کد مطلب: ۶۲۰۷۶۸

فروش کتاب‌های تقلبی در دیجی‌کالا / «غیر اخلاقی اما قانونی»!

فروش کتاب‌های تقلبی در دیجی‌کالا / «غیر اخلاقی اما قانونی»!

در روزهایی که صنعت چاپ و نشر در کشور به سختی نفس می‌کشد و تیراژ برخی از کتاب‌ها به ۵۰۰ نسخه هم نمی‌رسد. برخی از فروشگاه‌های آنلاین و در راس آن‌ها دیجی‌کالا چطور تخفیف‌های ۹۰ درصدی برای فروش کتاب‌ها می‌دهند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهایی که صنعت چاپ و نشر در کشور به سختی نفس می‌کشد و تیراژ برخی از کتاب‌ها به ۵۰۰ نسخه هم نمی‌رسد. برخی از فروشگاه‌های آنلاین و در راس آن‌ها دیجی‌کالا چطور تخفیف‌های ۸۰ درصدی برای فروش کتاب‌ها می‌دهند؟ برای دیدن بیشترین میزان تخفیف محصولات در سایت دیجی‌کالا کافی است موضوع «کتاب» را انتخاب کنید و کتاب‌هایی با تخفیف ۸۰ درصد بخرید. اما چطور این اتفاق می‌افتد و پاسخ دیجی‌کالا به این تخفیف‌های عجیب و غریب چیست؟

چندی پیش یکی از نویسندگان در اعتراض به فروش کتاب‌هایی با تخفیف بالا در سایت دیجی‌کالا خود نوشت: «‏دیجی‌کالا لونه‌ی ناشرهای دزد و کپی‌کاره، با تخفیف هفتاد درصد این کپی‌ها رو می‌فروشه. کتاب‌هایی که دزده چراغ خاموش می‌رسونه به دست دیجی‌کالا یا فوقش توی دکه‌ی کتابفروشی ایستگاه‌های مترو و نمایشگاه‌های استانی می‌فروشه. نمونه‌اش نشر آذرمیدخت که تقریبا از خیر یه کتاب هم نمی‌گذره.‏

…اینکه می‌تونه هفتاد درصد تخفیف بده چطوری ممکنه؟ به‌راحتی، متن که دزدیه و مترجم وجود خارجی نداره و کاغذ رو هم که با سوبسید می‌گیره و به‌خاطر زدوبند با ارشاد توی نمایشگاه‌های استانی حضور مستمر داره و خدا می‌دونه چقدر کتاب به نهادها می‌فروشه. این وسط هم دیجی‌کالا پاانداز اصلیه.‏ در واقع ارشاد و بخش قانون‌گذاری که هیچ راهی برای مقابله با این دزدی‌ها پیش پای مولف و ناشر اصلی نمی‌گذاره، دیجی‌کالا هم کاملا در جریانه که داره کالای مسروقه می‌فروشه، اما وقتی کسی نسخه‌ی دزدی «کاش کسی جایی منتظرم بود» رو با هشتاد و سه درصد تخفیف می‌فروشه، چرا مال‌خری نکنه؟‏ از ملت عشق تا کتابخانه‌ی نیمه شب و شب‌های روشن تا قمارباز رو با روش مال‌خری دیجی‌کالا از ناشرهایی که صفر تا صدشون دزدیه می‌گیره و اتفاقا توی الگوریتم سایت این ناشرها رو به عنوان ناشر برگزیده هم می‌آره بالا و معرفی می‌کنه.»

دیجی‌کالا ملزم به رعایت قوانین

پاسخ دیجی‌کالا به این توییت چنین بود: «‌‎کپی کردن آثار نویسنده‌ها و مترجم‌های معتبر هر چند غیر اخلاقیه اما قانون موثری برای جلوگیری ازش وجود نداره و دیجی‌کالا به عنوان مارکت‌پلیس، ملزم به رعایت قوانینه. ما از همه علاقه‌مندان دعوت کردیم تا با آگاهی بیشتری کتاب بخرن.»

