کد مطلب: ۸۷۸۱۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شکایت از تیک تاک این‌بار توسط ایالت یوتای آمریکا/ پاسخ پلتفرم چینی چیست؟

شکایت از تیک تاک این‌بار توسط ایالت یوتای آمریکا/ پاسخ پلتفرم چینی چیست؟

شبکه‌های اجتماعی علاوه بر خدماتی که به مردم ارائه کرده‌اند، چالش‌های اجتماعی و سیاسی را نیز در پی دارند و مسئولان کشورها بارها به این موضوع واکنش نشان ‌داده‌اند. یکی از پلتفرم‌هایی که چالش زیادی داشته، تیک تاک چینی است. اخیرا چند ایالت در آمریکا اقدام به شکایت از تیک تاک کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی در بین مردم و جذب انبوهی از مخاطبان که شامل کودکان و بزرگسالان می‌شود، یکی از جنبه‌هایی که تحت تاثیر این شبکه‌ها قرار می‌گیرد، موضوع افکار عمومی و همچنین سلامت روان افراد است. شکایت از تیک تاک که این روز در میان برخی مقامات کشورها باب شده، ظاهرا به همین موضوع بازمی‌گردد.

نگرانی برخی دولت‌ها از تغییر افکار عمومی و تبعات اجتماعی، روانی و سیاسی استفاده گسترده از شبکه‌های اجتماعی، تبدیل به یکی از بزرگترین ترس‌ها برای آنها شده است. بر همین اساس، از جمله نزاع‌های مهم در حال حاضر، حول شبکه اجتماعی تیک تاک چینی می‌گردد که 150 میلیون کاربر در آمریکا دارد و چندین بار از آن شکایت شده است.

شکایت از تیک تاک به ایالت یوتا رسید

ایالت یوتای آمریکا، روز سه شنبه از اپلیکیشن چینی تیک تاک شکایت کرد و این شبکه اجتماعی را به آسیب رساندن به کودکان از طریق نگه داشتن عمدی کاربران برای صرف زمان ناسالم در پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدیوی کوتاه متهم کرد.

در حال حاضر دادخواست یوتا بر علیه تیک تاک، جدیدترین اقدامی است که در آمریکا این برنامه محبوب را به چالش کشیده. پیش از این ایالت‌های ایندیانا و آکانزاس دادخواست‌های مشابهی را علیه این شبکه اجتماعی چینی ارائه کرده بودند.

خطرات تیک تاک برای کودکان چیست؟

دادستان یوتا گفت: آنچه که کودکان و والدینشان درباره این شبکه اجتماعی نمی‌دانند این است که تیک تاک در مورد ایمنی برنامه خود به آنها دروغ می‌گوید و از آنها برای بررسی و تماشای برنامه به طور اجباری سوءاستفاده می‌کند. بدون توجه به اثرات وحشتناکی که بر سلامت روان آنها می گذارد.

شان ریس، دادستان کل یوتا، در جریان پرونده‌ای گفته بود: تیک تاک به تاثیرات وحشتناکی که بر سلامت روان، رشد جسمی، خانواده و زندگی اجتماعی می‌گذارد بی‌توجه است. ویدیوهای تیک تاک از الگوریتم‌های بسیار قدرتمندی استفاده می‌کنند و نتیجه استفاده از این تاکتیک‌ها این است که مصرف کنندگان درگیر آن می‌شوند.

واکنش تیک تاک به شکایت‌ها

تیک تاک در پاسخ به این شکایت گفت: اقدامات حفاظتی برای قشر جوان دارد از جمله محدودیت زمانی خودکار برای کاربران زیر 18 سال و همچنین راه‌هایی برای کنترل بیشتر حساب کاربران نوجوان توسط والدین.

دادستان ایالت یوتا در اصل به دنبال مجازات‌های مدنی و صدور حکمی است تا به وسیله آن بتواند شرکت تیک تاک را از اقدامات تجاری فریبنده منع کند تا کاربران دچار آسیب نشوند.

در کنار این شکایت‌‌ها کنگره آمریکا ماه‌هاست که در حال بررسی قانونی است که به دولت بایدن اجازه می‌دهد تیک تاک را به دلیل نگرانی از جاسوسی احتمالی محدود یا ممنوع کند. اما تیک تاک گفته است که بیش از 1.5 میلیارد دلار را برای امنیت داده‌ها هزینه کرده است و اتهامات جاسوسی را رد می‌کند.

آمریکا تنها جایی نیست که به نوع محتوای منتشر شده در شبکه‌های مجازی مانند تیک تاک واکنش منفی نشان داده است. چندی پیش اتحادیه اروپا در اقدامی 19 شرکت بزرگ فناوری را ملزم به رعایت قانون خدمات دیجیتال اروپا کرد.

قانون خدمات دیجیتال اروپا چه می‌گوید؟

هدف کلی این قانون ایجاد محیط‌های آنلاین امن‌ برای کاربران اروپایی است. طبق قوانین جدید، پلتفرم‌های آنلاین باید راه‌هایی را برای جلوگیری و حذف پست‌های حاوی کالاها، خدمات یا محتوای غیرقانونی اجرا کنند و در عین حال به کاربران ابزاری برای گزارش این نوع محتواها بدهند.

این قانون علاوه بر موارد بالا، تبلیغات هدفمند براساس گرایش جنسی، مذهب، قومیت یا عقاید سیاسی افراد را ممنوع و محدودیت‌هایی برای نشان دادن تبلیغات به کودکان اعمال می‌کند. همچنین پلتفرم‌های آنلاین باید شفافیت بیشتری در مورد نحوه عملکرد الگوریتم‌های خود ارائه دهند.

پلتفرم‌های بزرگ نباید محتوا را بر اساس علایق کاربر نشان دهند

یکی از قوانینی که اتحادیه اروپا برای پلتفرم‌های بزرگ در نظر گرفته این است که پلتفرم‌ها نباید براساس علاقمندی‌ یا نوع فعالیت کاربر به آنها فقط محتوای مرتبط نشان دهند بلکه باید دسترسی آنها به تمام محتواهای منتشرشده را فارق از بحث علاقمندی یا فعالیت تسهیل کنند.

از سوی دیگر، این پلتفرهای بزرگ باید داده‌های کلیدی خود را در اختیار محققان و مقامات بگذارند و در بعضی مواقع بحرانی با آنها همکاری کنند.

اگر این پلتفرم‌ها قوانین را اجرا نکنند، چه اتفاقی می‌افتد؟

پلتفرم‌های آنلاینی که قانون خدمات دیجیتال اروپا را رعایت نکنند تا 6درصد از گردش مالی جهانی خود را جریمه می‌شوند.

به گفته کمیسیون اتحادیه اروپا، هماهنگ کننده خدمات دیجیتال و کمیسیون این اختیار را خواهند داشت در صورتی که یک پلتفرم به‌طور مستمر از قوانین پیروی نکند برای جلوگیری از آسیب جدی آن را در ابتدا تعلیق و سپس جریمه نقدی کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.