خبر مهم:

کد مطلب: ۷۳۲۶۶۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چند نکته کلیدی پیش از درخواست شتابدهنده استارتاپی

چند نکته کلیدی پیش از درخواست شتابدهنده استارتاپی

استفاده از یک شتابدهنده می‌تواند اعتبار مورد نیاز برای جذب سرمایه‌گذاران خطرپذیر را برای یک استارتاپ فراهم کند. چه نکاتی را باید پیش از درخواست در نظر بگیریم؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شتابدهنده‌ها همواره برای رشد استارتاپ‌ها ضروری هستند. درخواست برای یک شتابدهنده به استارتاپ شما در جذب سرمایه‌گذار خطرپذیر و سایر سرمایه‌گذاران کمک بسیاری می‌کند.

با شیوع ویروس کرونا، مفهوم دورکاری بیش از هر زمان دیگری مطرح شد. در آن زمان بسیاری از شرکت‌های استارتاپی به دورکاری و ترک فضای کار روی آوردند. این مسئله تیم استارتاپی را با چالش‌های گوناگونی مواجه می‌کند.

شتابدهنده‌های از راه دور یا همان «Remote startup accelerators»، می‌توانند به تیم‌های استارتاپی و شرکت‌هایی که موقت یا مداوم به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند، کمک کنند.

شتابدهنده از راه دور چیست؟

شتابدهنده از راه دور مفهوم جدیدی است که از ابتدای سال 2019 با به عرصه وجود گذاشت. این شتابدهنده‌ها این امکان را برای استارتاپ‌های دورکار فراهم می‌کنند که بدون نیاز به حضور در محیط کار، کسب‌وکار خود را گسترش دهند. آنها همچنین منابع لازم را برای توسعه‌دهندگان و طراحان فراهم می‌کنند تا ایده‌های تجاری جدید را بدون محدودیت فضای اداری و سایر هزینه‌های غیرضروری آزمایش کنند.

شتابدهنده‌های از راه دور چگونه کار می‌کنند؟

این شتابدهنده‌ها منحصرا روی استارتاپ‌های دورکار کار می‌کنند. آنها منابع و راهنمایی‌های مورد نیاز برای رشد یک استارتاپ را ارائه می‌دهند اما فضای کار فیزیکی ندارند. استارتاپ‌ها نیز می‌توانند از طریق جلسات آنلاین و کنفرانس‌های ویدیویی این برنامه‌ها را دریافت کنند.

مدت زمان بسته‌های حمایتی ارائه شده از سوی این شتابدهنده‌ها اغلب کوتاه‌مدت هستند. (مثلا 6 ماهه) این مورد بسته به نوع نیاز تجاری یک استارتاپ می‌تواند خوب یا بد باشد.

به صورت کلی هر شرکت استارتاپی برای رشد و توسعه نیازمند مربیان و متخصصانی هستند که آنها را در طول مسیر خود یاری دهند. درخواست برای شتابدهنده از راه دور می‌تواند مسیر موفقیت را برای آنان هموار کند.
در ادامه 5 نکته کلیدی که استارتاپ‌ها پیش از درخواست شتابدهنده باید آن را در نظر بگیرند، آورده شده است.

آیا شتابدهنده برای استارتاپ شما مفید است یا خیر

پیش از هر چیز باید بدانید، شتابدهنده‌ها دقیقا همان چیزی را به شما ارائه می‌دهند که به آن نیاز دارید اما در یک بازه زمانی فشرده‌تر. بنابراین بهتر است پیش از درخواست برای یک شتابدهنده از راه دور، ابتدا این را در نظر بگیرید که این برنامه کوتاه‌مدت برای رشد کسب‌وکار شما کافی است یا خیر.

همچنین می‌توانید از سایر استارتاپ‌هایی که قبلا از این نوع شتابدهنده‌ها استفاده کرده‌اند، کمک بگیرید و ببینید که آیا شتابدهنده از راه دور به رشدشان کمک کرده است یا نه.

سابقه شتابدهنده را بررسی کنید

باید بدانید که شتابدهنده‌ها همه شرکت‌هایی که به انها درخواست داده‌اند را قبول نمی‌کنند. آنها معیارهایی برای گزینش این شرکت‌ها دارند که بسیاری از استارتاپ‌ها توانایی برآورده کردن آنها را ندارند. در نتیجه از همان ابتدا رد می‌شوند.

برای حل این چالش بهتر است وضعیت استارتاپ‌‌های پذیرفته در شتابدهنده‌ها را بررسی کنید و ببینید پس از دریافت راهنمایی توسط این شتابدهنده‌ها تا چه اندازه توانسته‌اند در دوره‌های جذب سرمایه موفق شوند.

