کد مطلب: ۶۴۸۱۲

کلاهبرداری اینترنتی از سوی اپراتورها

کلاهبرداری اینترنتی از سوی اپراتورها

«شما 85 درصد حجم بسته اینترنت آلفا+ 30 روزه یک گیگابایت + یک گیگابایت هدیه شبانه را تا ساعت ٢٣:١٣:٣٢ تاریخ ٢٦/٤/١٣٩٥ مصرف نموده‌اید و تنها 135 مگابایت از حجم بسته باقی مانده است.پس از پایان این بسته، بسته اینترنت آلفا+ 30 روزه یک گیگابایت + یک گیگابایت هدیه شبانه برای شما به صورت خودکار

b8d789798c0231a2b2932af084aaebd1_XL.jpg «شما 85 درصد حجم بسته اینترنت آلفا+ 30 روزه یک گیگابایت + یک گیگابایت هدیه شبانه را تا ساعت ٢٣:١٣:٣٢ تاریخ ٢٦/٤/١٣٩٥ مصرف نموده‌اید و تنها 135 مگابایت از حجم بسته باقی مانده است.پس از پایان این بسته، بسته اینترنت آلفا+ 30 روزه یک گیگابایت + یک گیگابایت هدیه شبانه برای شما به صورت خودکار تمدید خواهد شد.»
در یکی دو ماه گذشته بر تعداد مشترکان تلفن همراه که از بسته‌های اینترنت ماهانه اپراتور خود استفاده می‌کردند، افزوده شده است. مشترکان اپراتور تلفن همراه تاکنون با دریافت چنین پیامک‌هایی در فاصله ٢٠ تا ٢٥ روز بعد از خرید بسته ماهانه اینترنت خود آشنا بودند اما یکی دو ماهی است که فاصله دریافت چنین پیامک‌هایی از سوی اپراتور تلفن همراه به چند روز رسیده است. موضوعی که موجب شده صدای اعتراض مشترکان این اپراتورها بلند شود. حتی یکی از مشترکان از دریافت این پیامک در فاصله یک روز در میان طی دو هفته اشاره می‌کند؛ موضوعی که موجب شده برخی از قبوض تلفن همراه به طور قابل توجهی افزایش یابد.
این در حالی است که دولت قصد دارد بالاخره هزینه اینترنت را از ابتدای مردادماه کاهش دهد و این موضوع را به اپراتورها اعلام کرده است و ظاهرا اپراتورهای همراه برای این منظور زودتر دست به کار شده‌اند و پیش از اینکه بخواهند کاهش قیمت را اعمال کنند ابتدا محتوای بسته‌های خود را تغییر داده‌اند به گونه‌ای که بسته‌های ماهانه اینترنت که پیش از این به صورت «2/5 گیگابایت اینترنت تنها ١٠ هزار تومان» تبلیغ و ارایه می‌شد چند ماهی است که به صورت خردتر فروخته می‌شود. این بسته‌ها که به قیمت ١٠ هزار تومان به فروش می‌رسد چند تغییر ماهوی کرده است.
١- به جای 2/5 گیگابایت تنها ٢گیگابایت است.
٢- به جای استفاده از ٢ گیگابایت اینترنت در طول شبانه‌روز در بسته‌های جدی یک گیگابایت اینترنت روزانه و یک گیگابایت اینترنت شبانه ارایه می‌شود.
٣- دیگر خبری از آن 0/5 گیگابایتی که پیش از این ارایه می‌شد، نیست و تنها در برخی از بسته‌ها عنوان شده است بسته اینترنت آلفا +یک گیگابایت اینترنت روزانه + یک گیگابایت اینترنت شبانه.
٤- قرار است از ابتدای مردادماه اینترنت ٢٠ درصد ارزان شود؛ وعده‌ای که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی است آن را رسما اعلام کرده است ولی مشخص نیست اپراتورها با چه مجوزی دست به تغییر تعرفه‌های فروش اینترنت خود زده‌اند. بر اساس این تصمیم از چهار روز دیگر تعرفه استفاده از هر کیلوبایت داده آزاد همراه برای مشترکان سیم‌کارت‌های دایمی براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات از ابتدای مرداد ماه از 0/5 ریال به 0/4 ریال کاهش خواهد یافت.
