کد مطلب: ۶۶۱۱۱۸

چین خواستار نابودی ماهواره‌‌های استارلینک شد

چین خواستار نابودی ماهواره‌‌های استارلینک شد

چین معتقد است ماهواره‌‌های استارلینک قالبیت‌های نظامی دارد و برای مقابله با چنین تهدیدی لازم است به دنبال روش‌های مقابله با این ماهواره‌ها باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پژوهشگران نظامی چین به‌منظور مقابله با تهدید احتمالی ماهواره‌‌های استارلینک ایلان ماسک برای امنیت ملی این کشور، خواستار ساخت سلاحی برای انهدام آن‌ها شده‌اند.

بر اساس گزارش زومیت ، گروهی از پژوهشگران فعال در حوزه‌ی نظامی چین به‌تازگی توجهات را به «ظرفیت چشمگیر استارلینک برای کاربردهای نظامی» و نیاز چین به پیشبرد اقدامات متقابل برای نظارت، ازکارانداختن و حتی انهدام این منظومه‌ی ماهواره‌ای رو به رشد معطوف کرده‌اند.

مقاله‌ی پژوهشگران ماه گذشته در نشریه‌ی فناوری دفاع مدرن چین منتشر شد.

استارلینک شبکه‌ی اینترنت ماهواره‌ای پرسرعتی است که اسپیس ایکس، شرکت فضایی ایلان ماسک آن را با هدف ارائه‌ی دسترسی اینترنت برای مشتریان سرتاسر جهان ساخته است.

اسپیس ایکس از زمان پرتاب نخستین ماهواره‌‌های استارلینک در سال ۲۰۱۹ تا‌ به‌ امروز بیش از ۲,۳۰۰ دستگاه از آن‌ها را در مدار نزدیک زمین قرار داده است. این شرکت قصد دارد برای تشکیل ابرمنظومه‌ای عظیم، درمجموع ۴۲ هزار ماهواره به فضا بفرستد.

پژوهشگران چینی به‌طور ویژه نگران قابلیت‌های نظامی بالقوه‌ی منظومه‌ی استارلینک هستند.

آن‌ها ادعا می‌کنند که ماهواره‌های استارلینک می‌توانند برای ردیابی موشک‌های مافوق‌صوت به‌کار روند.

همچنین این ماهواره‌ها سرعت داده‌های انتقالی به پهپادها و جت‌های جنگنده‌ی رادارگریز آمریکایی را به‌نحو چشمگیر افزایش می‌دهند یا حتی می‌توانند به ماهواره‌های چینی حمله و آن‌ها را نابود کنند.

چین که سابقه‌ی چند مورد برخورد قریب‌الوقوع با ماهواره‌های استارلینک را دارد، سال گذشته با نوشتن نامه به سازمان ملل از اسپیس ایکس شکایت کرد.

چین اعلام کرد که ایستگاه فضایی این کشور برای اجتناب از «مواجهه نزدیک» با ماهواره‌های استارلینک در ژوئیه و اکتبر ۲۰۲۱، ناگزیر به انجام مانورهای اضطراری شده است.

نویسندگان مقاله به سرپرستی رن یوانژن، پژوهشگر موسسه‌ ردیابی و مخابرات پکن که بخشی از نیروی پشتیبانی راهبردی ارتش چین است، می‌نویسند: «برای ازکار انداختن عملکرد برخی از ماهواره‌های استارلینک و نابودی سیستم‌عامل منظومه، ترکیبی از روش‌های نرم و سخت باید اتخاذ شود.»

انهدام سخت و نرم به دو دسته از جنگ‌افزارهای فضایی اشاره می‌کند که اولی به‌معنای حمله‌ی فیزیکی به هدف با سلاحی مانند موشک و دومی شامل تسلیحات پارازیت‌انداز و لیزری است.

روش چین برای مقابله با ماهواره‌های استارلینک

چین هم‌اکنون چندین روش برای غیرفعال‌سازی ماهواره‌ها دراختیار دارد.

به‌عنوان مثال، پارازیت‌اندازهای ریزموج که می‌توانند ارتباطات را مختل یا قطعات الکتریکی را خراب کنند و لیزرهای قدرتمند با وضوح میلی‌متری که می‌توانند تصاویر پروضوح بگیرند و حسگرهای ماهواره را کور کنند و تسلیحات سایبری برای هک شبکه‌های ماهواره و موشک‌های دوربرد ضدماهواره (ASAT) برای انهدام آن‌ها.

بااین‌حال، پژوهشگران می‌گویند این اقدامات که دربرابر ماهواره‌های منفرد مؤثر هستند، برای نابودی استارلینک کافی نیستند.

پژوهشگران چینی می‌نویسند: «منظومه‌ی استارلینک سامانه‌ای غیرمتمرکز به‌حساب می‌آید. ما نه با ماهواره‌های منفرد، بلکه با سامانه‌ای کامل مواجه هستیم.» آن‌ها توضیح می‌دهند که حمله به این سامانه‌ به برخی اقدامات کم‌هزینه و کارآمد نیاز دارد.

باوجوداین، هنوز معلوم نیست اقدامات مدنظر چینی‌ها دقیقا چیست؟

پژوهشگران پیشنهاد می‌دهند که چین باید برای تجسس بهتر استارلینک ماهواره‌های جاسوسی خود را بسازد و روش‌های جدید و بهبودیافته برای هک سامانه‌هایش بیابد و شیوه‌های کارآمدتر برای ازکارانداختن چندین ماهواره در شبکه ابداع کند.

این پیشنهادها بالقوه به‌معنای استقرار لیزرها یا تسلیحات ریزموج یا ماهواره‌های کوچک‌تری است که بتوانند به ماهواره‌های استارلینک هجوم ببرند.

علاوه‌براین، چین ازطریق پرتاب شبکه‌ی ماهواره‌ای خود به‌دنبال رقابت مستقیم با استارلینک است. این منظومه‌ی ماهواره‌ای با نام شینگ وانگ یا استارنت نیز قصد دارد دسترسی جهانی به اینترنت را برای مشتریان پولی ارائه دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.