کد مطلب: ۴۸۷۶۹۹

اخبار فناوری و استارتاپی روز

گوشی‌های جدید آیفون در ایران رجیستر می‌شود؟ / آیفون ۱۲، ۶۹ میلیون تومان!

گوشی‌های جدید آیفون در ایران رجیستر می‌شود؟ / آیفون ۱۲، ۶۹ میلیون تومان!

آغاز مرحله دوم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، احتمال حذف آداپتور و هدفون از جعبه گلکسی و عرضه آیفون 12 در بازار ایران؛ 24 میلیون تومان گران‌تر از معمول، از جمله مهم‌ترین اخبار روز استارتاپی و فناورانه هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که هنوز برخی در مورد نتایج حمایت‌های پیشین از پیام‌رسان‌ها، تردید و پرسش دارند، معاون مرکز ملی فضای مجازی، از آغاز مرحله دوم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی خبر داد.

آنگونه که مرکز ملی فضای مجازی گزارش داده است، امیر خوراکیان به تصویب سند ساماندهی پیام‌رسان‌ها در اشاره کرده و گفته است که پس از تصویب این سند استقبال بسیار خوبی از سوی مردم نسبت به پیام‌رسان‌های داخلی صورت گرفت اما در ادامه مشکلات فنی و نواقصی در ارائه خدمات و سرویس‌دهی‌ها به وجود آمد که البته این تجربه پس از سکون و افت مختصری مسیری برای رشد جدی پیام‌رسان های داخلی در زمینه‌های مختلف و مجددا رشد اقبال نسبت به پیام‌رسان های داخلی فراهم کرد.

به گفته او، در مرحله دوم حمایت‌ها از پیام‌رسان‌های داخلی، باید اتصال آنها به اپراتورها، کسب سهمی از درآمد ترافیک، اختصاص مرکز داده رایگان، تسهیل در اعطای مجوز، ارایه خدمات دولت الکترونیک، ایجاد شرایط مناسب تبلیغ در رسانه‌ها، رفع مشکلات قضایی و حقوقی و در نهایت همکاری در تمدید بازپرداخت تسهیلات مالی دریافتی مورد توجه قرار دارد.

تجارت‌نیوز در گزارشی با موضوع پیام رسان ایرانی به موضوع حمایت از این اپ‌ها پرداخته بود.

کارپینو، «روناد» می‌شود

در خبر دیگری از اکوسیستم استارتاپی و فناورانه کشور، دیجیاتو گزارش داده است که تاکسی اینترنتی کاریپنو، با تغییر در حوزه فعالیت خود، به زودی خدمت جدیدی را با عنوان روناد، ارائه می‌کند.

بر اساس این گزارش، کاریپنو، که از اسفند ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرد، حالا پس از گذشت نزدیک به چهار سال فعالیت خود به عنوان یک تاکسی اینترنتی را متوقف می‌کند و سپس خدمتی جدیدی را در حوزه «لجستیک هوشمند» با عنوان روناد ارائه می‌دهد.

دیجیاتو گزارش داده است که در روزهای اخیر اپلیکیشن کارپینو دیگر میزبان کاربران راننده و مسافر نیست. تحقیقات دیجیاتو از افراد آگاه نشان می‌دهد که مدیران کارپینو تصمیم داشته‌اند تا پایان تابستان تعطیلی رسمی این سرویس را اعلام کنند اما این تصمیم با تاخیر مواجه شده و احتمالا در هفته بعدی رسما اعلام می‌شود.

مهدی مساوات این تغییرات را تایید و اعلام کرده است که روناد در آینده‌ای نزدیک از راه می‌رسد. با توجه به وب سایت، آدرس و شماره تلفن رسمی روناد، به نظر می‌رسد سرویس جدید در زمینه حمل و نقل هوشمند، در همان محل تیم کارپینو راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل کارپینو روناد را سرویسی متفاوت از سایر اپلیکیشن‌های حمل و نقل کنونی برمی‌شمرد. او می‌گوید روناد قصد دارد یک سیستم کاملا هوشمند در زمینه لجستیک و انبارداری باشد و صفر تا صد این کارها را به طور سفارش شخصی‌سازی شده مشتریان، انجام دهد.

در واقع به گفته او، روناد نگاهی به بیزینس‌های B2B دارد که نهایتا یک بخش این بیزینس‌ها با مشتریان نهایی سر و کار دارد.

به گفته مساوات، فروشگاه‌های اینترنتی و کسب‌وکارهای خانگی می‌توانند در زمینه لجستیک روی روناد حساب باز کنند. نگرانی‌ها بابت نگهداری و بسته‌بندی و انبارداری کالا توسط روناد برطرف می‌شود و تیم‌ها می‌توانند فارغ از این دغدغه‌ها به بازاریابی و فروش خود فکر کنند و این قبیل کارها را به ما بسپارند.

تجارت‌نیوز چندی پیش گزارشی را با موضوع مشکلات کارپینو منتشر کرد که به دلایل شکست این تیم در اکوسیستم تاکسی‌های اینترنتی پرداخته بود.

از حذف آداپتور از جعبه گلکسی تا هشدار اپل به خریداران آیفون

رقابت‌های میان برندهای مطرح تلفن همراه هوشمند، از جمله اخبار روز دنیای فناوری است در همین رابطه به گزارش دیجیاتو، سامسونگ سال آینده میلادی از گوشی‌های سری گلکسی S21 یا گلکسی S30 رونمایی می‌کند و طبق جدیدترین اطلاعات، در جعبه این محصولات آداپتور و همچنین هدفون وجود نخواهد داشت.

