کد مطلب: ۷۳۷۲۸۷

فیلترشکن، محبوب‌ترین اپلیکیشن کاربران ایرانی شد

فیلترشکن، محبوب‌ترین اپلیکیشن کاربران ایرانی شد

طبق گزارش لایف‌وب از میان 100 اپلیکیشن محبوب ایرانی، 71 درصد مربوط به دسته فیلترشکن‌ها است. 14 درصد این آمار نیز به پیام‌رسان‌ها اختصاص دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس گزارشی که وبسایت تحلیل داده لایف‌وب منتشر کرده، از میان 100 اپلیکیشن محبوب ایرانی، 71 درصد مربوط به فیلترشکن‌ها است.

حدود 3 ماه از اعمال محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ بعضی از اپلیکیشن‌ها مانند اینستاگرام و واتساپ می‌گذرد. پس از این اتفاق استفاده از فیلترشکن‌ در میان کاربران به طرز چشمگیری افزایش یافت و گزارش‌ها از رشد 3 هزار درصدی استفاده از فیلترشکن در ایران خبر دادند.

مدتی قبل نیز، غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مجلس اعلام کرد که بر اساس آمارهای فعلی حدود ۸۰ درصد کاربران داخل کشور روی گوشی خود وی‌پی‌ان نصب کرده‌اند.

محبوبیت 71 درصدی فیلترشکن‌ها

اخیرا سامانه تحلیل داده لایف‌وب با پایش و تحلیل داده‌های گوگل‌پلی، ازابتدای مهرماه تا نیمه آذر 1401 به معرفی 100 اپلیکیشن محبوب ایرانی پرداخت. طبق این گزارش از میان 10 اپلیکیشن محبوب میان کاربران ایرانی، 8 اپلیکیشن در دسته فیلترشکن‌ها قرار دارد.

همچنین دسته‌بندی ۱۰۰ اپلیکیشن محبوب کاربران ایرانی گوگل‌پلی در پاییز ۱۴۰۱ نشان می‌دهد ۷۱٪ از اپ‌ها در دسته فیلترشکن‌ها و ۱۴٪ از آنها در دسته پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.

استفاده از فیلترشکن برای دولت زیان‌آور است

با وجود اینکه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی به جز اینکه درصد استفاده از فیلترشکن‌ها را بالا برده، آورده دیگری برای دولت نداشته است، همچنان بعضی از اپلیکیشن‌های ایرانی فیلتر هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد استفاده گسترده از VPN برای دولت زیان‌آور نیز هست.

چندی پیش، کیوان نقره‌کار، کارشناس فناوری درباره چالش‌هایی که استفاده از فیلترشکن‌ها برای دولت ایجاد می‌کند، به تجارت‌نیوز گفت: در چنین مواردی بیشترین زیان متوجه خود دولت است. زیرا فناوری بالاخره راه خودش را پیدا می‌کند. زمانی که اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام و واتساپ که کاربران زیادی دارند، فیلتر می‌شود، چرخش دیتای اینترنت در کشور کاهش می‌یابد و به دنبال این موضوع درآمد و بودجه وزارت ارتباطات و نهادهای ذی‌ربط هم کاهش پیدا می‌کند. از طرفی تعطیل شدن کسب‌وکارها، کاهش مالیات و بیمه (که از مهم‌ترین راه‌های درآمدی دولت است) را به همراه دارد.

او درباره به خطر افتادن امنیت کاربران و سرورهای ایران با استفاده مکرر از فیلترشکن‌ها اضافه کرد: استفاده از مسیرهای انحرافی برای دور زدن فیلترینگ، مشکلاتی را برای امنیت کاربر و همچنین برای امنیت شبکه‌ای که فیلترشکن روی آن اعمال شده، به وجود می‌آورد.

یعنی این محدودسازی بستری را برای بروز مشکلات امنیتی در فضای وب فراهم می‌کند. در این مورد می‌توان به حملات سایبری و هک وبسایت‌های برخی نهادهای دولتی و غیردولتی که در روزهای اخیر شاهد آن بودیم، اشاره کرد.

با این تفاسیر شبکه‌های اجتماعی همچنان فیلتر هستند و ظاهرا مشخص نیست این اتفاق تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند.

