کد مطلب: ۶۵۳۵۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرایی غیبت استارت‌آپ‌های بزرگ در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲

چرایی غیبت استارت‌آپ‌های بزرگ در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲

هرچند نمایشگاه اینوتکس فرصت دیده شدن استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای کوچک را فراهم می‌کند اما غیبت بزرگان این حوزه نیز سبب شده تا کیفیت نمایشگاه به حد علای خود نرسد.

به گزارش تجارت‌نیوز : امروز یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس در پارک فناوری پردیس برگزار شد. در این دوره از نمایشگاه اینوتکس ۴۰۰ استارتاپ و شرکت‌های دانش‌بنیان برای جذب سرمایه و بیشتر دیده شدن، شرکت کردند.

شرکت‌های استارتاپی جدید که شاید کمتر از یک سال شروع به فعالیت کردند حضور پررنگی دارند اما برخی از استارت‌آپ‌ها بزرگ مثل اسنپ،تبسی،آپارات، کافه بازار و دیجی‌کالا تمایل ویژه‌ای برای حضور در این رویداد نداشتند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، این استارت‌آپ‌ها به قدری بزرگ و قدرتمند شده‌اند که دیگر زمان زیادی برای رفتن بر روی استیج این نمایشگاه نمی‌گذارند. به اضافه اینکه برخی واهمه حضور هم دارند؛ به طوریکه تعدادی از آن‌ها ارتباط مثبتی با نهادهای حاکمیتی دارند و حضور بر روی یک استیج که شرکتی با رویه متفاوت از آن‌ها نیز حضور دارد، ممکن است برای‌شان مشکل‌ساز شود. در عین حال برای بزرگان این حوزه اهمیت دارد که در این نمایشگاه، آیا دیگر رقیبان‌شان که در حد واندازه‌ آن‌ها هستند حضور دارند یا نه، به عبارت‌ دیگر در نمایشگاهی که استارت‌آپ‌ها به مراتب کوچک‌تر حضور دارند، تمایل ویژه‌ای به نقش‎‌آفرینی ندارند.

البته حضور برخی کسب و کارهای میان ارزش، حکایت از این دارد که سطح شرکت‌کنندگان در نمایشگاه، نسبت به سال گذشته بالاتر رفته است و البته برخی مدیران میانی استارت‌آپ‌های بزرگ هم حضور دارند. حضور مدیر عامل ابرآروان، یکتا نت، ایران تلنت، مدیرمنابع انسانی دیجی کالا و مدیر منابع انسانی آسیا تیک موید این مطلب است. هرچند که حضور پرقدرت استارت‌آپ‌ها بزرگ سبب شده تا سطح نمایشگاه به حد اعلایی نرسد. موضوعی که قطعا به دید شرکت‌کنندگان خارجی می‌آید و اهمیت ویژه‌ای دارد.

اما موضوع دیگری که در این نمایشگاه به چشم می‌آمد گلایه استارت‌آپ‌ها از نهادهای دولتی و حاکمیتی بود. هرچند این نهادها در سطح عالی نیز حضور دارند اما حمایت‌های صورت گرفته این کسب و کارها را راضی نکرده است.

مشاهدات و گفت‌وگو‌های تجارت‌نیوز با استارتاپ‌های کوچکی که تازه در حال شناخته شدن مانند دیجی‌رو، رهرو و غیره هستند، نشان می‌دهد که حمایت‌‌های دولت، شهرداری و نهادهای مرتبط از آن‌ها نه تنها به اندازه کافی نیست، بلکه در برخی از موارد مانع پیشرفت آن‌ها نیز می‌شود.

مدیرعاملان سرآوا، مدیرعامل سرمایه‌گذاری فیروزه و ایلیا و نوبیتکس در سخنرانی‌های خود در رویداد اینوتکس بیان کردند که تنظیم‌گری‌ها، مجوز‌ها، قواعد و غیره اساسا در کشور یک هنر محسوب می‌شود اما در کشور ما می‌توان گفت چنین چیزی برای کسب‌وکارها وجود ندارد.

آن‌ها معتقدند که ما در ایران نیاز به یک دید بلند مدت به استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوآوری نیازمند هستم، اما درباره آن صحبتی نشده‌است.

ارزش‌گذاری در استارتاپ‌ها و شرکت‌ها می‌تواند رشد‌ها و تحول‌هایی را در کشور ایجاد کنند. بنابراین این نمایشگاه فرصتی است برای ایجاد تحول‌های بزرگ و عبور از روش‌های سنتی برای نزدیک شدن به توسعه کشور.

اینوتکس صرفا یک نمایشگاه نیست. بلکه هر ساله به منظور توسعه مشارکت و همکاری‌های فناورانه، تشویق جوانان به کارآفرینی و نیز فرهنگ‌سازی سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نوآورانه، رویدادها و بخش‌های جانبی متعددی در کنار این نمایشگاه برگزار می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.