کد مطلب: ۴۶۴۱۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا رانندگان اسنپ و تپسی کولر نمی‌زنند؟

چرا رانندگان اسنپ و تپسی کولر نمی‌زنند؟

این روزها مجادله میان مسافران و رانندگانی که گرانی بنزین، را بهانه خاموشی کولر می‌کنند، به موضوعی آزاردهنده تبدیل شده است.

سارا اسلامی: سر ظهر است و انگار آتش از آسمان می‌‌بارد. عجله هم داری و فکر می‌کنی با توجه به ترافیک شهر و خستگی خودت، برای رسیدن به موقع به مقصد، چاره‌ای غیر از متوسل شدن به اسنپ یا تپسی نداری.

یکی را انتخاب می‌کنی؛ تا درخواست سفر را ثبت کنی و راننده‌ای آن را بپذیرد، ۱۰ دقیقه‌ای زمان ‌می‌برد. در همه این مدت در پناه سایه‌ای کم رقم ایستاده‌ای و کلافه‌ای، اما دلت را به سرمای کولر ماشینی خوش کرده‌ای که به زودی قرار است سوار آن شوی. بالاخره راننده می‌رسد. روی صندلی که می‌نشینی، سگرمه‌هایت در هم می‌رود؛ کولر خاموش است.

راننده که استارت را می‌زند، چند لحظه‌ای را طاقت می‌آوری و خودخوری می‌کنی که از یک طرف کرایه‌ها را بالا برده‌اند و باید این همه پول بدهی، از آن طرف هم شر شر عرق بریزی. طاقتت طاق می‌شود و با گلایه می‌گویی:

- آقا انگار کولر روشن نیست.

راننده با چشمانی گرد از تعجب که انگار از موضوعی ماورائی حرف زده‌ای و لحنی طلبکارانه، می‌گوید:

- نه، نیست.

- خب، روشن نمی‌کنید؟

- کولر خراب است.

مکث راننده قبل از پاسخ و لحن او، تردید جدی را به جانت انداخته که پاسخ‌اش صادقانه نبود. حوصله بحث و اعصاب خوردی بعدش را نداری و بی‌خیال موضوع می‌شوی، اما شک نداری که در موقع ثبت امتیاز تلافی می‌‌کنی!

مجادله تکراری بر سر کولر

این روایت واقعی یکی از مسافران هر روزه تاکسی‌های اینترنتی و تجربه آشنای بسیاری دیگر، در این روزهای گرم کلافه‌کننده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مجادله میان مسافران و رانندگانی که گرانی بنزین، را بهانه خاموشی کولر می‌کنند، به موضوعی طبیعی تبدیل شده است.

آزاده که خیلی از روزها از اسنپ یا تپسی استفاده می‌کند، می‌گوید: راننده‌ای پس از اصرار زیاد من، کولر را روشن کرد. از همان ابتدا با عصبانیت زیر لب غر می‌زد که اگر ماشین خراب شد تقصیر شماست. بعد از چند دقیقه ترجیح دادم به همان گرما رضایت دهم و خواستم که کولر را خاموش کند.

بسیاری از کاربران نیز با اشاره به افزایش کرایه تاکسی‌های اینترنتی، معتقدند که حداقل باید شرایط آسایش آنها فراهم شود.

اسنپ و تپسی: کولر الزامی است

همه اینها در حالی است که بر اساس قوانین دو شرکت بزرگ تاکسی اینترنتی، رانندگان ملزم به روشن کردن کولر هستند.

حتی زمانی، یکی از مدیران تپسی اعلام کرده بود که سفیران در صورت خودداری از روشن کردن وسیله سرمایشی، بلاک می‌شوند. اگر هم کولر خودروی آنها خراب باشد، باید آن را در سریع‌ترین زمان ممکن، تعمیر کنند.

