کد مطلب: ۴۰۱۴۰۵

سرمایه‌های استارتاپی هنوز نقد نشده است / دسترسی به سرمایه خارجی غیرممکن است

سرمایه‌های استارتاپی هنوز نقد نشده است / دسترسی به سرمایه خارجی غیرممکن است

مدیر عامل یک گروه مالی در حوزه استارتاپ‌ها با اشاره به این که دسترسی به سرمایه خارجی در حال حاضر غیرممکن است، گفت: حتی نمی‌توان جلسه با سرمایه‌گذار خارجی گذاشت، کسانی که امروز روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند از خودگذشتگی‌ می‌کنند، چون سرمایه‌گذاری‌های انجام شده روی استارتاپ‌ها از هشت سال گذشته تاکنون هنوز نقد نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رامین ربیعی، مدیرعامل یک گروه مالی در حوزه استارتاپ‌ها در یک نشست خبری عنوان کرد: 90 درصد سرمایه خارجی که طی این سال‌ها وارد بورس تهران شده از طریق فیروزه انجام شده است.

به گفته وی، نمی‌توان فراموش کرد که استارتاپ‌های فعلی همچون اسنپ با سرمایه خارجی رشد کرد.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی گفت: دسترسی به سرمایه خارجی در حال حاضر غیرممکن شده است، حتی نمی‌توان جلسه با سرمایه‌گذار خارجی گذاشت.

او با بیان این که سرمایه‌گذاری‌های انجام شده روی استارتاپ‌ها از هشت سال گذشته تاکنون هنوز نقد نشده است. اظهار کرد: ما در تلاش هستیم تا این اتفاق بیفتد و نقدشوندگی صورت بگیرد. کسانی که امروز روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند از خود گذشتگی‌ می‌کنند چون هنوز خروج و نقدشوندگی نداشته‌ایم.

وی معتقد است مقررات بورس برای IPO(عرضه اولیه) استارتاپ‌ها بسیار سخت است. در شرایط فعلی سخت اقتصادی و تحریم، ادغام و تملک یکی از بهترین راه‌ها است. یک نوع غرور در اکوسیستم هست که معامله را سخت می‌کند. ارزشگذاری‌هایی که امروز انجام می‌شود برای جذب سرمایه معنا دارد اما خروج، خرید و فروش با قیمت کمتری انجام می‌شود

وی در خصوص حضور استارتاپ‌ها در بورس افزود: با شناختی که از دولت دارم فکر نمیکنم با این شرایط حالاحالاها استارتاپ‌های ایرانی بتوانند وارد بورس شوند. تمام استارتاپ‌های ایران محکوم به سودآوری هستند.

براساس اخباری که از این جلسه در کانال تلگرامی «استارتاپ 360» منتشر شده ربیعی طرفدار مرج شدن اسنپ و تپسی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع موجب انحصار نمی‌شود؟ گفت: انحصار بد نیست. فضا همیشه هست تا یک رقیب جدید وارد شود. رقابت ناجوانمردانه بد است.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری سنتی گفت: سرمایه‌گذاران سنتی فکر می‌کنند از قطار استارتاپی جامانده‌اند و شتابزده دوست دارند سرمایه‌گذاری کنند. در شرایط فعلی همه سرمایه‌گذارها آرزو دارند سهام دیجی‌کالا یا کافه‌بازار را داشته باشند. با این پلتفرم جدید ما سعی داریم این موضوع را برطرف کنیم و به سرمایه‌گذار سنتی کمک کنیم تا تخصصی سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها کند.

ربیعی درباره میزان دارایی وارد شده به اکوسیستم استارتاپی عنوان کرد: پول اصلی ایران در اختیار شرکت‌های خصولتی و مس و فولاد و … است. کل پولی که به اکوسیستم استارتاپی ایران آمده حدود هزار میلیارد تومان است. پول زیادی در کشور وجود دارد و باید تشویق کنیم تا آن پول‌ها به سمت استارتاپ‌ها بیاید.

وی به سوال آیا استارتاپ‌های ایران در حباب نیستند؟ اینگونه پاسخ داد: در فضای برجام ارزش‌ها درست بود، شاید کم هم ارزش‌گذاری شده بودند و ارزان بودند. آن موقع حباب نبود، ولی با شرایطی فعلی به نظر میرسد حباب وجود دارد.

وی در پایان بیان کرد: دوست دارم روزی سلبریتی‌های ما کارآفرینان باشند که روی جلد مجلات بیایند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.