کد مطلب: ۲۶۳۲۷۷

داستان شکست «آنلایو»، پیشرفت سونی

داستان شکست «آنلایو»، پیشرفت سونی

مدیران OnLive پس از آنکه سیر نزولی را با شیبی تند سپری می‌کردند در نهایت تصمیم گرفتند، سیاست‌های اساسی و کلی خود را تغییر دهند. در همین راستا مدیران ارشد کمپانی تصمیم گرفتند سرویس‌های ابری کمپانی را به پلی‌استیشن سونی واگذار کنند. 

محسن حسینی: معمولا در نگاه اول به نظر می‌رسد که استارت‌آپ‌هایی که به نحوی با بازی‌های کامپیوتری و ویدیویی مرتبط باشند شانس بالاتری برای موفقیت خواهند داشت اما بازخوانی تجربه OnLive چشم‌انداز دیگری را پیش روی دنیای فناوری ایجاد می‌کند. OnLive استارت‌آپی بود که پس از دوره‌ای درخشش در نهایت ناچار به تعطیلی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیران OnLive پس از آنکه سیر نزولی را با شیبی تند سپری می‌کردند در نهایت تصمیم گرفتند، سیاست‌های اساسی و کلی خود را تغییر دهند. در همین راستا مدیران ارشد کمپانی تصمیم گرفتند سرویس‌های ابری کمپانی را به پلی‌استیشن سونی واگذار کنند.

جسارت در تغییر مفهوم بازی کامپیوتری

آنلایو، یکی از جسورترین ایده‌های ممکن را در عالم بازی‌های کامپیوتری پیاده کرده بود. ایده‌های مورد استفاده در این کمپانی موجب شکست انحصار بازی‌های کامپیوتری به سبک کلاسیک بود. در سال ۲۰۱۵ پیش از آنکه این کمپانی تقریبا به صورت کامل تعطیل شود، معامله با سونی انجام شد. هرچند جزئیات آن از سوی هیچکدام از دو طرف اعلام نشده بود. بر اساس این واگذاری، کمپانی سونی وارث یکی از بزرگ‌ترین امکانات ابری در زمینه‌ بازی‌های کامپیوتری شد.

سونی در سال ۲۰۱۲ سرویس استریمینگ بازی‌های کامپیوتری را از Gaikai Game به قیمت ۳۸۰ میلیون دلار خریداری کرد. سونی از این کمپانی برای راه‌اندازی سرویس Play Station NOW استفاده کرد. سوریسی که استریم بازی‌ها را از دیتاسنترهای این کمپانی به کنسول‌ها منتقل می‌کند.

با خرید آنلایو، سونی امیدوار است که بتواند دست به تحولی عظیم در حوزه بازی‌های کامپیوتری بزند. این تحول به این صورت نمود پیدا خواهد کرد که در گذشته پردازش گرافیکی بازی‌ها روی کنسول انجام می‌شد اما در طرح جدید پردازش‌های گرافیکی در دیتاسنتری انجام می‌شود و تثاویر به کنسول‌ها منتقل می‌شوند.

تمام ایده‌های مطرح شده که امروز سونی متولی اجرای آنها است در آغاز به نام آنلایو نوشته می‌شد اما سلسله مشکلات تجاری این کمپانی در نهایت موجب شد، شرکتی با سرمایه‌ای بیش از ۱۰۰ میلیون دلار چاره‌ای جز تعطیلی نداشته باشد.

افول ایده‌های ناب

آنچه در مورد پروژه آنلایو مورد توجه قرار گرفته است به تحقیقات و پژوهش‌هایی مرتبط می‌شود که تلاش می‌کنند بازی‌های کامپیوتری را از دنیای کلاسیک خارج کنند. به عنوان مثال این کمپانی تلاش می‌کرد به نیاز برای دانلود بازی پایان داده و امکانی را ایجاد کند که بر اساس آن کاربران برای بازی تنها به دیتاسنتر اصلی متصل شده و دیتای مورد نیاز را روی کامپیوتر یا کنسول خود دریافت کنند. در این چارچوب دیگر نیاز به دیسک یا دانلود فایل وجود ندارد.

هرچند آنلایو وعده داد که به زودی امکان بازی با کیفیت مورد نظر کاربران را ایجاد خواهد کرد اما این کمپانی در رقابت با شرکت‌هایی چون انویدیا از گردونه باز ماند.

زمانی که آنلایو مشغول به ارائه خدمات به کاربران بود حدود ۲۰۰ کارمند را در اختیار داشت. این کارمندان بازی‌های مبتنی بر سرویس خلاقانه کمپانی را در اختیار کاربران قرار می‌دادند. البته این سبک ارائه بازی نواقصی را در خود داشت که از آن جمله می‌توان به ارائه بازی با کیفیت 720p در ۳۰ فریم اشاره کرد. این در حالی است که بازی‌دوستان واقعی به کمتر از کیفیت 1080p در ۶۰ فریم راضی نمی‌شدند.

هرچند آنلایو وعده داد که به زودی امکان بازی با کیفیت مورد نظر کاربران را ایجاد خواهد کرد اما این کمپانی در رقابت با شرکت‌هایی چون انویدیا از گردونه باز ماند. در ایستگاه نهایی نیز آنلایو با ۸۰ کارمند کار خود را به پایان رساند و به عنوان بخشی از پروژه سونی، نتیجه تحقیقات و امکانات این کمپانی به غول بازی‌های کامپیوتری واگذار شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.