مصرف بنزین چقدر افزایش می‌یابد؟

از جمله بهانه‌های اصلی رانندگان برای خودداری از روشن کردن کولر، گرانی بنزین است. امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: بدون شک استفاده از وسیله سرمایشی در خودرو، در شرایط ترافیکی، بر مصرف سوخت تاثیر می‌‌گذارد، اما میزان این تاثیر به حدی پایین است که خاموش نگاه داشتن کولر به بهانه آن در فصل گرما، منطقی نیست.

وی می‌افزاید: در رانندگی شهری و به شرط وجود ترافیک، استفاده از کولر، بین هفت تا ۱۰ درصد مصرف بنزین را افزایش می‌دهد. اما در جاده و هر هنگام که راننده با سرعت بین ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی می‌کند، پایین کشیدن پنجره و روشن کردن کولر، به یک اندازه بر مصرف سوخت تاثیر دارند.

به گفته این کارشناس خودرو، پایین کشیدن پنجره در هنگام رانندگی در سرعت زیاد، مقاومت خودرو را بالا می‌برد و باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود.

مساله استهلاک چقدر جدی است؟

کاکایی دغدغه اصلی رانندگان تاکسی برای روشن کردن کولر را استهلاک آن می‌داند و می‌افزاید: قطعات یدکی خودروها بسیار گران شده و درصد افزایش قیمت آنها از خود وسیله نقلیه نیز بیشتر است. نگرانی‌هایی نیز در مورد تقلبی بودن یا ناموجود بودن این قطعات، وجود دارد.

آیا روش‌هایی هست که بتوان استهلاک قطعات کولر را در هنگام استفاده از آن کاهش داد؟ وی چنین امکانی را رد می‌کند و می‌گوید: طول عمر برخی قطعات را می‌توان با دقت و مراقبت بالا برد. برای مثال، راننده در مورد رادیاتور می‌تواند با تعویض به موقع آب داخل آن، استهلاک قطعه را کاهش دهد. اما کولر، سیستم کاملا بسته‌ای است و هیچ اقدامی را نمی‌توان برای کاهش استهلاک آن، به ویژه در شرایط ترافیک انجام داد.

به گفته این کارشناس، استهلاک کولر، فرایندی طبیعی است و هر چقدر که راننده بیشتر از این وسیله استفاده کند، مستهلک‌تر می‌‌شود. البته کولر خودروها، تجهیزات بسیار مدرن و باکیفیتی دارند و استهلاک آنها در پایین‌ترین حد ممکن است. به همین دلیل نیز اگر خراب شوند، تعمیر و تعویض آنها هزینه زیادی را به راننده تحمیل می‌کند.

کاکایی می‌گوید: در هوای گرم ممکن است مسافران هم حق داشته باشند که بخواهند کولر روشن باشد. اما به دلیل تحمیل هزینه به رانندگان، این موضوع باید در کرایه محاسبه شود.

روشن کردن کولر طبق ادعای دو استارتاپ اسنپ و تپسی جزیی از حقوق مشتریان است، میزان مصرف بنزین و استهلاک ناشی از روشن کردن کولر هم از بُعد کارشناسی آنقدر جدی نیست که رانندگان آن را بهانه‌ای برای روشن نکردن کولر مطرح کنند، پس چرا همچنان این مساله آزاردهنده برای خیلی از مشتریان رخ می‌دهد؟

تجارت‌نیوز در این مورد آمادگی انتشار نظر استارتاپ‌ها و رانندگان این دو استارتاپ را دارد.

آخرین اخبار حوزه استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چون دلشون میخاد همین کار و راه کسب درآمد هم از دست بدنخیلی راحت با چندتا کلیک مسدود میشن و میرن پی کارشون

  • جلال

    سلاک و عرض ادب. دوستانی که میگن کولر جز قوانین اسنپه خدمتتون عرض کنم که اسنپ به هیچ عنوان نمیتونه قانون گذار باشه.. چرا؟؟ چون سرمایه اصلی که ماشینه مال رانندس.. دلیل دوم.. راننده ها در اختیار اسنپ نیستن و اسنپ فقط دلال پیدا کردن مسافر با گرفتن بیست درصد حق کمیسیونه.. مورد سوم اسنپ راننده ها رو استخدام نکرده.. مورد چهارم اسنپ راننده هاشو بیمه نکرده.. مورد پنجم اسنپ هیچ کمکی به راننده در مورد خرچ ماشین و استهلاک و پول بنزین نمیکنه هییچ کمکی و تماک این مخارج به عهده رانندست.. پس اسنپ و تپسی به هیچ عنوان حق امر و نهی کردن به راننده و قانون گذاری برای اون رو ندارن.. اسنپ و تپسی کارفرمای راننده نیستن این رو لطفا متوجه بشین

