خبر فوری:

کد مطلب: ۷۵۳۱۸۰

باسلام؛ بازار بی‌مرز زیان‌ده!/ غرفه‌داران اینستاگرام را ترجیح می‌دهند

باسلام؛ بازار بی‌مرز زیان‌ده!/ غرفه‌داران اینستاگرام را ترجیح می‌دهند

گفته میشود استارتاپ باسلام که یک پلتفرم فروشگاهی است، در شش ماهه اول ۱۴۰۱، ۱۲۱میلیارد زیان مالی متحمل شده است و تنها موفق به ۸.۲ میلیارد تومان درآمد شده است. این در حالیست که در اواخر پائیز ۱۴۰۰ موفق به جذب سرمایه ۲۰۰میلیاردی شده بود.

به گزارش تجارت نیوز : فروشگاه اینترنتی «با سلام» که به‌عنوان بازار بدون مرز شناخته می‌شود، حدود شش سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است. گفته می‌شود در بهار ۱۴۰۰ غرفه‌های این پلتفرم از مرز ۱۰۰ هزار غرفه گذشته است.

همین امر توجه بسیاری از افراد اکوسیستم استارتاپی کشور، به‌ویژه سرمایه‌گذاران را به این کسب‌وکار جلب کرد. در اواخر پاییز ۱۴۰۰ با گرد هم آمدن چهار سرمایه‌گذار خطرپذیر، باسلام موفق به جذب سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی شد.

زیانی میلیاردی پس از جذب سرمایه

این پلتفرم که بازار فروش اینترنتی برای کسب‌و‌کارهای روستایی است در شش ماهه اول ۱۴۰۱، ۱۲۱ میلیارد تومان زیان مالی متحمل شده است و تنها موفق به کسب درآمد ۸.۲ میلیارد تومانی شده است. این در حالی است که تبلیغات تلویزیونی این استارتاپ همچنان ادامه دارد. (استارتاپ۳۶۰)

پای صحبت غرفه‌داران باسلام

در پلتفرم‌هایی این‌چنینی که کسب‌وکارها و فروشگاه‌های خرد، یک سمت پلتفرم محسوب می‌شوند، باید دلایل ضرر را از سمت غرفه‌داران نیز جستجو کرد.

یکی از غرفه‌داران در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: «من فروشگاه پوشاک بانوان دارم، علاوه بر غرفه‌ام در باسلام در اینستاگرام نیز فروش محصولاتم را دارم. اپلیکیشن باسلام از دید کاربری مناسب نیست، از طرف دیگر، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما با این پلتفرم، محدودیت‌های آن است. من در روز نمی‌توانم چند محصول بیشتر در غرفه بارگذاری کنم. مشکل دوم این است که پول در سامانه نگه داشته می‌شود؛ حتی پس از اعلام رضایت مشتری تا پنج روز تسویه حساب طول می‌کشد.».

او اضافه کرد: «کالاهای من قیمت پایینی دارند؛ بحث کارمزد و هزینه ارسال باعث می‌شود نتوانم سود مناسبی از فروش کالاهایم کسب کنم. همچنین نبود فیلتر محصولات برای انتخاب مواردی مثل سایز و رنگ، مشتری را به دایرکت هدایت می‌کند که هم باعث کاهش مشتری می‌شود و هم وقت زیادی از ما می‌گیرد.».

غرفه‌دار دیگری توضیح داد: «با وجود اینکه باسلام سئو قوی و تبلیغات تلویزیونی گسترده‌ای دارد، اما مشتریان به مشتری دائم تبدیل نمی‌شوند. انگار هنوز اعتماد به برند شکل نگرفته است. این در حالی است که مشتریان من در اینستاگرام پس از یک خرید اغلب تبدیل به مشتری دائم می‌شوند، اما در باسلام مشتریان با وجود اعلام رضایت تکرار خرید ندارند. آپلود محصولات نیز خیلی طول می‌کشد و این اصلا جالب نیست.».

وی در خصوص حمایت پشتیبانی اضافه کرد: «کلا یکی دوبار با پشتیبانی تماس داشتم و انصافا پاسخگویی خوبی داشتند، اما مشکل من با ارسال کالا و زمان‌بندی بود که فکر می‌کنم فراتر از پشتیبانی است.».

به گفته غرفه‌داران، قابلیت گزارش در باسلام می‌تواند برای کسب‌وکارشان کمک‌کننده باشد. مشکل دیگر این است که نمی‌توانند لینک سایت به پیام‌های خود اضافه کنند، حتی اگر سایت‌شان صرفا یک ویترین باشد و قابلیت‌های فروشگاه را نداشته باشد.

موضوع دیگری که از سمت آن‌ها عنوان می‌شود این است که از سمت باسلام پیشنهاد شده بابت افزایش فروش روی محصولات تخفیف بزنند و یا از سیستم تبلیغات باسلام استفاده کنند. این درحالی است که توان مالی غرفه‌داران محدود است و هدفشان از پیوستن به باسلام تسهیل فرآیندهای تبلیغاتی و جذب مشتری است.

