کد مطلب: ۵۴۰۱۴۵

مزایای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات چیست؟

مزایای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات چیست؟

استقلال فضای مجازی، رشد انواع خدمات به صورت بومی و داخلی در بستر فضای مجازی، شکل‌گیری کسب و کارهای نوین، امکان دسترسی مردم سراسر کشور به انواع خدمات الکترونیکی و کاهش شکاف دیجیتالی از دستاوردهای مهم توسعه شبکه ملی اطلاعات است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کاهش شکاف دیجیتالی شبکه ملی اطلاعات که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده، یک راهبرد اساسی برای ایجاد و تقویت فضای مجازی ایمن، سالم و بومی است تا بستر مناسبی برای شکل گیری حضور جریان‌ساز ایجاد شود.

بر همین مبنا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در لایه زیرساخت دارای وظیفه اساسی است. راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از حدود ۱۵ سال قبل در دستور کار دولت قرار داشت، ولی با آغاز دولت یازدهم این مسئله به طور جدی مورد توجه قرار گرفت و با توسعه زیرساخت‌های کلیدی در بخش هسته شبکه و گسترش پوشش دسترسی پهنای باند به ویژه دسترسی پهن باند سیار، زمینه ارائه خدمات اینترنتی متعدد به کاربران شکل گرفت.

رشد انواع خدمات به صورت بومی و داخلی در بستر فضای مجازی و شکل گیری کسب و کارهای نوین از دستاوردهای مهم توسعه شبکه ملی اطلاعات است که امکان دسترسی مردم در سراسر کشور را به انواع خدمات الکترونیکی و در نتیجه کاهش شکاف دیجیتالی و مهمتراز آن، افزایش میزان بهره‌وری در ارایه خدمات به مردم را فراهم می‌کند.

شبکه ملی اطلاعات می‌تواند دستاوردهای مهمی برای کشور داشته باشد، اما از مهم‌ترین آن می‌توان به ۷۰ درصد خودکفایی در تولید تجهیزات مورد نیاز شبکه ثابت کشور، ۳۰ درصد خودکفایی در تولید تجهیزات مورد نیاز شبکه سیار کشور و ۱۰۰ درصد خودکفایی در تولید تجهیزات و سامانه‌های امنیتی مورد نیاز شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد.

بنابراین زمانی که شبکه ملی اطلاعات به صورت کلی در کشور استقرار پیدا کند، تاثیرات شگرفی در اقتصاد کشور به وقوع می‌پیوندد.

رسیدن به جایگاه اول منطقه در توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و شاخص سهولت کسب و کار، سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کشور، کسب ۱۰ درصدی از ارزش بازار بورس توسط شرکت‌های دانش بنیان، کاهش ۳۰ درصدی مراجعات مردمی به دستگاه‌های اجرایی، دسترسی ۱۰۰ درصدی خانوارها به اینترنت سیار با سرعت ۱۰ مگابیت بر ثانیه و کسب سهم ۱۰ درصدی خرده فروشی الکترونیکی از جمله مهم‌ترین نتایج استقرار کامل شبکه ملی اطلاعات در اقتصاد کشور است.

به گزارش ایرنا، مسئولان حوزه سیاستگذاری و اجرایی شبکه ملی اطلاعات بارها اعلام کرده‌اند که شبکه اطلاعات به معنای جدایی از اینترنت نیست. برخی گمان می‌کنند اگر شبکه ملی پا بگیرد، شاید استفاده از اینترنت (همان که به اسم اینترنت جهانی می‌شناسیم) با چالش روبه‌رو شود.

آن‌ها گفته‌اند اینترنت، یک سرویس روی شبکه ملی اطلاعات است و تعاملی مدیریت‌شده با آن اتخاذ خواهد شد. آن‌جایی که مدیران و قانون‌گذاران اینترنت به حق مالکیت و شهروندی مردم ایران احترام بگذارند می‌توانند به سرویس‌دهی‌شان در کشور ادامه دهند.

شبکه ملی اطلاعات یک راهبرد برای ایجاد فضای مجازی در دسترس، پایدار، ارزان و امن است تا کسب و کارها به راحتی و با کیفیت بتوانند توسعه پیدا کنند و خدمات با کیفیت همه جا در دسترس کاربران باشد.

با اجرای شبکه ملی اطلاعات قرار بر آن نیست که محدودسازی در کشور صورت بگیرد بلکه با اجرای شبکه ملی اطلاعات یک راهبرد برای ایجاد فضای مجازی در دسترس، پایدار، ارزان و امن شکل می‌گیرد تا از این طریق کسب و کارها براحتی و با کیفیت بتوانند توسعه پیدا کنند و به نوعی خدمات باکیفیت همه جا در دسترس کاربران باشد.

شورای عالی فضای مجازی سال گذشته پس از برگزاری جلسات متعدد با حضور کارشناسان، طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات را ابلاغ و وظایف مربوط به هر سازمان را تشریح کرد.

منبع: ایرنا

آخرین اخبار و گزارش های حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.