کد مطلب: ۵۶۵۴۹۴

قطعی گسترده سایت‌های مهم فناوری و پروازی در آمریکا/ ماجرا چه بود؟

قطعی گسترده سایت‌های مهم فناوری و پروازی در آمریکا/ ماجرا چه بود؟

برخی منابع خبری، شامگاه پنجشنبه از توقف گسترده فعالیت برخی وب‌سایت‌های مهم فناوری و پروازی در آمریکا خبر داده‌اند. چندی پیش هم چنین اتفاقی برای برخی وب‌سایت‌ ویژه حمل و نقل در این کشور رخ داده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شبکه خبری الجزیره، از توقف ناگهانی وب‌سایت‌های مربوط به شرکت‌های فناوری، هواپیمایی و حمل و نقل در شرق ایالات متحده خبر داده است.

پایگاه خبری «هیل» هم گزارش داده وب‌سایت مربوط به المپیک و برخی وب‌سایت‌های مهم دیگر از کار افتاده‌اند. مطابق این گزارش، وب‌سایت‌های از کارافتاده حوزه‌های مختلفی را شامل می‌شوند.

سایت‌های مربوط به بازی‌های رایانه‌ای مانند «Steam»، شرکت‌های هواپیمایی نظیر شرکت «دلتا» و سایت‌های خبری آنلاین مانند «Dallas Morning News» از جمله وب‌سایت‌هایی هستند که از کار افتاده‌اند.

وب‌سایت «آمازون» هم از کار افتاده است. یک سخنگوی این شرکت، به درخواست پایگاه خبری «هیل» برای اظهارنظر درباره این موضوع پاسخ نداده است.

منابع خبری به دلایلی درباره دلیل از کارافتادگی این سایت‌ها اشاره نکرده‌اند، اما شرکت اینترنتی «آکامی» که در زمینه شبکه تحویل محتوا فعالیت می‌کند وقوع چنین خاموشی‌هایی را تأیید کرده و گفته در حال تحقیق روی آن است.

این شرکت اینترنتی در بیانیه‌ای روی وب‌سایت خود گفته است: در حال تحقیق بر روی این موضوع هستیم. چنانچه سوالی دارید یا با مشکلاتی در این زمینه مواجه شده‌اید لطفاً با بخش پشتیبانی فنی آکامی تماس بگیرد. ما تلاش می‌کنیم شما را در جریان جدیدترین اطلاعات قرار دهیم.

ماجرا چه بود؟

آکامی ۱۵ دقیقه بعد از صدور این بیانیه اعلام کرد که موفق به برطرف کردن ایراد شده و خدمات این شرکت به روال عادی برگشته‌اند. در پی این بیانیه، منابع خبری اعلام کردند اخلال در فعالیت وب‌سایت‌هایی که پیشتر از کار افتاده بودند نیز برطرف شده است.

این خبر در شرایطی گزارش شده که در هفته‌های گذشته مساله حملات سایبری در آمریکا بعد از حملات باج‌افزاری گسترده به یک شرکت خط لوله نفتی و یک عرضه‌کننده عمده گوشت داغ شده است.

رسانه‌های آمریکا ماه پیش گزارش دادند حمله سایبری گسترده به زیرساخت‌های یک شرکت تولید و توزیع گوشت قرمز (شرکت «جی‌بی‌اِس») موجب اختلال گسترده در فعالیت این شرکت در استرالیا، کانادا، آمریکا و برزیل شده است.

پیش از این نیز، شرکت خط لوله «کلونیال پایپ لاین» آمریکا مورد حمله سایبری قرار گرفت و موجب فلج شدن سیستم انتقال سوخت به ایالات شرقی این کشور شد. کاخ سفید روسیه را مسبب تمامی این حملات دانسته است.

ماه پیش وزارت دادگستری آمریکا هشدار داد حملات سایبری، شرکت‌های این کشور و مشتری‌هایشان را تهدید می‌کند و لازم است این شرکت‌ها امنیت سایبری خود را تقویت کنند ( فارس ).

حادثه‌ای مشابه در روز یکشنبه

روز پنجشنبه، ۲۷ خرداد نیز با بروز مشکل در سامانه‌های رایانه‌ای و از کار افتادن تارنماهای شرکت‌های هواپیمایی بزرگ آمریکا شامل امریکن، سوث وست، یونایتد و دلتا ایرلاینز در بامداد روز پنجشنبه، صدها پرواز با تاخیر و تعلیق روبه‌رو شد.

در آن روز تارنمای رصد وبسایت‌ها، داون دیتکتور با اعلان این مطلب افزود: بیش از یک هزار کاربر در باره پیدا شدن مشکل در تارنمای سوث وست و بیش از ۴۰۰ کاربر از بروز همان مشکل برای شرکت دلتا گزارش داده‌اند. شمار کاربران دچار مشکل دو شرکت دیگر هواپیمایی نیز حدود ۳۰۰ تن بوده است.

سوث وست در پی این رخداد نزدیک به ۳۰۰ پرواز روز چهارشنبه را لغو و بیش از ۵۰۰ پرواز دیگر را با تاخیر اجرا کرد. عملیات پروازی این شرکت در روز پیش از آن نیز به علت اشکالات رایانه‌ای به صورت موقت متوقف شده بود.

از چندی پیش، مقام‌های آمریکایی، مشکلات در سامانه‌های رایانه‌ای این کشور را به حمله هکران از روسیه و چین نسبت می‌داده‌اند ( ایرنا ).

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.