    • عرفان مولودی

      سلام من فکر میکنم حق مسافرین هست که حمل و نقل خوب داشته باشند مثل خیلی کشورها که راحتترین خودرو در اختیار تاکسی است. متاسفانه در ایران در کل رابطه منطقی بین درامد و هزینه نیست. از طرفی کرایه ها برای مسافرین سنگین و از طرفی واقعا با کمسیون استارت آپ و بنزین و سایر استهلاک در نهایت یه خودروی قراضه و داغون نصیب راننده خواهد شد. تازه اگر شانس بیارید خودرو دچار مشکل اساسی مثل پارگی تایم و واشر سرسیلندر و گیربکس نشه.من اخیرا یه جعبه فرمان عوض کردم ۹ میلیون .فکر کنید چقدر باید کار کنم که هزینشو پر کنم.
      از طرفی کسانی که تاکسی اینترنتی کار میکنن اکثرا قشر آسیب پذیر جامعه اند و از روی ناچاری وام و قسط و کرایه خونه اینکار میکنند برای همین نباید انتظار داشت خودروی با کیفیتی در اختیار مسافر قرار بگیره. از طرفی تاکسی اینترنتی بفکر منافع خودش هست و مثلا برای کولر روشن کردم جایزه میدهد و چرا اجباری نمیکند چون ۸۰ درصد بازار کارش پراید است و پراید طاقت کولر ندارد مخصوصا اگر کارکرده باشد. اسنپ و تپسی به ظاهر شعار می دهند که حقوق مشتری را حفظ میکنند و بخاطر پایین پودن کرایه ها و خودروهای بی کیفیت ایران جرات حذف راننده ها که مساوی با ضرر خودشان هست را ندارند. در مجموع استفاده از کولر ترویج خودروهای باکیفیت در جامعه افزایش کرایه و افزایش قدرت مالی مسافران بطور همزمان ایت و نمیتوان به تنهایی از گروهی گله کرد

