کد مطلب: ۶۶۳۰۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قوی‌ترین و ضعیف‌ترین مرورگرها در مبارزه با فیشینگ کدام‌اند؟

قوی‌ترین و ضعیف‌ترین مرورگرها در مبارزه با فیشینگ کدام‌اند؟

مرورگرها با ضعف در سیستم عامل خود می‌توانند راه را برای ورود هکرها باز کنند و به عاملی برای فیشینگ یا خالی شدن حساب کاربران زیادی تبدیل شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها اینترنت و فضای مجازی زندگی بیشتر انسان‌های کره خاکی را تحت تاثیر خود قرار داده و بسیاری از کارها با گسترش این فناوری آسان و مقرون به‌صرفه شده است. از سوی دیگر نفوذ اینترنت در زندگی انسان‌ها باعث شده تا بستر مناسبی برای دزدان سایبری فراهم شود. آن‌ها از راه‌ها و شیوه‌های مختلف از جمله فیشینگ ، اقدام به سرقت اطلاعات کاربران کنند.

در واقع یکی از ساده‌ترین راه‌های سرقت اطلاعات که این‌روزها بسیار مورد توجه هکرها قرارگرفته، استفاده از صفحه‌های جعلی وب‌سایت‌ها است.

این روش« فیشینگ » نام دارد و راه ساده‌ای برای فریب کاربران است. در عین حال نرم‌افزارهای امنیتی نیز در این نوع حمله به راحتی گول می‌خورند و هکرها در زمان کمی به اهداف خود می‌رسند.

طراحی سایت‌های جعلی سامانه‌های بانکی و پرداخت

در این روش، خرابکاران اینترنتی با طراحی سایت‌های جعلی مهمی مثل سامانه‌های بانکی یا فروشگاه‌های اینترنتی، اطلاعات شخصی و مالی کاربران را به سرقت می‌برند. اطلاعات شخصی، اطلاعات حساب بانکی و رمز‌های عبور مهم‌ترین اهداف این نوع سرقت است.

در این نوع حمله، کار چندانی از آنتی‌ویروس‌ها بر نمی‌آید. اگر هکرهای حرفه‌ای در پشت ماجرا نقش آفرینی کنند، بیشتر نرم‌افزارهای امنیتی در شناسایی این نوع حمله ناتوان می‌شوند.

شاید به همین دلیل است که مسئولان پلیس فتا، بارها و بارها مردم را از خطر این نوع حمله مطلع کرده‌اند. آنها کاربران را از کلیک روی آدرس‌های اینترنتی مشکوک منع می‌کنند.

مرورگرها نقش پررنگی در شناسایی این نوع حمله سایبری دارند و می‌توان از آن‌ها به عنوان تنها سربازان خط مقدم در مبارزه با فیشینگ یاد کرد.

عملکرد ناامید‌کننده کروم در شناسایی فیشینگ

براساس آخرین آمارها، هم‌اکنون مرورگر گوگل کروم روی بیش از ۶۰ درصد دستگاه‌های متصل به اینترنت نصب است. کروم حالا عنوان محبوب‌ترین مرورگر اینترنتی در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. اما جالب است بدانید که طبق آمارهای اعلامی، این مرورگر محبوب یکی از ضعیف‌ترین عملکردها را در مقابل حملات فیشینگ دارد.

محققان امنیت سایبری معتقدند که کروم می‌تواند تنها ۲۸ درصد سایت‌های جعلی را شناسایی کند، درحالیکه این عدد برای مرورگر فایرفاکس ۸۵ درصد است.

البته این اعداد تنها برای نسخه‌های ویندوزی این دو مرورگر است و اوضاع کروم در نسخه‌های مک بدتر می‌شود.

براساس اعلام کارشناسان، مرورگر گوگل در رایانه‌های مک ۲۵ درصد حملات فیشینگ را شناسایی می‌کند. در حالی که فایرفاکس می‌تواند تا ۷۵ درصد در جلوگیری از این حملات موفق عمل کند.

مایکروسافت هم ادعا می‌کند که مرورگر «اج» این شرکت، به خوبی از پس حملات فیشینگ بر می‌آید. این مرورگر، در شناسایی وب‌سایت‌های جعلی، بسیار موفق‌تر از اینترنت اکسپلورر است.

کارشناسان امنیت سایبری معتقدند که اپرا یکی از موفق‌ترین مرورگرها در مبارزه با فیشینگ است. با توجه به اینکه کاربران زیادی این نرم‌افزار را روی گوشی‌های خود دارند و در گشت‌وگذار اینترنتی از آن استفاده می‌کنند، کار برای هکرها کمی مشکل شده است. آنها به راحتی نمی‌توانند از سد این مرورگر عبور کنند‌.

مراقب افزونه‌ها باشید

براساس گفته کارشناسان، افزونه‌ها (extension)، یکی دیگر از راه‌های مورد استفاده هکرها برای سرقت اطلاعات کاربران است. این برنامه‌های کوچک که روی مرورگرها قابل نصب و استفاده هستند، می‌توانند اطلاعات کاربران را خواسته یا ناخواسته فاش کنند.

بنابراین برای استفاده از افزونه‌های اینترنتی بیشتر احتیاط کنید و آن‌ها را از منابع قابل اطمینان دانلود کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.