خبر مهم:

کد مطلب: ۵۷۱۹۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پروژه موتور کشف قیمت جهانی چیست؟ / سولانا بخریم یا نخریم؟

پروژه موتور کشف قیمت جهانی چیست؟ / سولانا بخریم یا نخریم؟

ارز دیجیتال سولانا یکی از آن پروژه‌هایی است که با ایده‌های متفاوت و هزینه تراکنش پایین به جنگ اتریوم آمده و قصد دارد قراردادهای هوشمند را گسترش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها رقابت برای تبدیل شدن به برترین بلاکچین دارایی قراردادهای هوشمند بسیار بالاست. بسیاری از رمزارزها پروژه‌های جدید معاملات سریع‌تر، ارزان‌تر و نوآوری‌های بیشتری نسبت به اتریوم ارائه می‌دهند. سولانا هم در این رقابت قرار دارد. هزینه‌های تراکنش این ارز به شدت پایین است و انگار اصلا هزینه تراکنش ندارد. اما سوال اینجاست که کاهش هزینه تراکنش برای شکست دادن اتریوم کافی است؟ سولانا دیگر چه نوآوری‌هایی دارد؟

اثبات تاریخ (PROOF OF HISTORY)

ارز دیجیتال سولانا از PROOF OF STAKE برای اعتبار بلوک‌های بلاکچین خود استفاده می‌کند. به نوعی اثبات تاریخ یک منبع زمان در دسترس جهانی و بدون مجوز در شبکه است که قبل از اجرای قرارداد هوشمند یا سازگاری اتفاق می‌افتد.

ایده بزرگ یاکوونکو همان اثبات تاریخ است. بلاکچین سولانا نوعی ساعت هماهنگ را توسعه داده که در اصل برای هر معامله زمان تعیین می‌کند و توانایی ماینرها و ربات‌ها را برای تعیین ترتیب معامله از بین می‌برد و تراکنش‌ها را در بلاکچین ثبت می‌کند. یاکوونکو می‌گوید: این کار باعث امنیت بیشتر و مقاومت در برابر سانسور می‌شود.

آناتولی یاکوونکو ارز دیجیتال سولانا را خلق کرده و بیش از ۱۲ سال در سانفرانسیسکو به عنوان مهندس در پروتکل‌های بی‌سیم در کوالکام کار کرده است. او تا زمانی که راهی برای بهبود سیستم‌ رمزارزها پیدا نکرد علاقه‌ای به این تکنولوژی جدید نداشت اما بعدها فهمید بلاکچین‌های سنتی دارای مهر زمان نیستند و این موضوع باعث ناکارآمدی بلاکچین می‌شود. او راهی برای قرار دادن زمان در هش‌ریت پیدا کرد که همان اثبات زمان است.

نوآوری‌های سولانا

VDF تابعی است که برای تولید اثبات تاریخ (POH) استفاده می‌شود. به طور خلاصه تابعی است که تعداد ورودی داده را گرفته و خروجی را در اندازه‌ها مقیاس‌بندی می‌کند. مزیت اصلی این تابع افزایش امنیت شبکه است.

به زبان ساده از آنجا که مقدار هش در هر زمان‌بندی با مقدار هش قبلی محاسبه می‌شود، می‌توان طیف وسیعی از مقدار هش را به بخش‌های کوچک تقسیم کرد تا به طور جداگانه تایید شود. هر بار فقط یک بخش کوچک تایید می‌شود.

Tower Consensus یک نوع اثبات سهام است که شبکه‌های توزیع شده را قادر می‌سازد علی‌رغم حملات مخرب بلاک‌ها را تایید می‌کند. پیاده‌سازی این عملکرد در سولانا به اثبات تاریخ وابسته است.

همچنین عملکرد سطح دریا در سولانا این اجازه را می‌دهد که اجرای قراردادهای هوشمند موازی را در دستور کار قرار دهد تا منابع به صورت بهینه استفاده شود.

از طرفی عملکرد سطح سیستم‌های استفاده شده توسط سیستم عامل‌های دیگر را به طور کامل حذف می‌کند و در عوض تراکنش‌ها را حتی قبل از نهایی شدن دسته قبلی معاملات به اعتبارسنجان ارسال می‌کند. این موضوع به حداکثر رساندن سرعت تایید،افزایش تعداد معاملات و قابلیت معاملات موازی کمک می‌کند.

ویژگی‌های کلیدی سولانا

۱٫سریع‌تر از سیستم‌های مالی و معاملات متمرکز و غیرمتمرکز در رمزارزها است.

۲٫در پایان سال ۲۰۲۰ این ارز ۱۰۰ پروژه داشت و حالا بیش از ۲۵۰ پروژه را مدیریت می‌کند

۳٫اعتبارسنجان زیادی دارد و هزینه تراکنش ۰/۰۰۰۲۵ دلار است.

۴٫ در ثانیه ۱۳۷۵ تراکنش را گزارش می‌کند.

۵٫از قراردادهای هوشمند با برنامه‌نویسی به هر زبانی پشتیبانی می‌کند.

۶٫ متحدان قدرتمندی با سولانا همکاری می‌کنند و این موضوع می‌تواند به پیشرفت این ارز کمک زیادی کند.

رسوایی سولانا

اسناد زیادی از این ارز به طور رایگان در دسترس است اما این پروژه نقشه راه مشخصی ندارد. همچنین اطلاعات کافی در رابطه با عملکرد بنیاد سولانا وجود ندارد و تیم مدیریت کمتر از ۱۰ درصد ارزهای موجود را در اختیار دارند و بیش از ۴۰ درصد ارزها در دست جامعه و به نظر می‌رسد درصد قابل توجهی در دست افراد خاص است.

شخصی یک یک کیف پول مخفی با ۱۲ میلیون سولانا را کشف کرد که این تیم در رابطه با کیف پول گفت این مبلغ یک وام مخفی از بنیاد سولانا به یک شرکت تامین نقدینگی که بایننس در ارتباط بوده است.

در ماه دسامبر دستگاه‌های تایید شبکه بتا به مدت ۶ ساعت قطع شد و دستگاه‌ها بلوک جدیدی تایید نکردند که باعث خسارات زیادی شد.

آناتولی یاکوونکو در پایان در رابطه با اهداف سولانا گفت: ما قصد داریم به موتور کشف قیمت جهان تبدیل شویم.

آخرین اخبار رمزارزها را در صفحه ارز دیجیتال تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.