    • عرفان مولودی

      سلام من فکر میکنم حق مسافرین هست که حمل و نقل خوب و با کیفیت داشته باشند مثل خیلی کشورها که راحتترین خودرو در اختیار مجموعه تاکسیرانی است. متاسفانه در ایران رابطه منطقی بین درامد و هزینه نیست. از طرفی کرایه ها برای مسافرین سنگین و از طرفی واقعا با کمیسیون کسر شده و بنزین و سایر استهلاکات در نهایت چیزی به جز  یه خودروی فرسوده و پرهزینه نصیب راننده نخواهد شد. تازه اگر راننده شانس داشته باشد و خودرو ایشان دچار مشکل اساسی مثل پارگی تایم، واشر سرسیلندر و گیربکس نشود. برای مثال یه جعبه فرمان ۹ میلیونی سمند را با چند سرویس مسافرکشی میتوان پر نمود.
      از طرفی کسانی که تاکسی اینترنتی کار میکنن اکثرا قشر آسیب پذیر جامعه اند و از روی ناچاری و هزینه های زندگی مثل وام، قسط و کرایه خانه اقدام به این کار میکنند برای همین نباید انتظار داشت خودروی با کیفیتی در اختیار تاکسی اینترنتی قرار بگیرد.وقتی ناوگان تولید ما هنوز پژو و پراید و … هست چه توقعی میتوان داشت…. از طرفی تاکسی اینترنتی بفکر منافع خودش است و مثلا برای کولر روشن کردم طرح تشویقی ارائه می دهد و سوال این است که چرا اجباری نمیکند؟ جواب ساده است چون ۸۰ درصد بازار درآمد آن خودروهای پژو،سمند و پراید است و فرضا  پراید طاقت کولر برای زمان طولانی و سربالایی ندارد مخصوصا اگر کارکرده باشد. اسنپ و تپسی به ظاهر شعار می دهند که حقوق مشتری را حفظ میکنند و بخاطر پایین پودن کرایه ها و خودروهای بی کیفیت جرات حذف راننده ها را ندارند چون مساوی با ضرر خودشان هست. آیا اسنپ و تپسی موافق هستند صدها خودرو بخرند،در اختیار رانندگان قرار دهند و هزینه تعمیر و نگهداری آنها را  بعهده بگیرند؟؟؟ تخفیفات و پایین بودن کرایه های اسنپ و تپسی از جیب و مال رانندگان است ( بخشش از مال خلیفه) و همان فرسودگی خودروست که به نوعی محاسبه نمیشود! در مجموع تاکسی های اینترنتی میتوانند خودروهای مناسب با کیفیت مناسب و دارای امکانات را استخدام نمایند در صورتی که کرایه مناسبی که پاسخگوی کمیسیون ،سوخت، قطعات یدکی، حق فرسایش خودرو باشد را بدهد و در عین حال یه راننده با ۸ ساعت کار مفید بتواند امرار معاش متداولی داشته باشد. بنابراین لازمه داشتن ناوگان حمل نقل مناسب استفاده تولید و یا واردات خودروهای با کیفیت و ایجاد رابطه منطقی بین هزینه ها و درآمد است .

  • ناشناس

    سلام
    دوستان عزیز اطلاع داشته باشید که اسنپ و تپسی سفرهایی را در برنامه گنجاندن به نام پلاس و معمولا سی درصد هزینه سفر بیشتر از عادی می باشد که هم کیفیت خودرو بهتر می باشد و هزینه کولر محاسبه شده است و در سفرهای عادی و کلاسیک راننده موظف به گرفتن کولر نمی باشد و اگر راننده ایی جهت رفاه خود و مسافر کولر گرفت دلیل به وظیفه و اجبار نیست و بهتر است خودمان به راننده مبلغی اضافه تر پرداخت کنیم

    • رفعتی

      بله آقا مسافری که خودروی اقتصادی و بصرفه رو انتخاب می‌کنه چه حقی از کولر با این مخارج سنگین خودرو داره .اشکال ندارد کولر میخاد حداقل گزینه پلاس رو انتخاب کنه نه الکی با چندرقاز کرایه توقعزیاد داشته باشه

  • ناشناس

    با درود متاسفانه باشگاه اسنپ و تاکسی از انجا که تقاضا برای راننده زیاده زورشونو متمرکز کردن بر رضایت مشتری…کی گفته روشن نکردن کولر بخاطر مصرف سوخته؟فوقش دو لیتر اضافه تر مصرف کنه ایا سلامت خودفرد ارزشش کمتر از دو لیتر بنزینه؟چون هیچ کدام راننده از تصمیم گیرنده ها راننده تاکسی اینترنتی نبودن بایدم این چنین نظراتی بدند…باید گفت کولر مخصوصا در این اوضاع کرونایی ک میگن باید هوا در جریان باشه سلامت راننده و خانوادشو بخطر میاندازه همچنین سلامت خود مسافرارو چون قبل اون معلوم نیس مسافر قبلی ناقل ویروسه یا خیر…در ثانی بخاطر کیفیت بد قطعات و ضعف خودروها من جمله پراید و پژو با روشن کردن کولر شتاب ماشین پایین اومده و در خدمات دهی و تایم رسیدن ب مقصد تاثیر میگذارد همچنین باعث خرابی فن و داغ شدن قطعات دیگر و جوش اوردن ماشین میشود که باید در مقابل کرایه بیست هزار تومنی حداقل دو میلیون خرج فن وغیره بکنه و چند روزم الاف تعمیر گاه باشه…پس حق ب راننده ها بدید و ده دقه تحمل گرما رو داشته باشید سالم و زودتر ب مقصد برسید…هرچند شیشه ها پایین باشه هوای خنک در جریانه و کیفیتش از کولر بهتر