آخرین اخبار استارتاپ و تکنولوژی را اینجا در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • روزگار

    بله مسئولین ما به جای اینکه دنبال حل مشکلات اقتصادی وریشه کن کردن اختلاس ودزدی وبرکنار کردن یاعزل مسئول نارکارآمد وفاسد باشد .دنبال فیلترینک ونابودی اینترنت هستش.چراباید اینترنت که خیلی ازمشکلات مردم مملکت ازطریق آن حل میشود باید به این روزبایفتد.

    • ناشناس

      👍👍👍👌👌👌👌

  • ناشناس

    بله

    • داراب

      بادرود توجه داشته باشید بنظر ما وعده اندکی ازعاقلان نت ودسترسی به ان برای همه قطع نیست چرا چون تو تهران ما هستیم اونام هستند مال ما قطعه ولی اونا همونجا همون محل نوییت میزنن پست میزارن .چطور این امکان داره?من میدونم میخوام بدونم شمام میدونید چطور امکان داره. باسپاس.

  • ناشناس

    سلام من یک بیمار هستم دوبیماری دارم که باید با خ ردن دارو بهبود ویا بیماری ام کاهش یابد ودوز مصرفی واثرات داروها قطع مصرف ویا هر پیامی در این مورد داشتم از طریق واتساپ ارسال عکس دارو ووو انجام میدادم ولی الان که ماهها از فیلتر شدن واتساپ واینستاگرام میگذرد نمیدونم چکار کنم من در شهر دیگر ومتخصص من در تهران است ظلم از این بدتر که نون شب ندارم تا میرداماد تهران رفتن واومدنم حدود 400هزارتومن هزینه دارد مگر واتساپ چه مشکلی داشت ویا اینستاگرام درد دل ونیازمندیهارو میشد با این دو برنانه به گوش مسعولین برسانیم با چاقو میشه پنیر ببری ومیشه آدم بکشی پس دیگه نباید چاقو درست شود فرهنگ استفاده کردن مهمه نه فیلتر کردن دو برنامه کاربردی در ایران جهان دهمی بلکه جهان صدو دهمی متاسفم برای بیماران افرادی که نان حلال در می آوردن وو از این دو برنامه ای خدا ای خدا رحم کن به حال روز ما

  • مبین

    واقعا متاسف هستم بنده مشکل اعصاب روان شدید دارم .دکترمن در استان است منم در یکی ازشهرهای دیگه ام همیشه با فرستادن عکس و علت اینکه خیلی داروها باهم سازگارنیستن با دکترم درارتباط هستم وحتی نسخه من با عکس واتساپ میفرستاد تا دیگه اینقدر کرایه رفت وامد به مرکزاستان نداشته باشم پول ویزیت براش انقال میدادم اون بیچاره ام دکتر به خاطر اینکه خرج ومخارج داروهام زیادهستن دیگه خودم نرم تصویری مشکلاتم بهش میگفتم همیشه داروهام یاتعقیرمیداد یادوزدارهام عوض میگرد الان چندماه که قطع واتساپ تماس میگیرم درست متوجه نمیشه مجبورم هردوماه یبار برم پهلوش برام خیلی سنگین آخه چیزی که باعث کمترشدن هزینه مردم اینم دولت دارن ازمردم میگیرن خواهشا به فکرمردم باشید.

  • ناشناس

    نصب

    • محمد عثمانی

      عالی

    • ناشناس

      سیف میشه لینگ دانلودشون بدی

  • ناشناس

    مگر دولت تابه حال دلش برای ملت می‌سوخته که این باردومش باشندانهافقط فكر قدرت نمایی وجیب خودشان هستند

  • محمدرضا

    بغیر ازاینکه اقشار کم درامدو دهکهای پایین جامعه دچار گرفتاری وعدم دسترسی به اینترنت واستفاده بهینه از این بستر شوند نتیجه دیگری نداره چون قشر پولدار براش فرقی نداره وبا فیلتر شکن پولی وارداینترنت میشه واین فیلترینگ تنها دسترسی ما دهک پایین جامعه که همیشه مشکلات تحریم وفیلترینگ و جنگ ویا حمایت همه جانبه از حکومت بر دوشمون بوده رو قطع کرده .دولت باید فکری اساسی برای این موضوع بکنه وبه فکر عدالت اجتماعی برای همه باشد .

  • ناشناس

    8ماه ج9

    • ناشناس

      محبوبیت؟؟؟!!!!