کد مطلب: ۷۳۱۸۵۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ساخت شهرک صنعتی دیجیتال برای فضای مجازی کلید خورد

ساخت شهرک صنعتی دیجیتال برای فضای مجازی کلید خورد

نمایندگان مجلس دولت را به تاسیس ساخت شهرک صنعتی رقومی (دیجیتال) مکلف کرد. شهرکی که احتمالا با بودجه‌‌های کلان تاسیس می‌شود و فقط برای هدف تولید محتوای فرهنگی در فضای مجازی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طرح تاسیس شهرک صنعتی رقومی (ديجيتال) در جلسه علنی در سال شهریور ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. حالا پس از گذشت یک سال، نمایندگان مجلسی که خواستار ساخت این شهرک شدند، دلیل آن را نیاز جامعه به تولید محتوای فرهنگی در فضای مجازی اعلام کردند.

شهرک صنعتی دیجیتال فقط برای تولید محتوا

بر اساس این طرح که به امضای ۳۲ نماینده رسیده، در اجرای بند (۸) ماده‌واحده قانون تأسیس شرکت شهرک‌های صنعتی ایران، اصلاحی مصوب سال ۸۶، دولت موظف است «شهرک صنایع رقومی (دیجیتال)» تأسیس کند.

براساس این طرح، آیین‌نامه اجرایی این شهرک صنعتی قرار است با هماهنگی مجلس و سایر نهادهای مرتبط با موضوع، تهیه و ابلاغ شود. البته در این طرح اشاره نشده که این آیین‌نامه باید در چه مدتی تهیه و تدوین شود.

نمایندگان امضاکننده این طرح در مقدمه آن آورده‌اند: «با توجه به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی و لزوم فراهم‌کردن زیرساخت‌ها و ابزارهای مهم همچون سایر کشورها که فعالان و خالقان ابزارها، اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها و غیره در کنار یکدیگر با تشریک مساعی اقدام به تولید محتوا با ابزار مجازی می‌کنند، طرح تأسیس شهرک صنایع جهت تجمیع صنایع مختلف دیجیتال و ایجاد شرایط منسجم برای تولید ابزارهای مورد نیاز کشور در حوزه مجازی فراهم شود.» (راه پراخت)

البته در پایان این طرح، اداره کل تدوین قوانین ایرادهایی به آن وارد کرده است. براساس نظر این اداره، درباره این موضوع قانون معتبر وجود دارد. در این زمینه می‌توان از تورم قوانین جلوگیری کرد و این طرح در قالب الحاق به قانون راجع به تأسیس شرکت شهرک‌های صنعتی ایران که دارای ارتباط موضوعی با آن است، تنظیم شود.

بار مالی اجرای این طرح هم مغفول مانده و مشخص نیست دولت به چه صورت و از کجا می‌تواند منابع مالی این شهرک صنعتی دیجیتال را تأمین کند.

بودجه‌ 5 هزار میلیاردی برای ابر پروژه «چشمه نور»

این اولین باری نیست که نمایندگان و دولت‌ها خواستار ایجاد شهرک صنعتی شدند که مبتنی بر فناوری هستند. در سال 88 پروژه شتابگر ملی که از آن به عنوان «چشمه نور» یاد می‌شود، در قزوین آغاز شد.

شهرک صنعتی 2

محمدحسین بهشتی معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری در اسفند سال گذشته اظهار کرد: «این پروژه جز طرح‌هایی است که معاونت علمی و فناوری از آن حمایت خواهد کرد و تکمیل این پروژه حدود پنج هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.»

او تأمین این بودجه برای پروژه از سوی دولت امکان‌ناپذیر دانست و در این باره گفته بود: «رئیس جمهوری تأمین بودجه این طرح را به سازمان برنامه و بودجه ارجاع داده است که سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه صرف پروژه کند و اگر این بودجه تأمین شود، پروژه طی هشت سال به پایان می‌رسد.»

محمد جواد لاریجانی، رئیس پ ژوهشگاه دانش‌های بنیادی رقم بودجه این پروژه را 300 میلیون دلار عنوان کرده بود.(خبرگزاری مهر)

در نهایت اما با گذشت حدود 13 سال، تاکنون تنها 250 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه چشمه نور هزینه شده است. با وجود این به نظر می‌رسد که تکمیل پروژه‌های این چنینی علاوه‌‌بر اینکه سال‌ها طول می‌کشد، بودجه‌های تخصیص‌یافته به آن‌ها بسیار کمتر از نیاز است.

«چشمه نور» که ار آن به عنوان شتابگر ملی یاد می‌شود، کاربردهای متعددی در پزشکی، پرتودرمانی، علم فیزیک، الکترونیک و… دارد که به هرکدام از این کاربردها یک باریکه اختصاص پیدا می‌کند.

این در حالیست که در وضعیت کنونی اقتصاد ایران، بودجه‌های کلان باید صرف ارتقای معیشت اغلب افراد جامعه شود نه صرف طرح‌هایی که سال‌ها طول می‌کشند تا شاید به نتیجه قابل قبولی برسند.

از طرفی دیگر، در این شرایط وضعیت اکوسیستم استارتاپی و شرکت‌‌های دانش‌بنیان چنگی به دل نمی‌زند. چراکه ایجاد محدودیت‌های شدید و گسترده، فعالان این حوزه را نسبت به توسعه و پیشرفت دلسرد خواهد کرد.

کارشناسان این حوزه معتقدند که چه بسا بهتر بود که به‌جای صرف بودجه‌های کلان برای ساخت شهرک‌های صنعتی دیجیتال به وضعیت کسب‌وکارهایی که در حال حاضر به نابودی نزدیک هستند، رسیدگی شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.