کد مطلب: ۶۶۱۳۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد ۷۰۰ درصدی قیمت سیم‌کارت/ وثیقه‌ بانکی میلیاردی که همراه شماست!

رشد ۷۰۰ درصدی قیمت سیم‌کارت/ وثیقه‌ بانکی میلیاردی که همراه شماست!

این روزها سیم‌کارت‌ اپراتورها به یک کالای لوکس و سرمایه‌ای تبدیل شده است؛ به‌گونه‌ای که از آن‌ها به عنوان وثایق بانکی استفاده می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، درحال حاضر اپراتور همراه اول، دارای گران‌قیمت‌ترین سیم‌‌کارت‌ در بازار است. بعد از آن ایرانسل و رایتل قرار دارند. البته اگر فکر می‌کنید که سیم‌کارت‌ های ایرانسل و رایتل قیمت پایینی دارند، سخت در اشتباهید چون قیمت آن‌ها با توجه به رند بودنشان به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

قیمت‌های نجومی بازار سیم‌کارت ، اپراتورها را بر آن داشته تا شماره‌های رند صفر را در فروشگاه‌های خود به مزایده بگذارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مشتریان، حاضر به پرداخت چند ده و حتی چند صد میلیون برای یک سیم‌کارت تلفن‌همراه هستند.

قیمت سیم‌کارت‌ها در بازار آزاد بسیار عجیب‌وغریب‌تر است. در حال حاضر رندترین شماره تلفن‌همراه ۸۰ میلیارد تومان قیمت دارد و فعالان بازار حاضر به پرداخت چنین رقمی برای خرید یک سیم کارت کارکرده هستند. این در حالی است که همین سیم‌کارت حدود هفت یا هشت سال پیش، یک میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده بود.

البته این افزایش قیمت تنها به یک سیم‌کارت خاص محدود نمی‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشد قیمت‌ها در بازار سیم‌کارت در بازه زمانی ۸ ساله، حدود ۷۰۰ درصد بوده است.

شاید به همین دلیل است که اخیرا علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که « سیم‌کارت موبایل افراد می‌تواند جز وثایق بانکی محسوب شود و هدف از این کار سهل کردن وثایق بانکی است.»

چرا قیمت‌ سیم‌کارت بالا رفت؟

یکی از فروشندگان سیم‌کارت درباره علت افزایش عجیب قیمت این محصول به تجارت‌نیوز می‌گوید: دلیل اصلی این موضوع اتمام سیم‌کارت‌های صفر همراه اول با پیش شماره ۹۱۲ و در نتیجه عرضه نشدن آن توسط این اپراتور است. بعد از این اتفاق، قیمت‌ها یکباره روند افزایشی به خود گرفتند و این ماجرا روی سایر سیم‌کارت‌ها نیز تاثیر گذاشت.

او ادامه می‌دهد: همچنان تقاضا برای خرید سیم‌کارت‌های کد یک، دو و سه بالا است و از سوی دیگر آنها فروشنده زیادی ندارند. این موضوع نیز یکی دیگر از دلایل بالا رفتن قیمت‌ها است.

آنتن‌دهی همه سیم‌کارت‌ها یکسان است

این فعال بازار در پاسخ به این پرسش که آیا در بحث آنتن‌دهی یا سایر خدمات بین شماره‌ها تفاوتی وجود دارد؟ اضافه می‌کند: خیر؛ به هیچ عنوان تفاوتی در ارائه خدمات نیست و قیمت‌ها صرفا براساس رندی و پیش‌شماره سیم‌کارت‌ها تعیین می‌شود.

این فروشنده سیم‌کارت ادامه می‌دهد: درجامعه ما سیم‌کارت به یک کالای لوکس تبدیل شده است. اگر تاجر یا فرد ثروتمندی از یک سیم‌کارت اعتباری استفاده کند، سایرین این موضوع را کسرشان او می‌دانند.

او درباره قیمت سیم‌کارت‌های سایر اپراتورها نیز می‌گوید: سیم‌کارت‌های ایرانسل و رایتل نیز به ترتیب بعد از سیم‌کارت‌های دائمی همراه‌اول قرار دارند. قیمت آن‎‌ها با توجه به رندی شماره متغیر است و ممکن است در برخی موارد به نیم میلیارد تومان هم می‌رسد.

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که چه موقع رشد قیمت سیم‌کارت در بازار متوقف می‌شود؟ می‌گوید: بازار سیم‌کارت هم مانند هر بازار دیگری براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و تا زمانی که جامعه به سیم‌کارت‌های خاص با پیش‌شماره ۹۱۲ توجه نشان دهد و این ذهنیت تغییر نکند، رشد قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من 18سال پیش سیم کارت خریدم یک ملیون اگه هرچی خریده بودم الان حداقل یک ملیارد تومن پول کرده بود

  • ناشناس

    خب درمورد۹۱۲ بود یا همه ی شماره ها.اینطور که من خوندم فقط درمورد شماره ی استان تهران بود نه سایر استانها