کد مطلب: ۷۵۴۴۵۲

۸ بهمن، روز جهانی حریم خصوصی داده‌ها/ وضعیت لایحه حریم خصوصی در ایران

8 بهمن، روز جهانی حریم خصوصی داده‌ها/ وضعیت لایحه حریم خصوصی در ایران

امروز روز جهانی حریم خصوصی اطلاعات است، هدف از این روز بر آگاهی‌رسانی در خصوص اهمیت حفاظت از حریم خصوصی در پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات شخصی بخصوص در بسترهای آنلاین است.

به گزارش تجارت‌‌نیوز، امروز، 8 بهمن ماه، مصادف با ۲۸ ژانویه، روز جهانی حریم خصوصی اطلاعات است. هدف از اختصاص چنین روزی، افزایش آگاهی عموم نسبت به حریم شخصی و حفاظت از داده‌هاست.

حریم خصوصی اطلاعات، جنبه‌ای از فناوری اطلاعات است که به میزان توانایی فرد در تعیین اینکه چه اطلاعاتی از او با افراد ثالث (خواسته یا ناخواسته) به اشتراک گذاشته شود اشاره دارد.

روز جهانی حریم خصوصی اطلاعات در تقویم حدود ۵۰ کشور به ثبت رسیده است. در بسیاری از کشورها مراسم‌های برگزار شده به مناسبت این روز بر آگاهی‌رسانی در خصوص اهمیت حفاظت از حریم خصوصی در پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات شخصی بخصوص در بسترهای آنلاین توجه دارند. در طی سال‌های اخیر، دامنه این آموزش‌ها نه فقط بر سازمان‌ها و کاربران که بر خانواده‌ها و مشتریان نیز تمرکز داشته است.

وضعیت لایحه حفاظت از حریم خصوصی در ایران

در دی 1401، وزیر ارتباطات از تدوین لایحه داده و حریم خصوصی خبر داد و گفت: «تدوین این لایحه یعنی ما بر حفاظت از داده‌های شخصی مردم در پلتفرم داخلی تاکید داریم هرچند هم اکنون نیز حفظ داده‌ها و اطلاعات مردم در سکو‌های داخلی مشمول اصل ۲۵ قانون اساسی است.»

عیسی زارع‌پور درباره حضور مردم در پیام‌رسان‌های داخلی و جلب اعتماد آن‌ها گفت: «تمام تلاش ما در این چند ماه این بود که بتوانیم سکو‌های داخلی را تقویت کنیم و قابلیت‌ها و امکانات جدید به آن‌ها اضافه کنیم تا بتوانند در قالب پیام‌رسان و شبکه اجتماعی، با نمونه‌های خارجی رقابت و مردم را به سمت خودشان جلب کنند و بتوانند مسئله و نیاز مردم را حل کنند.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حضور میلیونی هموطنان در این سکو‌ها گفت: این حضور نشان‌دهنده آن است که این سکو‌ها مسئله‌ای به جهت کارکردی ندارند و ما باید تلاش کنیم که رغبت را در هموطنان ایجاد و اعتماد آن‌ها را برای آمدن به این سکو‌ها بیشتر کنیم. در این مسیر هم با افزایش قابلیت‌های جدید و هم با پیگیری سازوکار‌هایی که خیال مردم را از بابت حریم خصوصی خودشان در این فضا راحت می‌کند، در تلاشیم اعتماد هموطنان را بیش از گذشته نسبت به پلتفرم داخلی جلب کنیم.»

زارع‌پور ادامه داد: «در این خصوص تاکنون کار‌های زیادی انجام شده که یکی از آن‌ها لایحه داده و حریم خصوصی است که اکنون در حال طی مراحل نهایی برای ارسال به مجلس است. تدوین این لایحه یعنی ما بر حفظ داده‌های شخصی مردم در پلتفرم داخلی تاکید داریم.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مبنا‌های قانونی که پیش از این وجود داشته، افزود: «البته در حال حاضر سازوکار قانونی وجود دارد و من در مجلس هم گفتم که براساس بخشنامه رئیس قوه قضائیه، داده‌ها و اطلاعات مردم در سکو‌های داخلی مشمول اصل 25 قانون اساسی است که تاکید بر حفظ حریم خصوصی مردم دارد. مقام معظم رهبری نیز پیش از این فتوا داده‌اند و داده‌های مردم را جزو حریم خصوصی دانستند و تاکید کردند که باید حفظ شود. در همین راستا در لایحه‌ای که در حال آماده‌شدن است، تدابیری برای حفاظت از داده‌های مردم در پلتفرم‌های داخلی پیش‌بینی شده است.» (تسنیم)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.