کد مطلب: ۶۴۷۸۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حمله مجلس به دولت برای گرانی اینترنت / نمایندگان چه می‌گویند؟

حمله مجلس به دولت برای گرانی اینترنت / نمایندگان چه می‌گویند؟

گرانی اینترنت در دو هفته گذشته واکنش‌های فراوانی از سوی نمایندگان مجلس به دنبال داشته است. آنطور که به نظر می‌آید برخی از نمایندگان معتقدند که افزایش قیمت اینترنت باعث بالا رفتن هزینه‌های زندگی مردم می‌شود، پس با آن مخالف‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در دو هفته اخیر گرانی اینترنت سر وصدای زیادی برپا کرد. چرا که قیمت بسته‌های اینترنت قرار است که تا ۶۰ درصد گران‌تر شود. با این حال به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس مخالف افزایش قیمت اینترنت هستند و از وزیر ارتباطات می‌خواهند که علت این اتفاق را توضیح دهد.

واکنش نمایندگان به گرانی اینترنت

رضا حاجی‌پور در جلسه ۳۰ فروردین مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به وزیر ارتباطات، اظهار کرد: «قرار بود کیفیت، سرعت و امنیت داده‌های فضای مجازی برای مردم فراهم شود، اما افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی توان مردم و کسب و کار کاربران فضای مجازی را دچار چالش کرده‌است. هرچه سریع‌تر باید این معضل حل شود.»

محمد حسن آصفری با اشاره به افزایش بهای اینترنت در کشور گفت: «امروز بر لزوم پیگیری طرح‌های دانش بنیان از سوی جوانان تاکید می‌کنیم. قیمت اینترنت در ایران بسیار گران شده‌است.»

این سخن آصفری در حالی است که یکی از لوازم انجام کار دانش بنیان، وجود زیرساخت برای ارتباط با دنیا و بهره‌گیری از علوم مختلف از طریق فضای اینترنت است. در صورت بالا رفتن هزینه‌های اینترنت بسیاری از افراد ممکن است که از ایجاد طرح یا شرکت دانش‌بنیان صرف نظر کنند.

علی بابایی کارنامی با اشاره به گرانی اینترنت و کاهش کیفیت آن، می‌گوید که مجلس در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ خط قرمزی را برای دولت تعیین کرده است. بر اساس این در تمام اقلام و شاخص‌های کالا و خدماتی که دولت باید ارائه دهد خط قرمز ما عدم ایجاد تورم و افزایش قیمت است و منطق حاکم بر ارائه خدمات و قیمت کالا باید به نفع مصرف‌کننده‌ باشد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، نیز معتقد است که افزایش قیمت اینترنت در این مقطع به صلاح نیست. زیرا نباید برای اینترنت قیمت‌هایی درنظر گرفته شود که هزینه سبد خانوار را افزایش دهد.

احد آزادیخواه نماینده ملایر هم دراین باره می‌گوید: شرایط اقتصادی جامعه گرانی بیش از حد اینترنت را نمی‌پذیرد و باید افزایش قیمت معقول و منطقی باشد. مجلس کاری به اپراتورها ندارد چرا که مسئولیت مستقیم در این باره بر دوش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است و مشخص نیست چه اتفاقی رخ داده که منجر به گرانی بیش از اندازه اینترنت و حذف برخی بسته‌های اینترنت شده است؟

سید علی موسوی ملکان آذربایجان شرقی (ملکان) در صفحه توییتر خود نوشت:

IMG 9963

اجازه افزایش حداقلی قیمت‌ها

با وجود این انتقادها، اما سازمان تنظیم مقررات رادیویی اجازه افزایش حداقلی تعرفه‌های اینترنت را داده است. البته که این سازمان می‌گوید: «اپراتورهای ارتباطی باید با رعایت شرایط اقشار مختلف جامعه و تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیازشان از راه های دیگر تا جای ممکن، با هماهنگی با این سازمان، افزایش حداقلی قیمت‌ها را مبتنی بر چارچوب مصوبات مدنظر قرار دهند. همچنین، بخش عمده درآمدهای حاصل را حتماً صرف توسعه شبکه کنند.»

سازمان تنظیم مقررات رادیویی اعلام کرده است که آخرین تعرفه مصوب اینترنت همراه مربوط به سال ۹۵ و برای دسترسی ثابت مربوط به سال ۹۶ است. سقف و کف قیمت در آن تعیین شد‌ه است. بنابراین اپراتورهای بخش خصوصی هم برای تعیین قیمت خدمات و بسته‌های اینترنتی در محدوده سقف و کف اقدام می‌کنند.

نظر مخالفان افزایش قیمت اینترنت بیانگر این است که وزارت ارتباطات نقش اصلی را دارد و نباید اجازه ندهد گرانی اینترنت با زندگی مردم بازی کند و منجر به تضعیف اقتصاد و میعشت کسب‌و‌کارهای مجازی شود. اپراتورها ضرر و زیانی در طول سال‌های گذشته دیده‌اند وزارت ارتباطات باید به عنوان تنظیم‌گر این بخش شرایط را مدیریت کند.

در روزهای اخیر نمایندگان دیگر مجلس هم به زارع پور وزیر ارتباطات، برای افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی تذکر داده‌اند. اما به نظر می‌رسد که افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی اتفاق می‌افتد. چرا که وزارت ارتباطات معتقد است، زیرساخت‌ها برای توسعه به درآمد بیشتر احتیاج دارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.