کد مطلب: ۴۸۳۳۷۰

اخبار فناوری روز

۶ شرکت ایرانی، موبایل تولید می‌کنند/ آیا اینترنت ایران گران است؟

6 شرکت ایرانی، موبایل تولید می‌کنند/ آیا اینترنت ایران گران است؟

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و اطلاعات، از فعالیت شش تولیدکننده داخلی گوشی تلفن همراه در کشور خبر داد و گفت که از ظرفیت اپراتورها برای توسعه این صنعت استفاده شده است؛ وی در عین حال تاکید کرد که آنها به شریکان خارجی نیاز دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ستار هاشمی در گفتگویی با فارس، نوسانات ارز و شیوع بیماری کرونا را باعث کند شدن روند تولید گوشی همراه در کشور دانسته و گفته است که اپراتورها ظرفیت خود را در اختیار سرعت‌بخشیدن به امر تولید قرار داده‌اند.

به گفته او، هر چند سرمایه‌گذاران به‌دلیل نوسان‌های شدید ارزی، تمایل بسیار کمی برای مشارکت دارند اما برای عرضه‌ گوشی ایرانی با قیمت مناسب، منابع مالی مناسبی از بانک مرکزی گرفته شده است؛ با این ‌حال، تولید گوشی تلفن‌همراه روندی بلندمدت دارد و رسیدن به نقطه‌ سر‌به‌سر در تولید کالا، مدتی به‌درازا می‌کشد.

معاون وزارت ارتباطات و اطلاعات تاکید کرده است که تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه، از نظر تامین تجهیزات لازم و راه‌اندازی خط‌تولید نیازمند تجهیزات الکترونیکی برای انتقال این فناوری هستند که به این منظور به شریک خارجی نیاز دارند.

6 شرکت کدامند؟

هاشمی از ال‌جی، جی‌پلاس، مجموعه‌ ارگ جدید بم، صاایران، مجموعه انارستان و مجموعه‌ی اُرُد، به عنوان شش شرکتی که در اکنون در ایران در زمینه تولید گوشی همراه فعالیت می‌کنند.

او ادعا کرده است که شرکت ال‌جی از سال گذشته به‌طور جدی به عرصه‌ تولید گوشی همراه ایرانی وارد شده و اکنون در حال تولید است.

به گفته معاون وزارت ارتباطات و اطلاعات در صورت بر قرار نبودن موانع ارزی، هم‌اکنون ایران می‌توانست دست‌کم دو خط ‌تولید گوشی همراه فعال داشته باشد؛ البته اقدام‌های زیرساختی برای رفع موانع هم‌اکنون انجام شده و براساس اسناد بالادستی، ۲۰ درصد حجم بازار را باید محصولات ایرانی تشکیل دهند.

بر اساس ادعای هاشمی، از سال آینده سالانه دومیلیون دستگاه گوشی در داخل کشور تولید می‌شود.

به گفته او، برای تولید و توزیع گوشی همراه ‌با پست‌بانک و اپراتورها تفاهم‌نامه امضا شده و بر‌همین‌اساس، منابع دراختیار اپراتورها قرار می‌گیرد؛ سپس افراد متقاضی خرید گوشی ایرانی می‌توانند با مراجعه به پورتال اپراتورها و استفاده از تسهیلات بانکی (پس از اعتبارسنجی)، محصول مدنظر خود را به دو شیوه‌ی نقدی یا اقساطی بخرند.

این در حالی است که چندی پیش و پس از افشای شباهت بسیار زیادی گوشی‌های تولید شده صاایران به برندی چینی، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات گفت که اکنون امکان تولید صفر تا صد گوشی در داخل کشور، وجود ندارد.

به گفته او، در این شرایط طبیعی است که تولیدکنندگان یا قطعات کاملا منفصل محصولی را به کشور وارد و در خطوط تولید خود آنها را سرهم‌بندی کنند یا قطعات با فناوری بالای آنها را به‌صورت آماده از کشور مبدأ وارد کرده و در اینجا کل محصول را مونتاژ کنند. به این دو روش تولید به ترتیت CKD و SKD گفته می‌شود.

چندی بعد اما ستار هاشمی، معاون وزیر ارتباطات اعلام کرده است که گوشی‌های ویرا که تحت برند صاایران برای عرضه به بازار توسط اپراتورها آماده شده‌اند، به روش CBU تهیه شده و این روند بدان معناست که گوشی‌ها به طور کمال و تمام و بسته‌بندی شده، از چین خریداری شده و لیبل برند ایرانی روی آن خورده است (دیجیاتو).

