کد مطلب: ۳۳۲۲۱۴

گفتگوی تجارت‌نیوز با بنیانگذار یک استارتاپ:

داستان یک استارتاپ بنزینی/افزایش قیمت بنزین به نفع فعالیت ماست

داستان یک استارتاپ بنزینی/افزایش قیمت بنزین به نفع فعالیت ماست

در میان فعالیت استارتاپ‌های مختلف، استارتاپی با بیزینس مدل متفاوت مشغول فعالیت است. استارتاپی که بنزین را در هر مکانی که شما بخواهید به شما تحویل می‌دهد.

در میان فعالیت استارتاپ‌های مختلف، استارتاپی با بیزینس مدل متفاوت مشغول فعالیت است. استارتاپی که بنزین را در هر مکانی که شما بخواهید به شما تحویل می‌دهد. یعنی نیاز نیست هر روز، زمانتان را ساعت‌ها در ترافیک برای رسیدن به جایگاه سوخت بگذرانید. با دومینو نیاز نیست زمانی که وسط خیابان بنزین ماشینتان تمام شد، با یک گالن وسط خیابان ساعت‌ها بایستید و انتطار دو لیتر بنزین از ماشین‌های گذری داشته باشید. کافیست با تلفن همراهتان سفارش دهید و در مکان مورد نطرتان بنزین تحویل بگیرید.

جناب مولایی از خودتان و نحوه آشنایی با اکوسیستم استارتاپی بگویید.

محسن مولایی‌نسب دانش آموخته رشته کارآفرینی و گرایش توسعه کسب‌و‌کارهای جدید و همچنین رشته شیمی هستم. از سال 83 کارم با کسب‌و‌کارهای جدید و راه‌اندازی شرکت‌های نوپایه استارت خورد. اغلب کارهایی که کلید زدم در مسیر راه‌اندازی محصولات متفاوت و جدید بود تا اینکه از سال 90به مفهوم استارتاپ شناخته شد. از سال 92 مدیر عامل شتاب‌دهنده پرش بودم و در تیم‌های مختلف به عنوان مدیر‌عامل یا یکی از اجزای هیئت مدیره مجموعه‌های مختلف شتاب‌دهنده فعالیت کرده‌ام. در حال حاضر هم فاندر و مدیرعامل دومینوانرژی یا تامین هوشمند انرژی هوشمند هستم.

ایده دومینو از کجا شکل گرفت و چه زمانی استارت خورد؟

ایده دومینو از شهر پرترافیک تهران، پراکندگی زیاد مناطق و تراکم عده‌ای از جمعیت در مرکز شهر شکل گرفت. با بررسی‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم به اندازه وسعت و پراکندگی مناطقش جایگاه سوخت ندارد و تمام این دلایل باعث شد به فکر تولد دومینو برای تسهیل‌کار جامعه باشیم. نکته مهم بیزینس مدل دومینو این است که کافیست مشتری اراده کند تا سوخت را در محل مورد نظرش تحویل بگیرد. یک‌جورهایی اراده مشتری را به سوخت تبدیل می‌کنیم. اسفند ماه پارسال طراحی مقدماتی دومینو پایان گرفت و در اردیبهشت ماه امسال رسما لانچ کرده و فعالیتمان را شروع کردیم.

هدف ما ارائه خدمات مورد نیاز مشتری‌هایمان است. قصد داریم کاربران را از رفتن به پمپ‌بنزین بی‌نیاز ‌کنیم تا در محل دلخواه خودشان بدون دغدغه ترافیک، آلودگی هوا، محیط زیست و حساب و کتاب پمپ بنزین سوخت مورد نظر خود را دریافت کنند و تجربه‌ جدید در سوخت‌گیری به دست بیاورند.

mohsen molaei nasab 01

مولایی‌نسب می‌گوید: افزایش قیمت بنزین به نفع دومینو است.

استقبال از طرف کاربران فضای مجازی به چه میزانی بوده و دومینو در جذب کاربر چقدر موفق بوده است؟

مشتری‌های مورد هدف ما برای آغازِ کار افرادی بودند که دغدغه‌های محیط زیستی دارند و تلاش کردیم افرادی که زمان برایشان اهمیت دارد را جذب کنیم. تا به امروزهم موفق بوده‌ایم و سرعت رشد ما خوب بوده و دقیقا طبق چیزی که مد نظر ما بوده پیش رفته است.

زیر ساخت فعالیت بیزینس شما کاملا سنتی است. فرهنگ‌سازی این موضوع سخت نیست؟

کاملا درست است و نزدیک 150 سال در مدل فعالیت این بیزنس تغییری شکل نگرفته است. به تازگی در اروپا و آمریکا در مورد نحوه توزیع سوخت با نام «توزیع مویرگی» شکل گرفته است. در حقیقت ما از همان مدل تبعیت می‌کنیم با این تفاوت که ما روی مزیت مهمی دست گذاشته‌ایم. مزیت سرعت و صرفه‌جویی در زمان که کاربران به آن اهمیت می‌دهند. با توجه به ناوگانی که ما طراحی کرده‌ایم این قضیه میسر است و همین یکی از دلایلی است که اطمیان خاطری از موفقیتمان به ما ارزانی می‌کند.

