کد مطلب: ۶۴۹۰۱۰

سازمان فناوری اطلاعات ورشکسته شد؟

سازمان فناوری اطلاعات ورشکسته شد؟

زیان انباشته شده سازمان فناوری اطلاعات حدود ۹۰ درصد از سرمایه این شرکت را تشکیل می‌دهد. با این حساب می‌توان گفت این شرکت در آستانه ورشکستگی قرار دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، از آنجایی که حدود ۹۰ درصد از سرمایه سازمان فناوری اطلاعات را زیان انباشته تشکیل می‌دهد احتمال ورشکستگی این شرکت بسیار نزدیک است. اما چه عاملی باعث ورشستگی این شرکت شده است؟

به نقل از راه پرداخت، شرکت تولید فیبر نوری در تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۶۹ به‌صورت شرکت سهامی خاص تأسیس‌ شد و در سال ۱۳۸۴ به نام سازمان فناوری اطلاعات تغییر یافت.

فعالیت اصلی این شرکت، مدیریت، حمایت و سامان‌دهی امور مربوط به امنیت فضای تبادل اطلاعات، نرم‌افزار و سخت‌افزار، توسعه اینترنت و توسعه فناوری اطلاعات و کاربردهای آن، مدیریت و نظارت بر یکپارچه‌سازی فعالیت‌های حوزه فناوری اطلاعات و کاربردهای الکترونیکی، هدایت بخش فناوری اطلاعات کشور به‌عنوان کارگزار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارائه پیشنهاد سیاست‌های حمایتی از بخش خصوص برای فراگیر کردن کاربرد فناوری اطالاعات در کشور است. در برخی از حوزه‌ها، این سازمان دارای انحصار است.

شرح درآمدهای عملیاتی

درآمدهای عملیاتی سازمان فناوری اطلاعات به چهار بخش تقسیم شده است.

خدمات CERT، اجاره IP، خدمات مراکز داده‌ها و خدمات تراکنشیکه عمدتاً شامل تراکنش تبادل الکترونیکی اطلاعات و پاسخگویی به استعلام‌های مورد نیاز بر بستر مرکز تبادل اطلاعات کشور است.

غالب درآمد عملیاتی شرکت درون‌سازمانی بوده و اشخاص وابسته به سازمان ۷۲ درصد از محصولات شرکت یعنی ۲۰۸ میلیارد ریال را خریداری کردند.

۲۸ درصد مابقی، یعنی ۸۰ میلیارد ریال از درآمد، از محل ارائه خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از سازمان کسب شده است.

البته در سال ۱۳۹۸ این نسبت متفاوت بوده و ۸۹ درصد به زیرمجموعه شرکت و ۱۱ درصد به خارج از سازمان خدمات ارائه شد.

مشتریان غیراشخاص یا غیروابسته عبارت از بانک آینده، سازمان بورس، بانک پاسارگاد، قرض‌الحسنه مهر، سازمان امور مالیاتی، شاپرک، بانک سامان، دی، پارسیان، شرکت فناوری اطلاعات پیشخوان، جامعه روحانیت مبارز و غیره بودند.

بهای تمام‌شده مصیبت‌بار

تا اینجای کار همه‌چیز خوب پیش رفت؛ درآمد رشد داشت و مشتریان شرکت هم متنوع بودند، اما با بررسی بهای تمام‌شده شرکت متوجه بحرانی در شرکت خواهیم شد که در نهایت به زیان‌های ناخالص، خالص و انباشته منجر شده است.

بهای تمام‌شده در اصطلاح همان هزینه‌هایی است که روی درآمد یا فروش محاسبه می‌شود.

اگر بهای تمام‌شده بالا باشد، وضعیت شرکت را بحرانی می‌کند. نسبت بهای تمام‌شده به درآمد سازمان فناوری اطلاعات ایران در سال ۱۳۹۹ بالاتر از ۲۰۰ درصد بوده که گویای چندبرابر بودن بهای تمام‌شده نسبت به درآمد شرکت است.

بر این اساس بالاترین بخش از هزینه بهای تمام‌شده شرکت به نیروی انسانی تعلق دارد. در حقیقت پرسنل شرکت فناوری می‌تواند یکی از عوامل زیان‌ده بودن شرکت باشد؛ چراکه در سال ۱۳۹۹ حدود ۵۰ درصد از هزینه بهای تمام‌شده درآمد عملیاتی به حقوق و دستمزد اختصاص یافته؛ البته باید به این مبلغ، هزینه عمومی و اداری را نیز افزود.

نیروی انسانی شرکت در سه سال مالی گذشته از ۴۰۸ نفر به ۳۹۶ نفر کاهش یافت که این کاهش به‌دلیل بازنشستگی افراد بود. علاوه بر این، هزینه عمومی و اداری شرکت از رقم ۱۱۵ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۷ به ۱۴۹ میلیارد ریال افزایش یافت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.