بسیاری از غرفه‌داران به‌صراحت اعلام کردند که ترجیح‌شان این است که در اینستاگرام فعالیت کنند تا غرفه‌های باسلام؛ چراکه مبلغ واریزی از باسلام با اخذ کمیسیون هم ناچیز است و هم در پرداخت آن دیرکرد وجود دارد.

سئوی باسلام را فروشندگان آن بالا برده‌اند!

فروشندگان فعال در باسلام معتقدند با تولید محتوا در این سایت در واقع آنها هستند که به سئوی باسلام کمک می‌کنند؛ در حالی که این فرآیند باید برعکس می‌شد.

انتظار می‌رود استارتاپ باسلام، با وجود تبلیغاتی که در صداوسیما انجام داده است بتواند مشتریان بسیاری را جذب کند؛ کاری که تنها تعداد انگشت‌شماری از استارتاپ‌ها توانستند انجام دهند.

از طرف دیگر، با جذب چنین سرمایه عظیمی از سمت چهار سرمایه‌گذار روند کارآفرینی روستایی و ارائه خدمات به غرفه‌داران باید به حد قابل قبولی می‌رسید.

براین اساس میزان ضرر این استارتاپ در شش ماهه اول ۱۴۰۱ (که محدودسازی اینترنت هم وجود نداشت) از نصف سرمایه جذب‌شده بیشتر است و درآمد این استارتاپ نیز در مقابل سرمایه دریافتی چیزی کمتر از ۱۰درصد آن است.

تصور می‌شود، توجه به تبلیغات صرف، بدون زیرساخت‌های لازم و مدیریت محصول چیزی جز ضرر به همراه نخواهد داشت.

برای مطالعه بیشتر صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من همین امروز یک خرید داشتم و بسیار راضی هستم از باسلام

  • احسان

    باسلام مشکلات زیادی در زمینه رابط کاربری سایت و اپ داره و کارمزد و هولد کردن پول هم چیزیه که برای فروشنده خیلی خرد آزار دهنده ست، ایده خوب و اجرای نه چندان مناسب چیزیه که با سلام داره توش دست و پا میزنه

  • نیما

    اونی که این متن رو نوشته انگاری یک رپورتاژ علیه باسلام خواسته تهیه کنه، مرد حسابی کلی آدم از باسلام خرید می کنن و خیلی هم راضی هستن، هرچند انتقاداتی بهش وارده، به نظرم محیط کاربری اپلیکیشن زیاد جالب نیست، با این حال بسیار برنامه خوبیه، اینم که میگی اینقدر ضرر داده منبع حرفت چیه کجاست؟

  • ناشناس

    من خودم در باسلام غرفه دارم دو سال پیش که باسلام خیلی کمتر از الان شناخته شده بود فروش من چندین برابر بود.
    یکی به دلیل کدهای تخفیف با سلام و دیگری بخاطر شرایط بهتر اقتصادی نسبت به الان
    ای کاش از همفکری غرفه داران هم موقع خرج این هزینه های میلیاردی مشورت می گرفتن و بخشی از هزینه تبلیغات رو صرف نگه داشتن مشتریان قبلی میکردن

  • سیمین عمرانی

    باسلام کنترلی روی فروشندگان خود ندارد. در تبلیغات تلویزیونی کاملا کاذب و فریبنده است. فروشندگان اکثریت کالا را به بدترین وضع برای خریدار ارسال می کنند. من چهار بار از باسلام خرید کردم که سه بار تجربه بسیار بدی بود و بار آخر به پشتیبانی اعلام انصراف از خرید از باسلام کردم و مدارک ارسال کردم. به هیچکس هم توصیه نمی کنم.

  • ناشناس

    هزینه ارسال و اینستاهم داره و این مربوط به با سلام نیست منتها حقیقت اینه که توی شهر خودمان با همین قیمت یا حتی ارزانتر میشه خرید کرد نیازی نیست هزینه پست و به خودمون تحمیل کنیم منتها یه پیشنهاد برای با سلام دارم این که خودش یه شبکه ارسال راه بندازه حداقل برای شهر های پر جمعیت مثل دی جی کالا با هزینه ارسال کمتر نقاط قوت گفته نشده مثلاً جستجوی راحت محصول با مقایسه راحت یا صحبت راحت با فروشنده شخصا با وجود فیلترشکن خیلی وقته اینستا نرفتم ترجیح میدم از باسلام خرید کنم تا اینستا

  • ناشناس

    در تجارت نیوز این مطلب داره منتشر می‌شه یا در تاکسی؟ اهل فن که می‌دونن زیان انباشه و نقطه سر به سری و خرید ریسک آینده در استارتاپ‌ها چیه ولی خب اهل فن که مخاطب این نوشته نیستن؛ عوام هستن. شما با انتشار این مطلب قصد دارید یه استارتاپ رو تخریب کنید در ذهن عوام؟ چه منفعتی براتون داره؟ اون استارتاپ یا کارش رو داره درست انجام می‌ده یا غلط که خب مشتریان و غرفه‌دارانش خودشون بهتر این رو حس می‌کنن. این خبر شما فایده‌ش برای مردمی که بدون دانش فنی تحت تاثیر قرار می‌گیرن چیه؟

  • احمد محمدی

    اولین خرید من از باسلام امروز چهارم تیر 1402 بدستم رسید و از خریدم راض هستم.