اپراتور نخست تلفن همراه کشور براساس روالی مرسوم بسته‌های اینترنت خود را براساس سه دسته عرضه می‌کند که از بسته‌های روزانه ٣٠مگابایتی آغاز می‌شود و تا بسته‌های ٤گیگابایتی یک ماهه می‌رسد که به تازگی ظاهرا هزینه مالیات بر ارزش‌افزوده هم بر این هزینه‌ها افزوده شده است. بسته‌هایی که متقاضیان زیادی را دارد و با توجه به محاسبه ٩ درصد مالیات بر ارزش افزوده هر بسته ١٠ هزار تومانی در نهایت برای مشترک ١٠٩٠٠ تومان محاسبه خواهد شد بسته‌هایی که تا پیش از این به عنوان بسته‌های 2/5 گیگابایتی به فروش می‌رسید و به‌تازگی و در سکوت خاص اپراتورها به ٢ گیگ کاهش یافته و به صورت یک گیک روزانه و یک گیگ شبانه تقسیم‌بندی شده‌اند.
بر این اساس اپراتور‌های تلفن همراه در حالی به فکر جذب مشترکان هستند و از کوچک‌ترین ضعف رقیب برای تبلیغ خود استفاده می‌کنند که خود کمر به سوءاستفاده از مشترکان خود برداشته‌اند. موضوعی که باعث شده تا برخی مشترکان خواهان پاسخگویی این اپراتورهاباشند و در قبال سکوت مدیران به فکر تعویض اپراتور‌های خود باشند. حتی براساس برخی شنیده‌های برخی از مشترکان به دنبال جمع‌آوری امضا برای شکایت و پاسخ گویی مدیران این اپراتور برآمده‌اند. م. رضایی یکی از مشترکان تلفن همراه با اشاره به دریافت سه پیامک در طول یک هفته با مضمون اتمام بسته خرید اینترنت تلفن همراه خود می‌گوید: «این در حالی است که طی سال‌های گذشته همواره از همین بسته اینترنت استفاده کرده‌ام و همیشه بسته اینترنت تلفن همراهم تا پایان ماه باقی می‌ماند اما طی سه ماه اخیر مجبور شده‌ام در ماه حداقل ٥ بسته اینترنت بخرم. که با توجه به اینکه گزینه خرید اتوماتیک بسته اینترنت گوشی‌ام فعال است هر بار با اتمام بسته، به صورت خودکار بسته جدید تمدید می‌شود که هزینه زیادی را به قبض تلفن همراهم اضافه کرده است.»
به نقل از اعتماد ، این مشترک تاکید می‌کند: «وقتی برای اعتراض به سایت خدماتی اپراتور مذکور تماس گرفتم جواب قانع‌کننده‌ای دریافت نکردم تا اینکه یکی از مراکز امور مشترکین تلفن همراه از محاسبه بسته‌های اینترنتی به صورت دو بخش روازنه و شبانه خبر داد که مشخص می‌کند این اپراتور با وجود اینکه پول دو گیگابایت اینترنت آن هم برای یک ماه را اخذ می‌کند اما بدون اطلاع‌رسانی تنها یک گیگابایت اینترنت در اختیار مشترک قرار می‌دهد.»
حسن. ص مشترک دیگری در این باره می‌گوید: «متاسفانه اپراتورهای تلفن همراه هیچ توجهی به مشترکان خود ندارند و تنها به فکر فروش و درآمدزایی برای خود هستند. من مشترکی هستم که در طول شب اصلا به اینترنت نیاز ندارم و باید برای استفاده ماهانه از بسته اینترنت ماهانه برای یک گیگابایت اینترنت، هزینه دو گیگابایت را بپردازم ان هم به این دلیل که اپراتور تلفن همراهم هیچ اطلاع‌رسانی در مورد بسته‌های اینترنت خود نکرده است.»
با توجه به افزایش استفاده از اینترنت اپراتورهای تلفن همراه باید برای جذب مشترک تلاش بیشتری برای ارایه بسته‌های جذاب اینترنتی داشته باشند اما به دلایل مختلف اپراتورها نگاه پاسخگویی به مشترکان خود ندارند. این اتفاق در حالی رخ داد که کارشناسان بر این نکته تاکید داشتند که اکنون بحث فروش پهن‌باند در دنیا به سمت رایگان‌شدن می‌رود و هزینه دسترسی به پهنای باند اینترنت در اکثر کشورها در حال کاهش است البته با این وجود برخی مسوولان نیز بر ارزان بودن اینترنت در ایران تاکید داشته و به عنوان مثال مدیرعامل اپراتور سوم یا رایتل ایران را سومین کشور ارزان از منظر اینترنت می‌داند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.