خبر مهم:

کد مطلب: ۸۸۶۸۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۶هزار درگاه پرداخت آنلاین مسدود شدند/ آیا اینماد سد دولت در برابر کسب‌وکارهای نوپاست؟سد دولت در برابر کسب‌وکارهای نوپا

6هزار درگاه پرداخت آنلاین مسدود شدند/ آیا اینماد سد دولت در برابر کسب‌وکارهای نوپاست؟سد دولت در برابر کسب‌وکارهای نوپا

فرایند کسب اینماد و اقدامات شاپرک در برخورد با کسب و کارهای آنلاین، در ماه‌های اخیر خبرساز شده است. پس از گلایه فعالان حوزه فناوری اطلاعات از فرایند طولانی و پر چالش اخذ و تمدید اینماد، حالا مسدودسازی 6هزار درگاه پرداخت آنلاین از سوی شاپرک مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کسب نشان اعتماد اینماد از مرکز توسعه تجارت الکترونیک علی‌رغم مخالفت از سوی بعضی کارشناسان، اکنون یک روند اجباری برای راه‌اندازی یک فروشگاه یا پرداخت‌یار در فضای مجازی است. اما مدتی است که خود عملکرد سامانه اینماد و همچنین نوع اقداماتی که شاپرک انجام داده باعث گله‌مندی‌هایی در اکوسیستم کسب‌وکارهای آنلاین شده است.

چندی پیش، تعدادی از فعالان حوزه کسب و کارهای آنلاین و فناوری اطلاعات در فضای مجازی، از روند طولانی و پر از چالش دریافت یا تمدید اینماد گلایه کردند که پاسخ مرکز توسعه تجارت الکترونیک به این انتقادها، «به روزرسانی سامانه» و ادعای ناچیز بودن این چالش‌بود. اما حالا گلایه‌ها از این موارد فراتر رفته است.

مسدود کردن 6هزار درگاه پرداخت

مهدی فاطمیان، رئیس انجمن فین تک و مدیر عامل پرداخت‌یار زیبال در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) درباره این اقدامات نوشت: «حدود 6 هزار درگاه پرداخت به علت نداشتن اینماد بدون اطلاع قبلی و ارسال لیست پذیرندگان به پرداخت‌یاران توسط شاپرک مسدود شده‌اند. شاپرک در خصوص وضعیت ناپایدار این روزهای اینماد پس از به‌روز رسانی صورت گرفته آگاه بوده و این اقدام در زمان فعلی بحران جدی برای کسب و کارهاست.»

ولی این پست بی پاسخ نماند و امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در واکنش به آن نوشت: «از ابتدای سال تا 7 آبان نزدیک به 45 هزار اینماد صدر و تمدید شده است. دیروز با همکاران چک کردیم و حدود 300 پرونده در صف بررسی کارشناسان اینماد هست که صف طبیعی هست و با یک روند چند روزه پاسخ داده می‌شود.»

اما مهدی فاطمیان این پاسخ را نپذیرفت و نوشت: «شخصا برای ورود به پروفایل شرکت از جمعه تا یکشنبه اخیر با مشکل مواجه بودم.»

مدیرعامل زیبال در ادامه توضیح داد: «من از زحمات شما و همکارنتان مطلع هستم ولی ناراحتی بنده و سایر پرداخت‌یاران از بابت این است که چرا شاپرک در این برهه بدون اطلاع قبلی درگاه‌ها را مسدود کرده است.»

کابری در واکنش به مسدود شدن درگاه‌شان توسط شاپرک: «درست در زمانی که هزینه سنگین برای کمپین انجام دادیم، بدون هیچ اطلاعی درگاهمان بسته شد و با چالش سنگینی روبرو شدیم.»

نداشتن اینماد و مغایرت کد صنفی دلیل مسدود شدن

به نقل از پیوست، عمده پذیرنده‌هایی که درگاه‌شان بسته شده از خدمات گیرندگان زرین‌پال بوده‌اند و مدیرعامل زرین‌پال مصطفی امیری در این باره می‌گوید: از ۶ هزار پذیرنده که درگاه پرداختشان مسدود شده، ۴۳۰۰ تای آنها از پذیرندگان زرین‌پال بوده‌اند و ما به تازگی به لیست نهایی شده آنها دسترسی پیدا کردیم. شاپرک علت‌های مختلفی را برای بستن این درگاه‌ها عنوان کرده، نداشتن اینماد، مغایرت کد صنف در شاپرک و دلایلی از این دست بخشی از علت‌های بسته شدن درگاه پرداخت‌های پذیرندگان ما بوده است.

امیری ادامه می‌دهد: ما هم می‌فهمیم نهاد ناظر در راستای شفاف‌سازی رفتار می‌کند و باید به نحوی شفاف‌سازی و پالایش انجام شود‌، اما بدون اطلاع‌رسانی قبلی، این حرکت بسیار آزاردهنده است. آنها می‌توانستند این لیست را زودتر از این به ما بدهند و حداقل ۶۰ درصد این مشکلات قابل حل بود و کار به بسته شدن درگاه پرداخت کسب‌وکارها نمی‌انجامید. گرچه تیم شاپرک می‌گویند از دو سال قبل گفته شده اما من معتقدم اگر به جای اقدام تنبیهی با حسن نظر اقدام به اینکار می‌کردند و زمان می‌دادند این ضرر متوجه کسب و کارهای کمتری می‌شد.

به باور امیری راهکار درست این بود که حداقل یک بازه ۷۲ ساعته به کسب‌وکارها داده می‌شد، او در این رابطه می‌‌گوید: ما این راهکار را به شاپرک دادیم اما آنها گفتند به واسطه فشارهای بانک مرکزی و نهادهای ذیصلاح نمی‌توانند از این راهکار استفاده کنند و ما هم عادت کردیم به شنیده نشدن!

سد دولت در برابر کسب‌وکارهای نوپا

از زمانی که دریافت اینما‌د بری کسب‌وکارهای اینترنتی اجباری شد، نقدهای فراوانی به آن شد. چرا که برخی از کارشناسان اینماد را سد دولت در برابر کسب‌وکارهای نوپا می‌دانند. اما موافقان اینماد، آن را برای شفافیت مالی لازم می‌دانند.

بااین حال، یکی دیگر از مشکلاتی که مخالفان آن را بیان می‌کنند این است که درصورتی که اینماد (نماد تجارت‌ الکترونیک) یک کسب‌وکار به هر دلیلی خواسته‌ یا ناخواسته، تعلیق شود، شاپرک بدون اطلاع‌رسانی قبلی اقدام به مسدود کردن درگاه‌های پرداخت می‌کند. این تعلیق درگاه و نماد می‌تواند خسارت‌های جدی به کسب‌و‌کارها وارد کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.