کد مطلب: ۵۷۶۵۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دور جدید تماس‌های خارجی/ نگران تماس از شماره‌های خارجی باشیم؟

دور جدید تماس‌های خارجی/ نگران تماس از شماره‌های خارجی باشیم؟

چند سالی می‌شود که تماس شماره‌‌های خارجی با افراد داخل کشور، موجب نگرانی آن‌ها شده و به تازگی نیز این تعداد این تماس‌ها افزایش یافته است. این تماس‌های مشکوک به گفته کارشناسان کلاهبرداری به شیوه جدید است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند سالی می‌شود که موضوع تماس شماره‌‌های خارجی و ناشناس، به خصوص با پیش‌شماره کشورهای کوچک آفریقایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. به تازگی نیز تعداد این تماس‌ها افزایش یافته و باعث نگرانی مشترکین تلفن همراه شده است.

این روش و شیوه‌های مشابه آن با هماهنگی برخی اپراتور‌های خارجی و با هدف کسب درآمد غیرقانونی یا همان کلاه‌برداری از مشترکین اپراتور‌های سایر کشور‌ها با استفاده از سرویس‌های مخابراتی صورت می‌گیرد.

IMG 1976 1

این اتفاق اصولا از طریق ربات‌های تماس گیرنده‌ خودکار و به صورت نرم افزاری با تعداد زیادی از شماره‌هایی که به طور رندوم ذخیره شدند، یک یا دو تماس کوتاه برقرار ‌می‌کنند و فردی وقتی این تماس‌های از دست رفته را می‌بیند به‌ احتمال زیاد از سر کنجکاوی با آن‌ها تماس می‌گیرد.

تماس با کشورهایی خارجی به خصوص آفریقا، هزینه نسبتا بالایی دارد. به ازای هر یک دقیقه تماس، ده هزار تومان از اعتبار فرد کاسته می‌شود و این اعتبارهای از دست رفته، سود کلانی را به این شرکت‌های مخابراتی خارج از کشور می‌رسانند.

با شماره‌های خارجی تماس نگیرید

معمولا افراد بعد از دیدن این تماس‌ها بر روی صفحه تلفن همراه خود نگران این موضوع می‌شوند که ممکن است برایشان مشکلی جدی ایجاد شود یا امکان هک تلفن همراه آن‌ها وجود دارد.

اما این تماس‌های خارجی در صورتی که به آن‌ها اعتنا و تماس دوباره با آن‌ها برقرار نشود، به گفته کارشناسان، مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان خوزستان در فروردین امسال به روزنامه ایران گفت: توصیه ما به شهروندان این است در صورتی که مکالمات بین المللی ندارند به این تماس‌ها اعتنا نکرده و آنها را نادیده بگیرند. شهروندان در صورت دریافت تماس‌های مشکوک و یا اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی مراتب را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش دهند.

در سال ۹۷، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات سابق در برنامه تلویزیونی گفت: این موضوع را پیگیری کردیم که از شیوه های تحلیل اطلاعات استفاده شود تا سرمنشاءهای آن را شناسایی کنند و ترجیح دادیم تا این اقدامات به نتیجه برسد از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنیم و به مردم اطلاع رسانی شود که تعداد کالاهبرداری‌ها بیشتر از این نشود.

پلیس فتا نیز در سایت رسمی خود اعلام کرده است که تنها راه حلی که می‌توان در مقابل این کلاهبرداری‌ها اتخاذ کرد، مسدود کردن شماره‌های تماس گیرنده و عدم تماس مجدد با آنها است.

با وجود این اقدامات روز به روز تعداد این تماس‌ها با افراد افزایش پیدا می‌کند و نیازمند رسیدگی سریع و ارائه تمهیداتی برای جلوگیری از مشکلات احتمالی این تماس‌ها است.

چرا بیشتر با شماره‌های ایرانسل تماس می‌گیرند؟

اکثر کاربرانی که در شبکه‌های اجتماعی مختلف به این موضوع اعتراض یا با آن شوخی کردند؛ اغلب مشترکین اپراتور ایرانسل بوده‌اند که هنوز علت آن مشخص نیست.

این تماس‌ها در همه جای جهان رایج است و مختص به یک کشور نیست. اما بر اساس آمارهای به دست آمده، مشترکان تلفن همراه ایرانسل بیشتر در معرض این تماس‌ها هستند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    برا من از تاجیکستان زنگ زدن
    وقتی تماس رو جواب دادن قطع کردن

  • ناشناس

    به من هم از تاجیکستان زن زدن

    • ناشناس

      به منم دوبار زنگ زدن تا برداشتم قطع شد

  • ابوالفضل

    سلام خسته نباشید به من +977 و +270 زنگ زدن چند روز داره این اتفاق می افته لطفا یه کاری کنین یه بار هم از مصر زنگ زدن هیچ کدوم رو جواب ندادم ولی

    • سحرو

      ازمصر یوسف پیامبربوده دنبال زلیخاه میگشته

  • ناشناس

    سلام با من از کشور امریکا و امارات عربی خیلی تماس میگیرن نمیدونم چیکار کنم تماسا تا الان ۱۵ از امریکا و ص از امارات داشتم..

