کد مطلب: ۵۷۱۵۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیامرسان‌های داخلی پاسخگو نیستند / زیرساخت‌های اجرای طرح صیانت چیست؟

پیامرسان‌های داخلی پاسخگو نیستند / زیرساخت‌های اجرای طرح صیانت چیست؟

با واگذاری دوباره طرح صیانت از حقوق کاربران نگرانی‌ها برای نبود زیر ساخت‌‌های لازم و کافی برای اجرایی کردن این طرح بیش از پیش مطرح شد. زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با تصویب و واگذاری طرح صیانت از حقوق کاربران به کمیسیون فرهنگی مجلس، تعدادی از نمایندگان از مجلس خواستند تا برای اصل هشتاد و پنجی شدن این طرح رای‌گیری شود. این طرح هفته پیش دوباره به صحن مجلس بازگشت و با ۱۳۱ رای موافق مجددا به کمیسیون فرهنگی واگذار شد.

با تصویب مجدد این طرح نگرانی‌ها برای نبود زیرساخت کافی برای اجرایی کردن این طرح، بیش از پیش مطرح شد. در این طرح محدودیت هم برای پیامرسان‌ها وجود دارد و هم اینترنت. البته قرار است پیامرسان داخلی تقویت شود.

طرح صیانت سرعت اینترنت را کاهش داد

کیوان نقره‌کار، کارشناس حوزه فناوری درباره علت اصلی کاهش سرعت اینترنت‌های همراه به تجارت‌نیوز گفت: «یکی از نگرانی‌ها برای اجرایی کردن طرح صیانت و داخلی شدن خدمات این است که طی سال‌های اخیر مجموعه‌های داخلی نشان‌ داده‌اند که عمدتا پاسخگوی کاربران خود نیستند. این عدم پاسخگویی به این دلیل است که از حمایت‌هایی برخوردارند و پاسخگویی و شفافیت لازم را ندارند.»

او در ادامه توضیح داد: «نمونه این ماجرا هم همین اختلال‌هایی است که رخ می‌دهد. کاربر می‌داند که اگر در هریک از شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام، توئیتر یا هر پیامرسان دیگری به مشکل بربخورد می‌تواند با یک پیام این مشکل را برطرف کند چون این پیامرسان‌ها پاسخگو هستند.»

پیام‌رسان‌های داخلی پاسخگو نیستند

نقره‌کار درباره تمایز پیام رسان‌های داخلی و خارجی گفت: «هر نوع اختلالی در هر جایی که رخ دهد سرویس‌دهنده‌ها باید مشکل را اعلام کنند تا کاربر در جریان قرار بگیرد. اما در ایران این عدم پاسخ‎گویی و تفکیک مردم از مسئولین، بزرگ‌ترین دغدغه موجود است.»

به اعتقاد او یکی دیگر از موضوعاتی که وجود دارد این است که در کشور زیرساخت‌های لازم وجود ندارد. او توضیح می‌دهد: «به طور مثال ما پیامرسانی نداریم که بتواند همزمان به ۱۵ میلیون کاربر فعال خدمات ارائه دهد. از طرفی هم شرایط رقابتی وجود ندارد که بخواهند خدمات رسانی را بهبود بخشند. پس ممکن است برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی هزینه هم پرداخت کنیم. اگر این هزینه‌ها برای بهبودی باشد شاید بخشی از مردم آن را پرداخت کنند، اما اگر صرفا دریافت هزینه باشد، ممکن است کسی حاضر به استفاده از آن نشود.»

نقره‌کار ادامه داد: «زیرساخت‌ها و کیفیت ارائه خدمات باید تا جایی بهبود پیدا کند که من خودم به جای اینستاگرام آمریکایی از اینستاگرام ایرانی استفاده کنم، اما آیا واقعا چنین شرایطی فراهم می‌شود؟»

موتور جستجو ایرانی داریم؟

الفت‌نسب نیز پیش از این درباره نداشتن زیرساخت‌ها به تجارت‌نیوز گفته بود: «بهتر از این می‌توان این قانون را نوشت و در شرایط بهتری می‌توان این قانون را اجرا کرد. خوب است که موتور جست‌وجو داشته باشیم، اما باید دید که آیا ظرفیت و زیرساخت این موضوع را هم داریم یا خیر. اینکه بخواهیم در هشت ماه چیزی شبیه گوگل را بالا بیاوریم شدنی نیست. نمی‌گویم هیچ‌گونه امکان ندارد اما در هشت ماه شدنی نیست.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.