کد مطلب: ۴۷۰۵۰۹

بازگشت بسته‌های پرمصرف اینترنت موبایل / آیا اپراتورها باید هزینه اضافی را بر گردانند؟

بازگشت بسته‌های پرمصرف اینترنت موبایل / آیا اپراتورها باید هزینه اضافی را بر گردانند؟

رئیس سازمان تنظیم مقررات خبر داده که دو اپراتور تلفن همراه بسته‌های بلندمدت و پرطرفدار اینترنت را باز می‌گردانند. بسته‌هایی که 13 تیرماه حذف و باعث انتقاد کاربران شده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از 13 تیرماه، دو اپراتور تلفن همراه، بدون اطلاع قبلی تغییراتی در قیمت و حجم بسته‌های اینترنت مصرفی ایجاد کردند. بسته‌های پر مصرف از دسترس کاربران خارج شد و تهیه آنها از طریق کدهای USSD امکان‌پذیر نبود.

این تغییرات ناگهانی و افزایش قیمت، با واکنش تند کاربران در فضای مجازی مواجه شد. بسیاری اعلام کردند که اپراتورها بدون اطلاع قبلی، حجم بسته‌های رزرو شده را کم کرده‌اند، قیمت‌ها را بالا برده‌اند و حجم بسته‌ها واقعی نیست و گاهی سه تا چهار بار در ماه باید بسته جدید بخرند.

این انتقادات سبب شد که دولت و سازمان تنظیم مقررات به دو اپراتور تلفن همراه، اولتیماتوم بدهند که باید ظرف مدت کوتاهی، بسته‌های پرطرفدار را بازگردادنند و ضرر کاربران را جبران کنند در غیر اینصورت منتظر جریمه و تعلیق مجوز فعالیت خود باشند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد این پیگیری و هشدارها جواب داده است. حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات در حساب توییتری خود نوشت: «امشب دو اپراتور تلفن همراه بسته‌‌های اینترنتی بلندمدت و پرطرفدار حذف شده‌ خود را باز می‌گرداندند.»

بعد از اعلام این خبر بود که مشخص شد ایرانسل بسته‌های پرطرفدار را به منوی انتخابی بازگردانده است. کاربران این اپراتور هم در فضای مجازی این خبر را تایید کردند.

«ایرانسل بسته‌ها را تغییر داده. البته نکته قابل توجه اینه که تنوع بسته‌ها زیاد شده اما قیمت‌ها هم افزایش پیدا کرده. من قبلا ۷ گیگ اینترنت ۳۰ روزه را ۲۴ هزار تومان می‌خریدم الان شده ۲۸ هزارتومان.»

«ایرانسل بسته‌های اینترنت بلند مدت رو دوباره برگردوند به قیمت سابق. کار خوبی کرد.»

«بعد از گذشت بیش از یک ماه از حذف بسته‌های بلندمدت اینترنت در ایرانسل، این اپراتور ساعتی پیش این بسته‌ها را بازگرداند.»

همراه اول اما همچنان مقاومت داشت و برخی از کاربران اعلام کردند اگرچه ایرانسل بسته‌های پرمصرف را در دسترس قرار داده اما همراه اول همچنان به روال قبل ادامه می‌دهد.

15 ساعت بعد از این اقدام ایرانسل، خبر رسید همراه اول هم بخشی از بسته‌های دیتای موبایل را برگردانده است. اگرچه در فضای مجازی، کاربران می‌گویند همراه اول هنوز در برابر اجرای این دستور و بازگرداندن بسته‌های پرطرفدار مقاومت می‌کند.

«ایرانسل بسته‌ها را برگردوند. اما همراه اول نه.»

«کی گفته مشکل حل شده و همراه اول بسته‌ها را برگردونده؟ شارژ یکماهه همراه اول ۱۴تومن بود، الان که خواستم فعال کنم اول ۲۵تومان زد و چندثانیه بعد۲۹۹۰۰تومان. چرا؟»

«همراه اول همچنان بسته یک ماهه داره فقط»

هزینه اضافی باز می‌گردد؟

اما اولتیماتوم 15 مرداد دولت به اپراتورهای تلفن همراه شامل مورد دیگری هم بود. دولت به همراه اول و ایرانسل اولتیماتوم داده بود که «اگر ظرف دو روز مبالغ اضافی دریافتی را به مشترکان بازنگردانند به ازای هر روز تأخیر، تا سقف یک دهم درصد از درآمد ناخالص سالیانه براساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده جریمه می‌شوند.»

باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود این جریمه روزانه به 17 میلیارد تومان هم خواهد رسید و ممکن است کار تا لغو پروانه و تعلیق پروانه هم پیش برود.

حالا دو اپراتور 10 روز بعد از هشدار دوم، بسته‌های حذف شده را بازگردانده‌اند. اما فعلا خبری از بازگرداندن مبالغ اضافه نیست.

« ایرانسل بسته‌ها را برگردونده. اما همراه اول هنوز نه. باید دید اقدام همراه اول چه خواهد بود و خسارت وارده به مشتریان بر اثر گرانفروشی به کجا خواهد رسید؟»

به عبارت دیگر به نظر می‌رسد کاربران این دو اپراتور تنها به بازگشت بسته‌های پرمصرف رضایت نمی‌دهند و انتظار دارند مصوبه هیات دولت درباره گرانفروشی این دو اپراتور تمام و کمال اجرا شود. یعنی هم قیمت‌‌ها به روال قبل بازگردد و هم هزینه اضافه‌ای که در 40 روز گذشته برای خرید اینترنت پرداخت کرده‌اند، بازگردانده شود.

باید منتظر ماند و دید آیا سازمان تنظیم مقررات به بازگرداندن بسته‌ها کفایت می‌کند یا وعده دوم را هم اجرا خواهد کرد.

تجارت‌نیوز آماده انتشار دیدگاه و تجربه کاربران درباره تعرفه و هزینه اینترنت اپراتورهای تلفن همراه است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام همش دروغه بسته های قدیمیو میخای بخری پیام برات میاد که در حال حاضر امکان خرید وحود ندارد هردو تا اپراتور حتی از تو سایت و اپلیکیشن های اپ وتاپ کلاه گذاشتن سر مردم اونم چه کلاهی .. علی برکت الله

  • م

    چطوری دولت نمیتونه جلو اینهمه بی عدالتی رابگیره حیرونیم ؟احتمالا کار خودشه خدا به دادمون برسه کجا میخواهیم بریم معلوم نیست

  • ناشناس

    من از وقتی همراه اول گرون شده فقط بسته های رایتل میخرم.قیمت هاش معقوله. تا وقتی همراه اول حجم و قیمت بسته هاشو به قبل برنگردونه نمیخرم دیگه. بیاید همراه اول نخریم .

  • رسول فیضی

    منم این ماهو ۱۰۰ تومن دادم بسته واسع یه ماهه آخه به چه دردم میخوره یه ماه که زود میگذره لاقل ۳ ماهه بود میصرفید چرا پولی که کار میکنیم عرق میریزم از صبح تا شب بریزم جیب اپراتورها؟

    • ناشناس

      از صب تا شب کار میکنی عرق میریزی یا تو لاین ها لایی میکشی عرق میریزی

  • ناشناس

    قیمتارو به روال قبل برگردونن خسارت پیشکش

    • رامین اطمانی

      ولی امروز ۲۸ مرداد من از دیشب هرکاری میکنم بسته یک ماهه ترکیبی همراه اول فعال کنم مینویسه درخواست شما با مشکل روبرو شد از طریق اپیلکش ک اصلا نمیشه خرید بسته های ایرانسل ام ک همه ایران دیگه متوجه شدن چطوریه

  • ناشناس

    اوپراتورها علنآ ازحجم بسته فعال شده میدزدن کسی هم نیست رسیدگی کنه

  • ناشناس

    واقعاً سپاس گزارم به نظر بنده همراه اول کلاهبرداره هزینه الکی برای مشترکین درست میکنه بنده هر روز به ۹۹۹۰ زنگ میزدم و شکایت میکردم بابت قبض های که sms میشد ولی از سرشون باز میکردن خیلی خوشحالم که پیگری شده

  • ناشناس

    اینها برکردانده اند ولی قیمت ها ی سایت ارزانترازاپلیکیشن همراه من هست این روحتمان اطلاع رسانی کنین بعضی هانمیدونن فکرمیکنن درست کردن قیمت هارو

  • saeed

    من امروز از همراه اول بسته یکساله خریدم .خلاصه اینکه خبرتون گره گشا بود و بسته های بلندمدت همراه اول برگشتند .

  • Javad

    سلام اینترنت باید رایگان در اختیار مردم قرار داده می شد ما مردم مظلوم ایران باید ناراحت گران شدن بسته اینترنتی باشیم

    • مجید سیبیل

      خدایی کجای دنیا اينترنت رایگانه؟ این از اون حرفها بود…