کد مطلب: ۶۷۵۷۱۳

فناوری ذهن خوانی؛ خوب یا بد؟

فناوری ذهن خوانی؛ خوب یا بد؟

پژوهشگران و محققان حوزه سلامت سال‌های زیادی است که تحقیقات روی نحوه عملکرد مغز انسان و ذهن خوانی دارند و امیدوارند روزی بتوانند با پردازش سیگنال‌های مغزی ذهن انسان را بخوانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محققان بخش سلامت قصد دارند تا به کمک ذهن خوانی به افرادی که دارای معلولیت‌های مختلف هستند کمک کنند تا اندام مصنوعی خود را به راحتی تحت کنترل بگیرند.

محققان این حوزه تا به امروز به پیشرفت‌های خوبی در این زمینه رسیده‌اند. این پروژه به حدی جالب و شگفت‌انگیز است که محققان حوزه‌های دیگر نیز علاقه‌مند به توسعه و سرعت بخشیدن به مسیر پیشرفت این پژوهش و تحقیقات شدند. در حال حاضر این فناوری به neurotechnology معروف است.

علاقه غول‌های فناوری به ذهن خوانی

شرکت‌های فناوری از علاقه‌مندان به توسعه تحقیقات روی پروژه ذهن خوانی هستند و غول‌های فناوری نظیر مایکروسافت، تسلا، گوگل، فیس‌بوک و غیره سرمایه‌گذاری زیادی روی توسعه این تحقیقات کرده‌اند.

مایکروسافت قصد دارد تا از این فناوری در دستیار صوتی خود با نام کورتانا بهره بگیرد.

تسلا نیز با استفاده از این تکنولوژی امیدوار است بتواند گوشی‌هوشمند و خودروهای تولیدی خود را در آینده نزدیک مجهز به این فناوری کند.

گوگل و فیس‌بوک هم قرار است این فناوری را جایگزین تایپ کنند و کاربران تنها با فکر کردن، دستورات لازم را برای سرورهای این دو شرکت ارسال کنند و در این فرآیند دیگر از کیبورد و تایپ خبری نباشد.

برنامه سری نظامیان برای خواندن ذهن افراد

فناوری ذهن خوانی مورد توجه نظامیان هم قرار دارد و ارتش‌های روسیه، چین و آمریکا نیز مشغول تحقیقات سری خود در این زمینه هستند.

ارتش آمریکا بنا دارد تا سال ۲۰۲۵ میلادی حدود ۶.۲۵ میلیون دلار به توسعه این فناوری اختصاص دهد. نظامیان آمریکایی مدعی هستند که قصد دارند از این فناوری برای برقراری ارتباط استفاده کنند.

پلیس آمریکا نیز در تلاش است تا با تحقیقات و سرمایه‌گذاری جداگانه بتواند از فناوری ذهن‌خوانی برای جلوگیری از جرم و جنایت استفاده کند.

پلیس آمریکا معتقد است که می‌توان از این فناوری در ذهن‌خوانی مجرمان برای بازخوانی جرم‌های ارتکابی نیز بهره‌مند‌ شد.

تهدیدی برای بشریت

از سوی دیگر بعضی محققان و کارشناسان معتقدند که با توسعه این فناوری شاهد تبدیل انسان‌ها به ربات خواهیم بود. این افراد مدعی هستند که دولت‌ها و اشخاص سودجو می‌توانند به زودی ذهن انسان‌ها را از راه دور بخوانند و حتی شاید بتوانند روزی ذهن‌ها را در کنترل خود بگیرند.

این منتقدان ادعا می‌کنند که با پیشرفت این فناوری افراد سودجو می‌تواند ذهن افراد را هک کنند و از اطلاعات آن با خبر شوند و در صورت لزوم ذهن‌ها را برنامه‌ریزی کنند.

براساس شواهد محققان هنوز راه زیادی برای خواندن کامل امواج مغزی و ذهن خوانی دارند. اما سرانجام روزی به این تکنولوژی دست پیدا می‌کنند. مطمئنا اگر راه حلی برای سواستفاده‌های احتمالی از این فناوری پیدا نشود، بدون شک دنیا محل خطرناکی برای زندگی خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.