کاربران قرار است با چه رفع نیازهایی از طرف دومینو مواجه شوند و چه خدماتی دریافت کنند؟

در حال حاضر در مرحله‌ای هستیم که تقریبا بازار شماره یک و دو را به اهداف رسانده‌ایم. نمونه‌های جدید سیستم و اختراعمان با حفاظت مالکیت معنوی ثبت شده است. مرحله جذب سرمایه‌گذار را هم پشت سر گذاشته‌ایم. این روزها سیستم دومینو وارد فاز جدیدی شده و تمام هم‌و‌غم این روزهایمان خلاصه شده در رونمایی از محصول جدیدمان.

ضمن اینکه ادغامی عمودی در زنجیره فعالیتمان داریم و به زودی با همکاری با شرکت جدیدمان تولیداتی در زمینه افزودنی‌های مرتبط با سوخت خواهیم داشت.

پلن‌ ادامه مسیر آینده دومینو چیست؟

در حال حاضر درمناطق یک، دو، سه تهران مشغول فعالیتیم و در نواحی‌ای از مناطق 5 و 4 فعالیم و در منطقه 6 پوشش کامل داریم. دومینو فعلا در تهران مشغول فعالیت است؛ اما به زودی شعباتی در شهرستان‌ها افتتاح خواهیم کرد.

اتفاق کارت سوخت و اجرایی شدنش در آینده و روند حرکت دومینو تاثیری نخواهد داشت؟

خوشبختانه سرمایه‌گذار ما در حوزه سوخت فعال است و سهمیه‌بندی چالشی جدی برای ما محسوب نمی‌شود. شاید مشتری‌ها را با مشکلاتی مواجه کند اما ما را به عنوان پلتفرومی که در این قضیه مشغول فعالیت است با مشکلی روبه‌رو نمی‌کند.

نکته مهم این است که ما سعی کرده‌ایم تا جایی که می‌توانیم کمک کنیم تا اطلاعات دقیقی از محل مصرف بالای سوخت و نوع سوخت به دست بیاوریم. همین آمار به شرکت ملی پالایش نفت کمک می‌کند تا مدیریت بهتری برای تولید سوخت و رسیدنش به دست مشتری اصلی داشته باشد و به معنای واقعی از قاچاق بنزین جلوگیری کند.

در صورت گران شدن بنزین دومینو با چالشی روبه‌رو خواهد شد؟ قیمت بالای بنزین فعالییتان را خدشه‌دار نخواهد کرد؟

خوشبختانه گران شدن بنزین هم مثل کارت سوخت در بیزنس ما تاثیری ندارد. چون بر اساس قاعده قدیمی زمانی که نسبت هزینه خدمات به کل خدمت یا محصول کاهش پیدا کند مشتری رغبت بیشتری برای استفاده از خدمات پیدا می‌کند.

در حال حاضر ما در هر باک 50 لیتری 10 هزار تومان به عنوان هرینه سوخت از مشتری دریافت می‌کنیم که 20 درصد از 100‌در‌صد کل قیمت را تشکیل می‌دهد. اما اگر قیمت بالا برود و قیمت تمام شده 50 لیتر بنزین برای مشتری 200 هزار تومان شود؛ 10 هزار تومان در 200 هزار تومان نهایی، به پنج درصد از کل قیمت کاهش پیدا می‌کند و این فرصت خوبی برای رشد ما خواهد بود.

کارنامه فعالیتتان در این مدت چقدر موفقیت آمیز بوده و در آینده خودتان را کجا می‌بینید؟

شخصا معتقدم هرجا چالشی وجود دارد دارد؛ در کنارش ایده و خلاقیتی موج می‌زند و فقط کافیست فرصت‌ها را بشناسید و به کسب‌و‌کار تبدیل کنید. به نظرم موفقیت را نمی‌شود به این راحتی سنجید یا حدس زد. برای ارزیابی هر موفقیتی حداقل هشت سال زمان نیاز داریم. اغلب شرکت‌ها در سه تا پنج سال اول از بین می‌روند. اما درنگاه کلی شاخص‌های تعریف شده‌ ما اغلب موفق بوده‌اند و همین نشان‌دهنده درستی مسیری است که در آن قرار داریم.

ولی برای بقا و رسیدن به آینده بهتر، نیاز به اصلاح، پیگیری، ارائه محصول جدید و نوآوری‌های زیاد داریم تا مسیر را هموار کرده و با موفقیت پیش برویم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.