کد مطلب: ۶۳۰۲۸۹

سرمایه‌گذاری خارجی در استارتاپ‌های ایران یک‌پنجم ترکیه/ نویدی تازه برای استارتاپ‌های ایرانی

سرمایه‌گذاری خارجی در استارتاپ‌های ایران یک‌پنجم ترکیه/ نویدی تازه برای استارتاپ‌های ایرانی

بررسی آمارها نشان می‌دهد که میزان سرمایه‌گذاری خارجی در اکوسیستم استارتاپی ایران یک پنجم ترکیه است. این عدد از امارات، عربستان صعودی و … نیز کمتر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی آمارها نشان می‌دهد که میزان سرمایه‌گذاری خارجی در اکوسیستم استارتاپی ایران یک پنجم ترکیه است. این عدد از امارات، عربستان صعودی و … نیز کمتر است. این نشان می دهد که سرمایه خارجی در ایران بازدهی بیشتری خواهد داشت چون بازار بکرتری در انتظار آن است.

رضا غیابی، استراتژیست کسب‌وکار با اشاره به اینکه ورود سرمایه‌گذار خارجی به حوزه استارتاپ ایرانی به چهار دلیل عمده برای سرمایه‌گذاران فرصت است، گفت: تفاوت قیمت ارز و ریال این شانس را به سرمایه‌گذار خارجی می‌دهد که با چک‌سایز بزرگتری وارد بازار استارتاپ‌های ایرانی شود و این موضوع امنیت بیشتری نیز برای خروج سرمایه‌گذار داخلی ایجاد می‌کند. از طرفی زمانی که سرمایه خارجی وارد اکوسیستم استارتاپ می‌شود حجم سرمایه‌گذاری داخلی هم افزایش پیدا می‌کند و ارتباط معناداری بین این دو مورد وجود دارد.

وی اظهار کرد: علاوه بر این سرمایه‌گذاری خارجی فقط پول نیست و اصولا به همراه خود دانش بین‌المللی می‌آورد. بهترین استارتاپ‌های فعال در اکوسیستم با سرمایه‌گذاری خارجی همراه بوده است. سرمایه گذاری خارجی در دوره پساتحریم برگرفته از چند شاخص است که برای سرمایه‌گذار خارجی هم فرصت است.

این مشاور مدیریت عنوان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب که مورد تایید بزرگان کشور هم هست نشان می‌دهد که سیاست‌های کلی نظام فناوری را به مثابه موتور پیشران کشور بررسی کرده، این به این معنی است که قوانین از ورود سرمایه‌گذاران خارجی حمایت می‌کند و اگر چه سرمایه ایرانیان در بازار داخلی در ریسک است اما سرمایه‌گذار خارجی سرمایه‌گذاری کم‌ریسکی خواهد داشت.

رشد قابل توجه استارتاپ‌ها در پساتحریم

غیابی بیان کرد: اگرچه رتبه ایران در بین سایر استارتاپ‌های دنیا مناسب نیست اما رشد سیستم اکوسیستم ایران در دوره پساتحریم سال ۹۶ بسیار زیاد بود. لذا با رفع مجدد تحریم‌ها امکان رشد در این فضا بسیار قابل توجه خواهد بود. ایران در حوزه جمعیت جوان، تحصیل‌کرده و متوازن وضعیت بسیار خوبی دارد. از طرفی نسبت ورود سرمایه خارجی به رشد ناخالص داخلی عدد بسیار بزرگی است و این یعنی ایران برای جذب سرمایه خارجی مانند اقیانوس است.

وی افزود: بررسی آمارها نشان می‌دهد که میزان سرمایه‌گذاری خارجی در اکوسیستم استارتاپی ایران یک پنجم ترکیه است. این عدد از امارات، عربستان صعودی و … نیز کمتر است. این نشان می دهد که سرمایه خارجی در ایران بازدهی بیشتری خواهد داشت چون بازار بکرتری در انتظار آن است.

این کارشناس پدیده‌های نوظهور اقتصادی گفت: علاوه بر این ملت ایران رفتارهای زودمصرف‌کننده‌ای نسبت به خدمات فناورانه از خود نشان می‌دهد که این نویدبخش بازار استارتاپی خوب در ایران است. همچنین از نظر موقعیت جغرافیایی ۱۵ کشور در دسترس کشورمان است که ۶۰۰ میلیون جمعیت را در خود جای داده است.

غیابی تصریح کرد: باید توجه داشت که سرمایه آخر از همه می‌آید. یعنی ابتدا باید زیرساخت قانونی، نهادهای حمایتگر، برنامه‌ریزی مدون و تغییر نگاه به سرمایه‌گذار خارجی در کشور وجود داشته باشد. مثلا در اکسپو دبی نباید انقدر خفیف و زشت حضور پیدا کنیم. باید مخاطب بین‌المللی را نسبت به اینکه ایران سرزمین فرصت‌هاست، توجیه کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.