کد مطلب: ۶۲۵۳۴۹

در گفتگو با رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران مطرح شد؛

اسنپ و دیجی‌کالا چقدر می‌ارزند؟ / ارزش اکوسیستم استارتاپی ایران کمتر از برج دوقلوی الهیه

اسنپ و دیجی‌کالا چقدر می‌ارزند؟ / ارزش اکوسیستم استارتاپی ایران کمتر از برج دوقلوی الهیه

یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی حوزه استارتاپ جذب سرمایه‌گذار است. به جز تعداد محدودی از استارتاپ‌های موفق ایرانی مابقی در راه جذب سرمایه‌گذار، تشکیل تیم و … نابود شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وضعیت آشفته اقتصاد بر کمتر کسی پوشیده است. از کوچکترین واحد اقتصادی یعنی خانواده تا سندیکاهای بزرگ، کارخانه‌های عظیم‌الجسته و شرکت‌های وارداتی و صادراتی با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اما در عصری که دنیا در حال حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال و کسب‌وکارهای آنلاین است استارتاپ‌ها در ایران بیش از هر بخش دیگری مظلوم واقع شده‌اند و با چالش مواجهند.

یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین جذب سرمایه‌گذار است. به جز تعداد محدودی از استارتاپ‌های موفق ایرانی که تعدادشان به انگشتان دو دست هم نمی‌رسد مابقی در راه جذب سرمایه‌گذار، تشکیل تیم و … نابود شدند و از میان رفتند.

بی‌اشتهایی سرمایه‌گذاران به حوزه استارتاپ

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در این باره به تجارت‌نیوز گفت: مهمترین چالش استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای مجازی در ایران امروز جذب سرمایه است. اشتهایی برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها وجود ندارد. لازمه سرمایه‌گذاری جسورانه امکان تصور چندبرابر شدن سرمایه است. متاسفانه با ترمزی که جلوی ورود پرچمداران استارتاپی مثل اسنپ و دیجی‌کالا به بورس گذاشتند علاقه و هیجان را در ورود به این حوزه کشته‌اند.

علیرضا کلاهی صمدی ادامه داد: طبق برآورد ما ارزش‌گذاری شرکت‌هایی مثل اسنپ و دیجی‌کالا امروز در محدوده ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است. ورود این شرکت‌ها به بورس باعث می‌شود دوباره مثل هشت سال پیش سرمایه گذاران بخش خصوصی به این قسمت جذب شوند. اما متاسفانه در حال حاضر کل اکوسیستم استارتاپی ایران اندازه یک برج دوقلو در الهیه تهران ارزش ندارد.

مهاجرت آسیب جدی استارتاپ‌ها

این فعال و سرمایه‌گذار حوزه استارتاپ عنوان کرد: عدم برقراری ارتباط با دنیای بیرون نیز مشکلات زیادی برای استارتاپ‌ها ایجاد کرده است. مشکل بعدی نیز مساله نیروی انسانی است. الان موضوع مهاجرت و فرار مغزها یک آسیب خیلی جدی برای استارتاپ‌هاست.

رئیس سندیکای صنعت برق اظهار کرد: سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر و تامین مالی خرد امروزه اصلی‌ترین موتور محرک تجاری‌سازی ایده‌های جدید هستند. آمریکا بیش از ۲۰۰میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری کرده و سرمایه‌گذاری اروپا و چین نیز قابل توجه است. ترکیب کارآفرین، ایده ناب، افراد نخبه و باانگیزه و سرمایه برای تبدیل ایده به ابزار کاربردی نیاز است. وقتی ما سرمایه را نداریم در گام اول به مشکل می‌خوریم.

کلاهی تصریح کرد: از طرف دیگر مشکل تیم‌سازی به شدت در استارتاپ‌ها وجود دارد. اوج هیجان اکوسیستم استارتاپی کشور را در دوران برجام شاهد بودیم. در آن زمان بسیاری از ایرانی‌های نخبه خارج از کشور که تجربه کار در آمازون، مایکروسافت و … را داشتند یا به ایران برمی‌گشتند یا با داخل همکاری می‌کردند. الان برعکس شده و کسی از خارج علاقه ندارد بیاید و شاهد از هم پاشیدن بسیاری از استارتاپ‌ها به خاطر مهاجرت نیروهای کلیدی هستیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • جاوید نوشادی

    مشکل خیلی از استارتاپ ها از جایی شروع میشه که هنوز ایده نهایی شون رو روی کاغذ نیاورده به دنبال سرمایه گذار و پول هنگفتی هستن تا ادامه بدن درحالی که هنوز ۳ ماه نشده باید حواب سرمایه گذار رو بدن و اینحاست که کم میارن.
    راه اندازی استارتاپ و موفقیت صد درصدی وقتی تضمین میشه که بتونی بازار هدف رو مثل کف دستت بلد باشی و اجرهای اولیه بنا رو محکم کذاشته باشی.
    سرمایه اولیه گوگل یک کمپانی جهانی فقط و فقط ۱۰۰ هزار دلار بود. الان هم اگه یه کمپانی حهانی بخواد شروع کنه سرمایه منطقیش همینه. جون باید پولو پس بدن!
    من خودم یه استارتاپ شکست خورده دارم تجربیاتم در همین حده. ایشالا دومیش رو منطقی تر شروع میکنم.
    پیشنهادم به کسایی که میخان شروع کنن اینه که شما نیازی به سرمایه نداری . نیاز به برنامه ریزی و تحقیق و سماحت در انجام کار داری. سرمایه خودش میاد وقتی شرکتت پتانسیلش رو نشون بده و در ظاهر و عمل درآمدزا باشه. یادتون نره ۸۴ درصد کمپانی گوگل توی دست سهامداره و سرمایه گذار . بیایم جرخ مملکت رو بچرخونیم. یا علی

  • ناشناس

    تو این فضای نا امن اقتصادی و ارزش پایین پول ملی وقت گذاشتن برای کارهای جدید و بزرگ عمر تلف کردنه! شما ماهی سی میلیون هم پس انداز کنی آخر سال یه دنا هم نمیتونی بخری!!!

    • ناشناس

      اگه منظورت اخر امساله نه. نمیتونی تا آخر سال دنا بخری.

    • مهدی

      یادمه راهنمایی یه رفیق داشتم
      میگفت درسه چی
      کشک چی
      اینجا کار نیست
      فلان نیست
      هیچی نیست
      الان من دکترم زن و بچه و یه پژو پارس با یه آپارتمان 170 تو یه منطقه خوب هم برا خودم جمع کردم
      رفیقم الان سرش تو آشغالاست
      شماها با این حرفا فقط خودتون رو خراب میکنید
      تلاش نکرده تسلیمید