1643103628738

«غیراخلاقی اما قانونی» لااقل در ایران پاسخ قابل قبولی است. اما داستان آنجا بیشتر مورد انتقاد اهالی کتاب است که چرا با شعار «حمایت از کتاب و کتابخوانی»، این اقدام به اذعان خود دیجی‌کالا غیراخلاقی صورت می‌گیرد؟ اگر هدف حمایت از کتاب است که باید کتاب اصل فروخته شود نه کپی و اگر هدف فروش بیشتر به هر قیمتی و زیر چتر خلاهای قانونی است، دلیل این شعارها چیست؟

1643103185666

در حالت کلی اگر شما مال شخص دیگری را بدون اجازه و برای خود بردارید حکم شما دزدی است. ولی این کلیت قانونا و عرفا مصداق‌های دیگری پیدا کند. به‌سادگی می‌توان فهمید که عرف در جامعه ما با مسئله نقض کپی‌رایت اشخاص حقوقی و حقیقی غیر ایرانی موافق است.

اما کپی‌رایت چیست؟ کپی‌رایت به لحاظ حقوقی یک قانون بین‌المللی (یک کنوانسیون ) است. اسم کامل آن کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری است و در شهر برن سوییس در ۵ دسامبر ۱۸۷۷ شکل گرفت. وظیفه‌اش حمایت از حق تکثیر و حق مؤلف است. خب کشورهای زیادی (از جمله تقریباً تمام کشورهای توسعه‌یافته) عضو این کنوانسیون هستند. یکی از غایبان آن ایران است. فعلاً شما در ایران می‌توانید خلاف این قانون رفتار کنید و کسی حق شکایت، ادعا و یا دعوای حقوقی علیه شما را نخواهد داشت. همان‌طور که دیجی‌کالا این کار را می‌کند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کتاب هم فساد اخلاقی برداشت.
    فیلترش میکنن.

  • مریم زیدانی

    من دیروز از دیجی کالا کتاب چنین گفت زرتشت را خریدم خیلی هم خوب بود.

    • حسام

      بگو یا زرتشت کتابش رو خوندم حرف نداره

  • سینا

    من که همیشه از این کتاب های تخفیف بالا میخرم همیشه هم دقیقا همون نویسنده و ناشری هست که تو کتابفروشی ها چند برابر قیمتشه.

  • علیرضا

    کتاب های ماورای طبیعی شدن، و چنین گفت زرتشت عالی هستند پیشنهاد میکنم بخرید بخونید.

  • ناشناس

    دیجی کالا دزد هست و شکی توش نیست ،امکان نداره چیزی که میفرسته ارزش همون پولی که میدی رو داشته باشه من خرید نمیکنم ازش چون دزد سر گردنه است

  • ناشناس

    خخخخ دیجی کالا اینجوری ها با دروغ های شما خراب نمیشه??

  • ناشناس

    کتاب های اصل از تقلبی قابل تشخیص هست . حتی از روی عکسی ک میزارن و مشخصات کتاب . از نظرات خریدارا هم میتونید استفاده کنید . حتی قیمتشم مشخصه . یکم دقت کنید بهترین چاپ رو پیدا میکنید

  • کتابفروش

    دیجی کالا رو خدا لعنت کنه. به 1000نفر شغل داده ولی از ده میلیون شغلشون رو گرفته. من یه کتابفروشم و کتاب رو نهایت میخرم عمده 40%،. 30% بعد میام میبینم دیجی کالا همون کتابارو داره 80% میفروشه. هیچ قانون و هیچ نظارتی هم نیست متأسفانه

  • مراد

    اپ دیجی کالا پاک شد

  • ناشناس

    حالاخرید واقعا کتابای دیجی کالا کپی و غیر اخلاقیه؟؟؟