اینترنت ایران گران است؟

در خبر دیگری در رابطه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این روزها موضوع اینترنت و هزینه و امنیت آن خبرساز شده است. چندی پیش، نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفتگویی تلویزیونی بیان کرد: «ما امروز گران‌ترین اینترنت را به مردم ارائه می‌دهیم. هزینه‌ای که در موضوع اینترنت مردم پرداخت می‌کنند در مقایسه با دنیا و حتی در مقایسه با کشور افغانستان اینترنت گرانی است و ناامن‌ترین خدمات را ارائه می‌کنیم که مسائل مختلف دارد. کافی است کار کسی به پلیس فتا بیفتد، تا بداند چه خبر است و چه اجحافاتی رخ می‌دهد.»

گفته‌های او با واکنش‌هایی از سوی مقامات وزارت ارتباطات مواجه شد. یکی از معاونان این وزارتخانه گفت که برخی آقایان که در تریبون‌های رسمی ادعای برخورداری ایران از گران‌ترین اینترنت دنیا را دارند، در خفا برای افزایش قیمت اینترنت و کاهش دسترسی عموم مردم به آن، به ما فشار می‌آورند.

به گفته او قیمت اینترنت در ایران جزو ده کشور ارزان دنیاست، به لحاظ سرعت هم در جایگاه ۶۲ دنیا هستیم، از نظر امنیت هم تا جایگاه مطلوبی رشد کردیم که تلگرام را فیلتر کردند و فیلترشکن‌ها و باج افزارها امنیت فضای مجازی را به طور جدی با چالش روبه‌رو کرد، ما این را هشدار داده بودیم (ایسنا).

«سجاد بنابی» نائب‌رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت اما در توییتر خود اعلام کرد که اینترنت کشورهای همسایه نظیر افغانستان هزینه بسیار بیشتری نسبت به نرخ تمام شده اینترنت در کشور دارد: «رئیس کمیسیون اصل ٩٠ گفته‌اند قیمت اینترنت در ایران از افغانستان (مگه افغانستان چشه؟) بالاتره. بهتره گزارش باشگاه خبرنگاران رو مطالعه کنن که ٢ گیگ اینترنت بعد از ۵٠ درصد کاهش،حدود ۸۰هزار تومن. آیا سایرطرح‌های ایشان برای فجازی، هم برمبنای همین اطلاعات غلط بنا شده؟»

به نوشته دیجیاتو، در اینکه اینترنت ایران در حال حاضر با توجه به وضعیت نرخ ارز یکی از ارزان‌ترین قیمت‌ها را دارد شکی نیست؛ به عنوان مثال شرکت مخابرات ایران یا بسیاری از شرکت‌های دیگر ارائه دهنده خدمات این حوزه، اینترنت ۱۶ مگابیت خود را با قیمت ماهانه ۸۰ هزار تومان (تقریبا سه دلار) عرضه می‌کند که همین اینترنت در کشورهای دیگری نظیر امارات بیش از ۱۰۰ دلار هزینه راه‌اندازی دارد، اما نباید از این مساله نیز غافل شد که کیفیت اینترنت ارائه شده در ایران، چندان با کشوری مانند امارات که اینترنت گران‌تری ارائه می‌دهد، قابل مقایسه نیست.

تحریم‌ها دامن برنامه‌نویسان ایران را گرفت

در خبر دیگری در حوزه فناوری اطلاعات، رسانه‌ها خبر داده‌اند که شرکت گیت‌لب با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بدون اطلاع قبلی دسترسی کاربران ایرانی به سایت خود را مسدود کرد. به گزارش آی‌تی‌ایران، این شرکت در پاسخ به ایمیل‌های اعتراضی آنها، «محدودیت‌های قانون کنترل تجارت آمریکا» را دلیل این اقدام عنوان کرده است. گیت‌لب پس از اعلام این خبر در اکانت رسمی خود در توییتر، دیگر ‌ایمیل‌های کاربران ایرانی را هم پاسخ نمی‌دهد.

گیت‌لب پلتفرمی است که به برنامه‌نویسان امکان ذخیره کدهای پروژه‌های مشارکتی و خصوصی را می‌دهد. این سرویس در بین برنامه‌نویسان دنیا از اهمیت و شهرت زیادی برخوردار است و به‌عنوان پلتفرمی وسیع برای ذخیره کدهای برنامه‌نویسان شناخته می‌شود.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا انقدر ارزش کشور خودتون رو پایین میاوریند بدون شک ایران اگه بخواد میتونه از این بهتر باشه با گوشی های بهتر کی گفته کل ایران کارمند و کارگر هست من درباره گوشی جی ال ایکس تحقیق کردم خیلی هم گوشی خوبی هست و من میخرم