    • Sida

      حالا جوابشونو بده یه ۲۰تومن شارژ ک این حرفا رو نداره شاید میخوان ساپورتت کنن🚶🕳️😂

  • Maryam

    سلام من الان یه مدته که هر روز داره شماره های خارجی زنگ میزنن بهم . به من همش از جزایر فالکلند، کره شمالی، برمه زنگ میزنن . معمولا تو روز چند بار با کد یک کشور بهم زنگ میزنن و روز دیگه چندبار با یه کد دیگه . الانم یکی از قرقیزستان زنگ زد و سریع قطع کرد منم باهاش تماس گرفتم سریع جواب داد ولی فقط صدای پچ پچ میومد سریع قطع کردم شمارمم ایرانسله

    • ناشناس

      هیچوقت این تماس هارو جواب ندید. شارژ گوشی تونو میدزدن.

    • Mohammad

      زنگ نزنین بهشون اعتبار خیلی میدزدن ب منم روزی بیشتر از ده بار زنگ میزنن ب ازای یک دقیقه نزدیک 20 هزار شارژ میخوره

    • روزگار

      من پیگیری کردم این داستان رو،میگفتن بخاطر نصب کردن شیریت هست،شیریت هم پاک کردم بازم گوشیم زنگ میخوره،
      و ۱۰۷ شماره مختلف رو بلاک کردم،یبار جواب دادم ۱ ثانیه شد نزدیک ب ۳۰‌تومن اومد رو قبض موبایلم،توضیحآ،اصلا جواب ندید فقط تا اونجایی ک میتونید بلاک کنید،و اینکه جواب بدید دیگه ول کن قضیه نیستن،

  • ناشناس

    راهکار چیه ،،آخه ی شماره دو شماره هم نیستن ک مسدود کرد ب من هی نصف شبا زنگ میزنن

    • ناشناس

      منم همش زندگ میزنن در روز بیشتر از ده بار با شماره های مختلف

  • ناشناس

    خوشبحالتون از آمریکا زنگ میزنن شانس من از مغولستان زنگ می زنن😂

  • ناشناس

    سلام بامنم ازهرکشوری تماس میگیرن شماروبه خداچیکار کنم؟؟؟؟

  • ممد کچل دوس پسر مامانت

    اقا از موناکو زنگ میزنن بهم🤣 جریان چیه کاش میشد از تماس های بی پاسخ اخیرم عکس بدم🤣 مصرو ترکیه امریکا عجبببببب.

  • ناشناس

    به من از غرقیزستان زنگ میزنن😂 اونم نصف شب ساعت۲ برای اونا بعد از ظهره

  • ناشناس

    موضوع خیلی ساده س.اپراتورهای هر کشوری برا درآمد خودشون اینکارو میکنن.مخابرات در ماهواره مسابقه گذاشته ۱۰۰ تا اردک راه میرن یکی شون پا نداره بعد مجری میگه با تلفن ثابت ز بزنید. ایرانسل که با پشتکار زیاد داره اینکارو انجام میده.

  • علی

    من خیلی درگیر این موضوع هستم چون الان سه روزه هی شماره های ناشناس گوناگون به من زنگ میزنن وخیلی نگران هستم.لطفا رسیدگی کنید باتشکر.

    • ناشناس

      واای به منم زنگ میزنن روز شب ونصف شب چیکار کنیم

  • ناشناس

    اونوقت شوهر نفهم من نصفه شب پاشده میگه من باید بدونم این کیه به تو زنگ زده حالا بیا درستش کن! آخه وقتی از ازبکستان تماس گرفتن من نصفه شبی اون ازبکو از کجا بیارم ایخدا نجاتمون بده از دست این مردای بیمار

  • ناشناس

    به من از همه کشورها زنگ میزنند دیگه خسته شدم بعضی وقتا نصفه شب آدمو از خواب بیدارمیکنند

  • ناشناس

    متاسفانه جواب دادم و اذان پخش میشد ،سر هرتایم اذان تماس میگرفت و یکبار خودم‌تماس گرفتم ۷ ثانیه ۷۰ هزارتومن شارژ کم شد ازم چندروزی هست شاید ۴۰ بار در روز میس کال دارم ازکشورهای مختلف😭😭😭

  • ناشناس

    چرا مشخص نیست اپراتور ایرانسل یک شرکت خصوصی آفریقای جنوبی هست و ایران باید شکایت بین المللی کند که خخخخ