مورد دیگری که شما برای درخواست یک شتابدهنده از راه دور باید آن را در نظر بگیرید، بررسی سابقه آن شتابدهنده است. بررسی موفقیت استارتاپ‌هایی که از آن شتابدهنده استفاده کرده و به موفقیت رسیده‌اند، می‌تواند تا حد زیادی شما را از میزان مطلوبیت آن شتابدهنده آگاه کند.

معایب شتابدهنده را در نظر بگیرید

قبل از درخواست برای شتابدهنده‌های از راه دور لازم است نکاتی را مدّ نظر داشته باشید. گاهی ممکن است ویژگی‌هایی از یک شتابدهنده برای یک استارتاپ مفید به نظر برسد و همان ویژگی‌ها برای یک شرکت دیگر مانع رشد باشد. یکی از این ویژگی‌ها زمان کوتاه‌ برنامه‌های ارائه شده توسط این شتابدهنده‌هاست که معمولا بین سه تا شش ماه طول می‌کشد. ممکن است استارتاپ شما برای رشد به زمان بیشتری احتیاج داشته باشد. در نتیجه این ویژگی می‌تواند برایتان دردسرساز شود.

نبود تعامل فیزیکی با کارکنان از دیگر مشکلات این شتابدهنده‌ها به‌شمار می‌رود. اگرچه دوره‌های آموزشی، مربیان و برنامه‌های آنلاین می‌توانند تا حد زیادی به رشد استارتاپ شما کمک کنند، اما این را هم بدانید که شما در طول دوره هیچ‌گونه تعامل فیزیکی با همکاران خود نداشته و نمی‌توانید از مشاوره‌های حضوری متخصصان حرفه‌ای در حوزه کسب‌وکار بهره ببرید.

مزایای شتابدهنده را در نظر بگیرید

این را بدانید که با درخواست برای یک شتابدهنده از راه دور، امکان دسترسی به شبکه گسترده‌تری از متخصصان و افراد باتجربه برای شما فراهم شده و در عین حال روابط شما با دیگر صاحبان کسب‌وکارها تقویت می‌شود.

پلتفرم‌های آنلاین همواره فرصت ویژه‌ای را برای ارتباط با تاجران و کارشناسان برجسته از سراسر جهان فراهم می‌کنند. از طرفی شما هم می‌توانید از کسب‌وکارهای سایر نقاط جهان حمایت کنید.

صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های تمام شده دیگر مزیت استفاده از شتابدهنده‌های از راه دور است.

سنجش هزینه تمام‌شده درخواست شتابدهنده

اینکه درخواست برای شتابدهنده از راه دور، چقدر برای شما هزینه می‌تراشد از مهم‌ترین عواملی است که همواره باید آن را در نظر بگیرید. بسیاری از این شتابدهنده‌ها بین یک تا پنج درصد از سهام شرکت را به‌عنوان هزینه دریافت می‌کنند. بعضی از آنها نیز هزینه را به‌صورت وجه نقد دریافت می‌کنند. استارتاپ‌ها معمولا منابع مالی محدودی دارند. بنابراین لازم است در خرج کردن سرمایه خود احتیاط کنند. در هر صورت شما باید مدل درآمدی آن شتابدهنده و مزایا و معایب آن را برای استارتاپ خود به دقت بررسی کنید.

به صورت کلی پیوستن به یکی از بهترین شتاب‌دهنده‌های استارت‌آپ آنلاین می‌تواند اعتبار و شهرت مورد نیاز برای جذب سرمایه‌گذاران خطرپذیر و دیگر انواع سرمایه‌گذاران را برای شما فراهم کند. فقط لازم است پیش از درخواست نکات ذکر شده را درنظر بگیرید و شرایط را بسنجید.‌

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سیدهاشمی

    باسلام فقط حرف است بخدابنده وفرزندان سهام عدالت نداریم وتحت حمایت هیچ ارگانی نیستم ودرخانه اجاره ای زندگی میکنم ازسال ۸۵ تاحال فقط حرف جاماندگان سهام بی عدالت هست که همه سهام بگیرندوقشرضعیف هستم ودرروستا امکان ثبت برام نبودتاخبرشدیم رفتم بندرلنگه برای ثبت وگفتند تمام شده ثبت نام هنوزماندم حدود۳۰ خانوار میدانم سهام بی عدالت نداریم وهیچکس پاسخگونیست فقط قول وعده میدهندامسال یکسال دیگرازاستان هرمزگان بندرلنگه روستایی گزیرهاشمی