  • ناشناس

    پس شرکت جی ال ایکس کو اینها که گفتید فقط چند شرکت سوری و بنام تولید هستند که حتی خط تولید درست و حسابی ندارند

  • جواد

    به نظر من خودمون رو خسته داریم میکنیم . کشوری که توش بروکراسی خاصی نداره و همه چی از راه زد وبند حکومتی و تهدید و ارعاب انجام میشه بهتره انجام نشه. هر چه نظرات مخالفانمون رو هم سانسور و فیلتر کنیم اوضاع بهتر نخواهد شد . فساد گسترده حکومت ایران به نظر مردم در حال انجام هست و حکومت هم در حال حاضر پذیرفته که برنامه نداره و فساد توش بیداد میکنه . متاسفانه انقدر فساد گسترده هست که مشمول این ضرب المثل شدیم هر چه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک.
    من به شخصه به عنوان بدنه ای از مردم ایران امید سامان این مملکت رو ندارم

  • nirvan

    حاضرم برم گوشی چینی فیک و بدرد نخور بخرم ولی گوشیه ایرانی نخرم

  • جواد

    من‌ الان دارم از گوشی جی ال ایکس‌شاهین دو استفاده می کنم‌و کاملا راضیم حیف که تولیدش کمه و به محض عرضه تموم میشه وگ. نه برای بقیه خانوادم‌هم می خریدم

    • ناشناس

      یدوکه اک دارم

    • ناشناس

      با شماره ۰۲۵۳۷۷۱۰۷۰۷ تماس بگیرین ،بنده خودم نماینده جی ال ایگس هستم برانون شاهین ۲ رو موحود میکنم

    • کوروش

      منم برای خودم و همسرم ۲ تا شاهین ۲ خریدم یکساله استفاده می کنیم خیلی عالی هست کاش اینقدر زود تموم نمی شد به دیگران معرفی کردم می خواستن بخرن

  • ناشناس

    سلام،تاکنون دو تا موبایل با معرفی کالای ایرانی خریده ام.
    هر کدام مشکلاتی داشته.
    می خواهم دوباره موبایل بخرم.
    و به خاطر حمایت از کالای ایرانی،هرچند با کیفت بالا نباشد،ولی حتما خرید ایرانی را ترجیح می دهم.
    با کجا تماس بگیرم،که صادقانه و باوجدان،من را راهنمایی کنند.تیر ماه ۱۴۰۰

  • علي اصغر كريمي

    سلام
    به توانایی و دانایی جوانان کشور خودمان باور داریم.
    خواستن توانستن است.
    توانا بود هر که دانا بود.
    ز دانش دل پیر برنا بود.
    دولت و ملت ما در راه استقلال و خودکفایی صخره های نه شرقی و نه غربی را طی خواهند کرد ان شاءالله

  • Pureheart

    شرکت ایرانی به اسم LG وجود نداره..یکی داریم اسمش GLX

  • ناشناس

    توروخدا یه گوشی ایرانی بزنین مگه چیتون از این کره ایا کمتره؟!!!!!
    مگه اونا چند ساله شروع کردن؟!!
    الان گوشی و لب تاب جز اوجبه واجباته…همه لازمش دارن.
    این همه موشک و زیردریایی و هسته ای ونانوذرات و…. شرکتای دانش بنیان میزنن خوب لب تاب و گوشیم بزنین دیگه.اگه خودمون یه سری تو سرا داشتیم دیگه سامسونگ غلط میکرد اونطوری با ورزشکارای ایرانی برخورد کنه!!!!

  • ناشناس

    مشکلات اساسی گوشی ایرانی:
    – قیمت گران در مقایسه با گوشی های وارداتی
    – نبود خدمات گسترده پس از فروش و نمایندگی معتبر
    – عدم بروزرسانی سیستم اندروید
    بنده قبلاً مشتری گوشی ایرانی بودم و دوستان و آشنایان را نیز تشویق به خرید می کردم ولی رَکَب خوردم …
    حال چرا شرکت های داخلی حمایت نمی شوند، باید مسؤولین بگویند …
    گلایهٔ بزرگی هم دارم ؛ چرا در دورهٔ اوج کرونا که آموزش مجازی بود و دانش آموزان نیاز مبرم داشتند ، این صنعت توسعه ای نداشت بلکه قاچاق گوشی بسیار زیاد شد و فقط مردم و اقتصاد متضرّر شدند ؟! چه بسا فرزندان این مرز و بوم از تحصیل هم بازماندند و دانش افزایی آنان مورد ستم قرار گرفت ؟
    باری ! با وجود هم این مشکلات همواره امیدوارم که از محصولات ایرانی استفاده کنم به شرطی که خودمان به یکدیگر احترام قایل شویم ..