خبر مهم:

کد مطلب: ۶۳۳۷۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام پیامک‌های جریمه رانندگی را پیگیری کنیم؟ / ۶ ماه حبس برای مخدوش کردن پلاک خودرو

کدام پیامک‌های جریمه رانندگی را پیگیری کنیم؟ / ۶ ماه حبس برای مخدوش کردن پلاک خودرو

پیامک‌های جریمه رانندگی معمولا برای افرادی که قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نکرده‌اند ارسال می‌شود. اما برخی از رانندگان ادعا می‌کنند که این جریمه به اشتباه برای آن‌ها ثبت شده است. علت چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، همواره پیامک‌هایی با محتوای پرداخت جریمه رانندگی برای افراد زیادی ارسال می‌شود. ولی برخی از آن‌ها متعقدند که این جریمه و خلافی خودرو متعلق به آن‌ها نیست.

قوانین زیادی در راهنمایی و رانندگی وجود دارد که صاحبان خودروها به دلیل عدم رعایت‌ آن‌ها جریمه و پیامک مربوطه برای آن‌ها ارسال می‌شود. اما طبق گفته پلیس راهور برخی از این پیامک‌ها به اشتباه برای رانندگان ارسال می‌شود. چرا که رانندگان ادعا می‌کنند خودروهایشان در موقعیت جریمه قرار نداشتند.

پیامک جریمه رانندگی شناسه قبض و پرداخت دارد

طبق گفته پلیس راهور پیامک اصلی جریمه شامل شناسه قبض و پرداخت است. در واقع اگر پیامکی برای رانندگان ارسال شد و فاقد این مشخصات بود، یعنی جریمه نشده‌اند. ضمن اینکه جهت اطمینان می‌توان به سامانه پرداخت آنلاین جرائم در سایت راهور ۱۲۰ نیز مراجعه کنند و استعلام خلافی و جرائم خود را با جزئیات دریافت کنند.

اگر پیامک جریمه دارای شناسه قبض و شناسه پرداخت از سوی پلیس ارسال شد و مالک یا متصرف قانونی وسیله نقلیه نسبت به آن معترض بود، می‌توانند برابر «ماده پنج قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی» به همراه مستندات و مدارک به اجرائیات پلیس راهور در استان‌ یا شهرستان‌ خود مراجعه کند.

جریمه مخدوش کردن پلاک خودرو

معمولا به علت دستکاری پلاک خودرو توسط برخی از صاحبان خودرو، ممکن است خودروی برخی از افراد به اشتباه شامل جریمه‌ شود. این باعث می‌شود که پیامکی از پلیس راه یا راهنمایی رانندگی برای فرد ارسال شود که برای تسویه جریمه خود اقدام کند.

طبق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی، اگر فردی مشخصات پلاک وسایل نقلیه را تغییر بدهد، به حبس از شش ماه تا یک‌ سال محکوم می‌شود. بر اساس این ماده قانونی حتی اگر فردی پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به خودرو خود الصاق کند یا برای آن پلاک تقلبی بکار برد نیز مشمول این مجازات خواهد شد.

پلیس راهور کشور بارها اعلام کرده است که اگر افراد مطمئن هستند که جریمه مورد نظر متعلق به آن‌ها نیست، باید سریعا برای پیگیری از پلیس ۱۱۰ اقدام کنند. در غیر این صورت جریمه شامل حال آن‌ها خواهد شد.

مراقب فیشینگ‌ها باشید

از سوی دیگر در چند وقت اخیر کلاهبرداری به شیوه فشینگ در پوشش ابلاغ الکترونیک قضایی گسترش یافته است. این پیامک‌ها حاوی لینک‌های جعلی هستند که در نهایت می‌توانند منجر به سواستفاده کلاهبرداران از کاربران شود.

با وجود اینکه پلیس فتا بارها در این باره هشدار داده است، اما همچنان کلاهبرداران با استفاده از این نوع پیامک‌ها، قربانی می‌گیرند. درباره پیامک‌های جریمه رانندگی نیز بهتر است که افراد قبل از وارد کردن اطلاعات خود، جریمه را از سایت راهور ۱۲۰ استعلام بگیرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.