خبر مهم:

کد مطلب: ۴۹۰۶۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گلایه فروشندگان از قوانین یک طرفه دیجی‌کالا / مشتری کالای مصرف شده را مرجوع می‌کند!

گلایه فروشندگان از قوانین یک طرفه دیجی‌کالا / مشتری کالای مصرف شده را مرجوع می‌کند!

دیجی‌کالا با شکایت‌هایی از سوی برخی خریداران در مورد فرایند مرجوعی کالا مواجه است؛ اما در آن روی سکه نیز گروهی از فروشندگان، از قوانین یکطرفه این سایت به نفع مشتریان، گلایه دارند و می‌گویند مرجوع کردن بی‌دلیل کالاهای سالم، به آنها خسارت وارد می‌کند.

تجارت‌نیوز چندی پیش گزارشی را با موضوع پس فرستادن کالا برای دی جی کالا منتشر کرد. در این گزارش به فرایند مرجوع کردن محصولات و تجربه‌های خوب و بد کاربران در این زمینه پرداخته شده بود.

پس از انتشار این گزارش، برخی از فروشندگانی که کالاهای خود را از طریق این پلتفرم به فروش می‌رسانند، نظرهای خود را از آن سوی سکه ماجرا با ما در میان گذاشتند؛ ادعای فروشندگان این است که کالاها را سالم به دیجی‌کالا تحویل می‌دهند، اما در فرایند حمل و نقل یا در خانه مشتری، به آنها آسیب وارد می‌شود. با وجود این، دیجی‌کالا، مرجوعی این محصولات را می‌پذیرد و رویه موجود به آنها خسارت وارد می‌کند.

عمده گلایه آنها این است که موارد زیادی مرجوعی‌های بی‌دلیل، هم از امتیاز فروشندگان کم می‌کند، هم باعث تحمیل هزینه برگشت کالا به هر فروشنده و کسر خسارت از او می‌شود و هم به جای کالاهای نو و سالمی که فروشندگان تحویل داده‌اند، محصولات استفاده شده را روی دست آنها باقی می‌گذارد.

کالای سالمی که معیوب تحویل داده می‌شود

یکی از کسانی که چنین تجربه‌ای داشته است، در تماس با تجارت‌نیوز توضیحاتی را در این باره ارائه کرد. بر اساس گفته‌های این فروشنده، او تا چندی پیش دو پنل برای فروش وسایل آشپزخانه، تشک و کالاهایی از این دست در سایت دیجی‌کالا داشت که در نتیجه این همکاری با دو مشکل مواجه شده است.

نخست آنکه او کالاهایی را به ماموران دیجی‌کالا سالم تحویل داده، اما در نهایت با نقص‌ها و عیب‌هایی مانند پارگی یا شکستگی به دست مشتریان رسیده‌اند؛ برای مثال حدود 20 عدد از تشک‌های فروخته شده، با مشکلاتی از این دست به خریداران تحویل داده شده‌اند و دیجی‌کالا، مسئولیتی در قبال موضوع نمی‌پذیرد.

به گفته او، این فروشگاه اینترنتی تاکید می‌کند که کالاها از ابتدا معیوب یا ناقص بوده‌اند در حالی که ماموران چنین محصولاتی را تحویل نمی‌گیرند.

عمده گلایه فروشندگان این است که موارد زیادی مرجوعی‌های بی‌دلیل، هم از امتیاز فروشندگان کم می‌کند، هم باعث تحمیل هزینه برگشت کالا به هر فروشنده و کسر خسارت از او می‌شود و هم به جای کالاهای نو و سالمی که فروشندگان تحویل داده‌اند، محصولات استفاده شده را روی دست آنها، باقی می‌گذارد

عدم تسویه حساب اجناس فروخته شده

چالش دومی که این فروشنده، با آن مواجه است به موضوع تسویه حساب فروش‌ها باز می‌گردد. به گفته این فروشنده دیجی‌کالا بخشی از پول فروش محصولات را پرداخت نمی‌کند و در پاسخ به پیگیری‌ها نیز دلیل این امر را کمبود موجودی و داشتن بدهی اعلام کرده است.

