاعات پردازش شده سفر‌ها مانند نقشه‌های تراکم تقاضای الگوهای توزیع سفرها در سطح شهر را در اختیار شهرداری قرار دهند.

همچنین آموزش‌های این صنف باید مطابق با سرفصل‌ها و مشخصات ابلاغی وزارت کشور باشد.

مرجع رسیدگی به تخلفات رانندگان تاکسی‌های اینترنتی کمیسیون ایمنی یا هیات انضباطی خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    با سلام تورا به خدا به کرایه های خودتان نکاه کنید خنده دار است بنزین که کران شدقبلش قیمتها خوب بود ولی بنزین که کران شد خیلی چیزها کران شد خودتان بهتر می دانید لوازم خوراکی نمدانم هر چیزی که احتیاج داریم با در آمد کار شما همخوانی نداره کار کرد ما ریال است اما خرج ما به دلار خودتان بهتر می دانید قبلا یه چرخ خودرو را باز وبست می کردیم همش ۴۰ تومان می شود ولی حالا ۲۰۰ هزار . این تقاقت را از جیب می دهیم به صرفه نیست درست است البته پراید را می گویم