کد مطلب: ۵۹۲۲۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کلاهبرداری از طریق لینک‌های مسابقه/ «با یک کلیک ۱۰ میلیون برنده شوید!»

کلاهبرداری از طریق لینک‌های مسابقه/ «با یک کلیک ۱۰ میلیون برنده شوید!»

بسیاری از کاربرانی که از اینترنت استفاده می‌کنند، حداقل یکبار با لینک‌های جعلی روبه رو شده‌اند، این نوع لینک‌ها با وعده جوایز مختلف، از برخی کاربران سواستفاده می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کاربران اینترنت همواره با برخی از لینک‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی مختلف روبه رو می‌شوند، در این لینک‌ها به آن‌های وعده جایزه‌ داده می‌شود. اما کاربران با کلیک کردن بر روی این لینک‌ها در معرض کلاهبرداری قرار می‌گیرند.

براساس گزارش‌های کاربران به تازگی تعداد این لینک‌ها در فضای مجازی افزایش یافته است و به فراوانی دیده می‌شود.

در این روش کلاهبرداری، به بهانه برنده شدن جایزه با روش‌های مختلف یا برگزاری برخی مسابقات، کاربران را ترغیب به برقراری تماس‌های پرهزینه با خارج از کشور می‌کنند.

IMG 4804

کاربران برای اینکه هدیه خود را دریافت کنند، در این لینک‌های جعلی ابتدا مشخصات خود را در صفحه وارد و با تایید کاربر صفحه دریافت جایزه باز شده و از کاربر درخواست می‌شود جهت دریافت اطلاعات بیشتر و اعلام آدرس محل سکونت با شماره تلفن پشتیبانی تماس برقرار کند.

IMG 4803

این شماره‌‌های تماس مربوط به خارج از کشور بوده و پس از برقراری تماس با شماره مورد نظر، اپراتور سعی می‌کند با صحبت در مورد موضوعات مختلف مکالمه را طولانی کند تا درآمد بیشتری نصیبشان شده و از طرفی هزینه فراوانی نیز برای کاربر به همراه خواهد داشت.

خطر لینک‌های جعلی

جواد دادگر، کارشناس فضای مجازی و امنیت سایبری در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: باز کردن لینک‌های جعلی به خودی خود نمی‌تواند برای کاربران خیلی خطرناک باشد و بیشتر با هدف نمایش تبلیغات، گرفتن کلیک یا توجه فعالیت می‌کنند و از این طریق به دنبال کسب درآمد هستند.

وی ادامه می‌دهد: اما در برخی موارد ممکن است که این لینک به دانلود کردن یک فایل آلوده یا اپلیکیشن‌های مخرب ختم شود و بعد از کاربر خواسته شود که یک عمل را انجام بدهد، که این عمل می‌تواند نصب یک نرم افزار یا اپلیکیشن باشد یا تماس با شماره‌های خارجی … . در این صورت می‌تواند مخرب باشد و بدافزاری روی سیستم کاربر نصب شود یا هزینه‌های زیادی را برای کابران به دنبال داشته باشد.

راه‌کار چیست؟

این کارشناس امنیت سایبری ادامه می‌دهد: در واقع بهتر است که تا حد امکان از باز کردن لینک‌ها و به خصوص لینک‌های کوتاه شده، جلوگیری شود. کاربران در وهله اول صحت دامنه وب سایت را چک کنند. برای مثال اگر از سمت بانک است، دامنه حتما نام اصلی بانک مورد نظر را دارا باشد. همچنین در صورتی که بعد از باز کردن لینک، اپلیکیشن یا نرم افزاری دانلود شد از نصب کردن آن خودداری کنند.

دادگر با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از سواستفاده بهتر است این لینک‌ها به هیچ عنوان باز نشوند، ادامه داد: در واقع بهتر است که روی لینک‌های مشکوک و کوتاه شده کلیک نشود. ولی اگر این لینک باز شد، کاربران از انجام هر گونه فعالیتی که داخل آن سایت ذکر شده یا نصب نرم‌افزاری که از آن طریق دانلود می‌شود، خودداری کنند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.