بر اساس این گزارش، اپل نیز همراه با معرفی گوشی‌های سری آیفون ۱۲ بخاطر مسائل زیست محیطی، تصمیم به حذف آداپتور و هدفون از جعبه این محصولات گرفت که البته این قطعات از جعبه گوشی‌های قدیمی آن نیز حذف شدند. سامسونگ نیز گوشی‌های سری گلکسی S20 را با شارژر ۲۵ واتی و ایرفون AKG با رابط USB-C وارد بازار کرده، با این حال شاید در جعبه نسل آینده آن‌ها تنها شاهد کابل و ابزار خروج سیم‌کارت باشیم.

در خبر دیگری در این حوزه آمده که اپل نیز احتمالا برای همیشه توسعه شارژ بی‌سیم ایرپاور را متوقف کرده است. به گزارش دیجیاتو، به نظر می‌رسید اپل پس از یک وقفه کوتاه دوباره توسعه شارژر بی‌سیم ایرپاور را شروع کرده باشد. اما بر اساس گزارشی جدید این محصول احتمالا هیچ‌گاه تولید نخواهد شد.

اپل همچنین درباره گرمای تولیدی شارژر مگ سیف به کاربران آیفون ۱۲ هشدار داد. اپل به کاربران هشدار داده که مگ سیف می‌تواند بیش از حد گرما تولید کند که البته سیستم عامل iOS در صورتی که دمای دستگاه افزایش چشمگیری پیدا کند، شارژ را روی ۸۰ درصد محدود می‌کند که البته چنین موضوعی برای تمام شارژر‌ها صادق است.

چنین قابلیتی طول عمر باتری را افزایش می‌دهد، با این مدت زمان موردنیاز برای شارژ دستگاه را نیز بالاتر می‌برد. این کمپانی اعلام کرده برای دوری از چنین ویژگی می‌توانید در صورت افزایش دمای گوشی خود، آن را در محل خنک قرار دهید.

آیفون 12 در بازار ایران؛ 24 میلیون تومان گران‌تر از معمول

در خبر دیگری از دنیای فناوری، زومیت به این پرسش پرداخته است که آیا آیفون ۱۲ در ایران رجیستر می‌شود؟ بر اساس این گزارش، جنجال‌های فراوان بر سر واردات گوشی‌های شرکت اپل باعث شده است نه‌تنها کاربران، بلکه حتی واردکنندگان ندانند آیا آیفون‌های جدید به‌صورت قانونی وارد کشور می‌شوند یا خیر.

با معرفی سری جدید آیفون، ابهامات فراوانی در ذهن کاربران ایرانی درمورد نحوه‌ استفاده از آن‌ها شکل گرفته است. اواسط تیرماه خبر منع واردات گوشی هوشمند با قیمت بالای ۳۰۰ یورو جنجال‌های زیادی به‌پا کرد. پس از آن، وزارت صمت از تصمیم خود مبنی بر تخصیص ‌ندادن ارز به واردکنندگان گوشی با قیمت بالای ۳۰۰ یورو عقب‌نشینی کرد.

پیش از این، سامانه همتا اعلام کرده بود در سال ۹۸، نیم میلیارد یورو برای واردات گوشی اپل به کشور اختصاص یافته است؛ درحالی‌که این دسته گوشی‌ها تنها ۴ درصد بازار را تأمین می‌کنند و اگر بخواهیم به واردات گوشی اپل به بازار ایران ادامه دهیم، در بخش‌های اساسی دیگر بازار اختلال به ‌وجود می‌آید.

۲۲ شهریور نیز گمرک ایران خبر از ممنوعیت ثبت غیر حضوری تلفن همراه مسافری داد. بر این اساس، ثبت یا رجیستری تلفن همراه مسافرین از مهرماه سال جاری، پس از احراز هویت دقیق و تشخیص غیر تجاری ‌بودن گوشی در مبادی ورودی کشور انجام می‌شود.

تمام این مسائل باعث شدند اکنون حتی واردکنندگان گوشی موبایل ندانند آیا امکان ثبت سفارش گوشی‌های شرکت اپل را خواهند داشت یا خیر؛ بااین‌حال اکنون نام آیفون 12 در سامانه گمرکی دیده شد.

زومیت در تماس با فروشندگان گوشی‌های اپل در تهران، دریافت هم‌اکنون چند دستگاه گوشی آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو در بازار موجود است. بر اساس این گزارش، گوشی‌های آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو اکنون در بازار به فروش می‌روند و مجتمع پایتخت، تنها دیروز چهار مورد گوشی با قیمت ۵۹ میلیون برای آیفون ۱۲ و ۶۹ میلیون برای آیفون ۱۲ پرو فروخته است. این درحالی است که قیمت آیفون 12 باید ۳۳ میلیون تومان باشد و این هزینه اضافه بابت رجیستر کردن گوشی گرفته می‌شود.

قیمت آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو در بازار ایران به ‌ترتیب ۵۹ و ۶۹ میلیون تومان است. این درحالی است که قیمت آیفون ۱۲ ازلحاظ منطقی باید تقریبا برابر با قیمت آیفون‌های ۱۱ موجود در بازار باشد. پارت نامبر ZAA آیفون که مربوط به سنگاپور و مقداری گران‌تر است، باید نهایتا ۳۴ میلیون تومان باشد و پارت نامبر CH که قابلیت مکالمه صوتی FaceTime ندارد، ارزان‌تر است و باید حدود ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد. یعنی درواقع آیفون‌های ۱۲ موجود در بازار بدون هیچ دلیل منطقی حدود ۲۴ میلیون تومان گران‌تر فروخته می‌شوند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ایفون ۱۱ پرو ۴۸ تومنه ۱۲ حدود۷۰

    • امیررضا

      تازه آیفون ۱۲ مشخصاتش مثل ۱۱ پرو هست که در نتیجه خریدن آیفون ۱۲ خری محضه