کد مطلب: ۳۷۶۱۵۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

طرح دوباره صدور مجوز برای استارتاپ‌ها / ممنوعیت فروش بلیت هواپیما از سوی اپلیکیشن‌ها

طرح دوباره صدور مجوز برای استارتاپ‌ها / ممنوعیت فروش بلیت هواپیما از سوی اپلیکیشن‌ها

اخیرا سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت اپلیکیشن‌های فروش بلیت هوایپما را تا زمانی که از این سازمان مجوز دریافت نکرده‌اند، غیرقانونی خوانده است، این موضوع موجب شده تا بار دیگر چالش وادار کردن استارتاپ‌‌ها برای قرار گرفتن زیر نظر ارگان‌های مختلف و کسب مجوز از آنها مطرح شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس سازمان هواپیمایی پیش از این گفته بود که هر شخص حقیقی یا حقوقی که بخواهد به خدمات فروش بلیت هوایی بپردازد، باید مجوزهای لازم را از این سازمان بگیرد.

علی کشفی، مدیر عامل استارتاپ فلایتیو که آنها نیز برای بقا در صنف گردشکری ناگزیر شده‌اند، انواع و اقسام مجوزها را دریافت کنند، درباره موضوع دریافت مجوز استارتاپ‌ها از ارگان‌های مختلف به «تجارت‌نیوز» می‌گوید: متاسفانه هنوز دسته‌بندی کسب‌وکارهای استارتاپی مشخص نیست چرا که استارتاپ‌ها به عنوان شرکت‌های نوپا باید امکاناتی در اختیارشان قرار گیرد چون آنها می‌خواهند جریان‌های درآمدی ایجاد کنند و طبیعی است که وارد حوزه‌های مختلف شوند.

او با اشاره به اینکه مشکل اصلی این است که باید تعریفی برای استارتاپ‌ها وجود داشته باشد، ادامه می‌دهد: نه فقط در حوزه فروش بلیت هواپیما بلکه الان در هر حوزه‌ای هرچند وقت یکبار اصناف دست روی استارتاپ‌های آن حوزه می‌گذارد و می‌گویند که اینها مجوز ندارند. این مسائل باید در سطح کلان‌تر حل شود.

او اضافه می‌کند: در حال حاضر بسیاری از استارتاپ‌ها در اصناف دیگر با این چالش‌ها مواجه هستند مثلا گاهی برای تاکسی‌های آنلاین یا زمانی برای اپ‌های اجاره املاک و غیره مشکلاتی به وجود می‌آید . این مساله باید در سطح دولت و مراجع قانون‌‌گذاری تصمیم گرفته شود. قوانین باید به گونه‌ای اصلاح شود که اصناف به استارتاپ‌ها فشار وارد نکنند چرا که اصناف طبیعتا قدرتمندتر از استارتاپ‌هایی هستند که چند نفر با هزار امید و آرزو کسب و کاری را شروع کرده‌اند.

کشفی با اشاره به اینکه ما باید تصمیم بگیریم آیا می‌خواهیم اشتغالزایی کنیم یا نه، ادامه می‌دهد: اگر قرار است از این مسیر توسعه و از این تعداد اسمارت فون که در دست کاربران است استفاده کنیم باید قوانینی برای آن در نظر بگیریم که هر کسی در هر حوزه‌ای شروع به کار کرد با مانع مواجه نشود. با این حال باید این موضوع را نیز در نظر گرفت اپلیکیشنی که پیش از این تقویم روزانه ارائه می‌کرد و حالا بلیت هواپیما می‌فروشد و یک سری خدمات دیگر هم اضافه کرده، کیفیت خدماتی که ارائه می‌کند تحت کنترل باشد. اینها مسایلی است که مشخص نشده و لاینحل باقی مانده است و این باید مطابق با دستورالعملی باشد که همه طبق آن حرکت کنند.

او تصریح می‌کند: در حال حاضر با استارتاپ‌ها مانند بیزنس‌های سنتی برخورد می‌شود در حالی که شاید به جرات بتوان گفت تنها راه نجات کشور در این بحران اقتصادی استارتاپ‌ها هستند. همانطور که در همه جای دنیا و در کشورهای توسعه یافته چنین چیزی تجربه شده یکی از راه‌های توسعه عبور از بستر اینترنت است،چیزی که زیرساختش در کشور وجود دارد اما به درستی از آن استفاده نمی‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.