بر اساس توضیحات این فروشنده، اینگونه پاسخ‌ها در حالی اعلام می‌شوند که مبلغ بدهی او از صورت حساب کمتر است؛ برای مثال او در ماه‌های خرداد و تیر حدود 4 میلیون تومان جنس از طریق دیجی‌کالا فروخته است اما به دلیل بدهی حدود 400 هزار تومانی برای مواردی چون انبارداری، این مبلغ تسویه نمی‌شود.

محصولات دسته‌دوم به جای کالاهای نو

برخی از فروشندگان دیجی‌کالا نیز گلایه‌های خود را در زیر همان گزارش مرجوعی کالا، برای تجارت‌نیوز درج کرده‌اند.

یکی از خوانندگان نوشته است که دیجی‌کالا، مرجوعی محصولات کاملا سالم را بدون دلیل می‌پذیرد؛ در حالی که این محصولات از جعبه گرفته تا متعلقات و لوازم جانبی و حتی خود آنها، استفاده شده و به صورت دسته دوم و گاه آسیب دیده، به او بازگشت داده شده‌اند.

فروشنده دیگری از این موضوع گلایه کرده است که کاربران در هنگام خرید، به اطلاعاتی چون سایز و ابعاد که در سایت درج شده است، دقت نمی‌کنند و پس از تحویل گرفتن کالا، متوجه می‌شوند باب میل آنها نیست؛ در نتیجه آن را مرجوع می‌کنند.

برخی از فروشندگان نیز نوشته‌اند که کالاها را سالم و در بسته‌بندی ضربه‌گیر به ماموران دیجی‌کالا تحویل می‌دهند و این افراد، با کوچک‌ترین مشکلی در بسته‌بندی، اصلا محصولات را قبول نمی‌کنند؛ اما کالاها ناقص و معیوب به دست مشتری می‌رسد.

به نظر آنها، در چنین مواقعی یا محصول در حمل و نقل آسیب دیده است یا توسط خود مشتری؛ اما خسارت آن به فروشنده وارد می‌شود. آنها در کل از قوانین یکطرفه دیجی‌کالا به نفع مشتریان، گلایه دارند.

واکنش خریداران؛ جای گلایه نیست

البته در مقابل، برخی از خوانندگان که از مشتریان این فروشگاه اینترنتی هستند، به چنین گلایه‌هایی پاسخ داده‌اند که فروشندگان روی قیمت‌ها به حدی سود می‌کنند که دیگر جای اعتراض به خسارت کالای مرجوعی باقی نمی‌ماند.

برخی نیز ادعا کرده‌اند که فروشندگان، کالاهای مرجوعی استفاده شده، را برای خریداران دیگر ارسال می‌کنند و حتی محصول را تمیز یا بسته‌بندی آن را اصلاح نمی‌کنند.

برخی از خوانندگان که از مشتریان این فروشگاه اینترنتی هستند، به چنین گلایه‌هایی پاسخ داده‌اند که فروشندگان روی قیمت‌ها به حدی سود می‌کنند که دیگر جای اعتراض به خسارت کالای مرجوعی باقی نمی‌ماند.

تغییر اولویت دیجی‌کالا

فروشندگان دیجی‌کالا در فضای مجازی نیز انتقاداتی خود را مطرح کرده‌اند.

برای مثال، برخی از آنها از شیوه پاسخگویی پرسنل مرکز فروشندگان دیجی‌کالا و رسیدگی به مشکلات تامین‌کنندگان، میزان کمیسیونی که این فروشگاه اینترنتی از فروشندگان دریافت می‌کند و مرجوعی‌های بی‎دلیل مشتریان گلایه دارند.

شاید در پاسخ به همین انتقادات بود که برادران محمدی، بنیان‌گذاران دیجی‌کالا در چهارمین گردهمایی سالیانه کسب‌وکارهای فعال در این پلتفرم که چندی پیش برگزار شد، اعلام کردند که قصد دارند تمرکز خود را در سال 1399 و 1400 بر تجربه فروشندگان بگذارند؛ در حالی که در دو سال‌ گذشته، تمرکز دیجی‌کالا روی تجربه مشتریان بود.

تجارت‌نیوز آماده انتشار نظرها و تجربه‌های مختلف خریداران و فروشندگان دیجی کالا در مورد این موضوع است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.