کد مطلب: ۷۲۹۲۲۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وضعیت اینترنت اشیا در ایران/ استارتاپ‌های این حوزه کدامند؟

وضعیت اینترنت اشیا در ایران/ استارتاپ‌های این حوزه کدامند؟

اینترنت اشیاء برخلاف اینترنت مورد استقبال دولت‌ها قرار گرفته است و تاکنون استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، می‌توان گفت که اینترنت اشیا (IOT) در ایران موضوع نسبتا جدیدی محسوب می‌شود و همواره در دولت‌ها به توسعه این تکنولوژی اهمیت داده شده است.

اما براساس گزارش‌ها، چندین سال است دولت ایران قصد دارد برای هوشمندسازی شهر تهران که یک کلان‌شهر است، اقدام کند اما به علت محدودیت بودجه و مشکلات دیگر، پروژه اینترنت اشیا به‌طور کامل پیاده‌سازی نشده است و اگر روال به همین منوال پیش برود، اینترنت اشیا در ایران به طور کامل پیاده‌سازی نخواهد شد.

با این حال، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور هستند که از اینترنت اشیا در محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند تا زندگی روزمره را برای شهروندان تسهیل کنند.

وضعیت اینترنت اشیا در ایران

در ایران اینترنت اشیا از سال‌ 94 مورد توجه دولت‌ وقت قرار دارد. به‌طوری که مصوبه جلسه پنجاه‌وسوم شورای عالی فضای مجازی مورخ 1397/7/30 با عنوان الزامات حاکم بر اینترنت اشیا در شبکه ارتباطی بر این موضوع تاکید دارد.

این مصوبه 4 ماده دارد که ماده اول شامل تعاریف اولیه عمومی و اختصاصی است. ماده دوم و سوم الزامات عمومی و اختصاصی را شامل می‌شود. ماده چهارم که اشاره به راهبری و نظارت دارد: «مرکز ملی فضای مجازی ظرف مدت شش ماه، ضمن تقسیم کار ملی و تعیین اولویت‌های توسعه، گزارش اقدامات به عمل آمده در حوزه اینترنت اشیا در کشور را تهیه و به شورای عالی فضای مجازی ارائه کند.»

در همین ارتباط مرکز ملی فضای مجازی کارگروه راهبری اینترنت اشیا را راه‌اندازی کرد تا تعامل بیشتری میان سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مربوط به وجود آید تا بتوان از ظرفیت‌های بالقوه اینترنت اشیا در کشور استفاده کرد.

در همین راستا، پروژه‌های شرکت‌های مختلف برای راه‌اندازی و استفاده از اینترنت اشیا آغاز شد و بسیاری از شرکت‌ها پیشرفت‌های خوبی را در این زمینه شاهد بودند.

با این‌حال در سال‌های بعد به دلیل مشکلات اقتصادی و رگولاتوری، توسعه بازار اینترنت اشیا کند شد، زیرا کسری بودجه و تغییرات مدیریتی در مقیاس کلان مانع از آن شدند تا برنامه‌ها مطابق با اهداف ترسیم شده به سرانجام برسند.

همچنین، با اینکه در دنیای امروز ارقام بالایی در زمینه سرمایه‌گذاری IT صرف میشود که بخشی از آن به حوزه اینترنت اشیاء اختصاص دارد، اما در ایران میزان سرمایه‌گذاری در این زمینه با توجه به گذشته و تاریخچه اینترنت اشیاء که از اواخر دهه ۹۰ مطرح شد، رضایت بخش نبوده است.

اما به رغم مشکلات مختلفی که در مسیر این فناوری نوین وجود دارد، پروژه‌ها و استارت‌آپ‌های اینترنت اشیا در ایران در حوزه‌های حمل‌ونقل، مدیریت انرژی، حفظ محیط زیست، کشاورزی، دام‌پروری، آموزش، سلامت، هوشمندسازی ساختمان‌ها و واحدهای تولیدی مشغول به کار هستند.

استارتاپ‌های اینترنت اشیا

اینترنت اشیا امروزه این امکان را فراهم کرده است تا اشیاء با اهداف گوناگونی به یکدیگر متصل شوند و داده تبادل کنند. رشد این تکنولوژی فرصتی را برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها فراهم کرده تا محصولات و خدماتی جدید به دنیا عرضه کنند.

بی‌دود: در تهران اغلب افراد می‌توانند به لطف اینترنت اشیا دوچرخه سوار شوند. بیدود با استفاده از اینترنت اشیا و هوشمندسازی دوچرخه توانسته است که در راستای کنترل آلودگی هوا قدم بردارد. البته از اواخر تابستان دوچرخه‌های بی‌دود در حال جمع‌آوری هستند.

باینو: فروشگاه بدون فروشنده‌ است که با کارت مخصوص آن (باینوکارت) یا اپ باینو و اسکن کد آن، در فروشگاه را باز کرد محصول مورد نظر را انتخاب کرد. هزینه آن نیز به‌طور هوشمند از کارت کسر می‌شود. به این صورت که اگر شرکت‌ها، ساختمان‌ها‌، محیط‌های دانشگاهی و… از باینو استفاده کنند در هزینه‌های رفت‌و‌آمد و بهینه شدن وقت صرفه‌جویی می‌شود.

پاناک: پاناک استارتاپی‌ است که راهکار‌هایی برای پایش دما، رطوبت و دیگر شرایط محیطی ارائه می‌کند. در داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و دیگر مراکز درمانی و بهداشتی که جلوگیری از فاسد شدن دارو‌ها و دیگر اقلام مربوطه نقش به‌سزایی در پیشگیری از اتلاف هزینه‌ها است. پاناک با توجه به این نیاز، توانسته راهکار‌هایی ارائه دهد و نقش خود را در پیشبرد اهداف شهر هوشمند و اینترنت اشیاء نشان دهد.

آوا مکاترونیک: شرکت آوا مکاترونیک با ادغام چندین شرکت از جمله آوا الکترونیک ، آلتین صنعت ، مرامی متال و… فعالیت‌هایی در زمینه طراحی و ساخت سیستم‌های مکاترونیکی و رباتیکی و سیستم‌های ابزار دقیق و… خصوصا در زمینه نفت و گاز انجام می‌دهد.

آی کتل: آی کتل با مدیریت هوشمند سلامت دام مبتنی بر فناوری اینترنت اشیاء، کنترل و آنالیز متغیر‌های زیستی دام، اعلان‌ها و هشدار‌ها با ارائه خدمات و مشاوره، قابلیت‌های خود را نشان می‌دهد.

علاوه‌بر اینها، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان فراوان دیگری مانند لاک پست، ترکولا، فلفور و غیره در کشور وجود دارند که در زمینه اینترنت اشیاء فعالیت می‌کنند.

چرا اینترنت اشیا مهم است؟

اینترنت اشیا اطلاعات تقریبا نامحدود و دقیقی در ارتباط با افراد و محیط پیرامون آن‌ها جمع‌آوری می‌کند که اگر این داده‌ها به درستی پردازش شوند، دانش دقیقی در اختیار سازمان‌ها و افراد مسئول قرار می‌دهند. به‌طور مثال، می‌توان برای مدیریت مصرف انرژی، آب و برق از آن استفاده کرد.

اهمیت موضوع به اندازه‌ای است که تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت توزیع برق تهران و شرکت خدمات ارتباطی رایتل با هدف توسعه زیرساخت ارتباطی کنتورهای هوشمند در تهران منعقد شد تا به این شکل توسعه زیرساخت ارتباطی کنترهای هوشمند وارد فاز عملیاتی شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.