    • پیام

      دقیقا درست میگه روشن نکردن کولر بخاطر مصرف بنزین نیست. برای اینه که پراید ذاتا با روشن کردن کولر بیشتر اوقات جوش میاره و حتی فن آب میشه و خرج چند میلیونی میگذاره روی دست راننده

  • ناشناس

    خدمت اون دسته از مسافرانی ک فکر کردن با ۶ هزار تومان کرایه راننده با ماشین و ایل و تبارش را هم خریدن عرض میکنم،شما پول خوب بده با اسنپ پلاس برو…من برای مسافر بی شخصیت کولر نمیزنم،ما چرا سعی میکنیم عقده گشایی کنیم؟؟؟ضمنا ارزش مسافر برای من به اندازه کرایه ای که میده،هستش…نه یک ریال بیشتر.

    • ناشناس

      کجا ۶ تومن والا گاهی به ۱۳۰ تومن هم می‌رسد!!!!
      توقع داری با یه پراید اسقاطی و هیچ هنری اندازه جراح قلب دربیاری؟

    • ناشناس

      دوست عزیز اون آقا شهرستان رو میگه مگه اونجا تهران با شهرستان تورمش چقدربیشتره

    • پیام

      آدم نباید نادان باشه کدوم جراح قلب؟ دقیقا هر چه درآمد از اسنپ داری باید خرج ماشین کنی و هیچی برات نمی‌مونه

  • بنده خدا

    هر کی کولر میخواهد آژانس بگیره،وقتی کرایه اسنپ نصف کرایه آژانسه توقع چی دارین،اون مدیری که این حرفو زده که گفته راننده موظف به زدن کولره چرت گفته،وقتی موظفه دست از برده کشی مدرن برداره هم مبلغ کرایه باید به آژانس نزدیک باشه هم کمیییون ۲۰ درصدی شهرستانها رو به میران کمیسون آژانس یعنی ۱۵ درصد تبدیل بشه بعد حرف بزنه،مفت حرف نزن مدیر ظالم برده کش راننده های بدبخت

    • ناشناس

      ناراحتی کار نکن، ایشالا به زودی مسدود میشی

    • ناشناس

      من که راننده اسنپ و تبسی هستم ولی تا الان کولر برای مسافر نزدم
      اوایل یکم اسنپ و تبسی پیام بلاک کردن می‌دادند اما آلام دیگه نه فکر کنم خودشون متوجه شدن

  • اسنپ

    یعنی بعضی از این کامنت هارو میبینه مخ سوت می‌کشه طرف میخواد با ۱۲ هزار دربست بره کل خانواده هم بار ماشین می‌کنه همون آژانس با ۳۰ ت نمیره از این مبلغ ۲۰ درصد هم برا اسنپ هستش بعد پیش خودت چی فکر کردی مثلاً نظر منفی بدی اسنپ میخواد چه.. بخوره چند نفر میخواد مسدود کنه آخرش ناوگان خودش از دست میده کسی که بخواد مسافر کشی کنه اسنپ نباشه می‌ره آژانس می‌ره خطی راه زیاد ولی مسافری که با ۱۲ ت اینور اونور می‌ره میخواد چیکار کنه؟ و یه حرف هم برا راننده ها دوستان اسنپ واقعا شغل نیست بفکر کاری برا خودتون باشید من صبح می‌خوام برم سرکار یه مسیر. منتخب میزنم و برگشت به خونه کلا روزی دوتا سفر مسافر هم اندازه پولی که میده بهش احترام بزارید و تمام

  • ناشناس

    من هم اسنپ کارمی کنم متاسفانه. و تنها پیشنهادی که برای رانندگان عزیز دارم این هست دست از بردگی بردارید و بفکر یه شغل درست و درمون بگردید. اسنپ و امسالهم دلش برای من و شما نسوخته چون پشتش رانت هست مثل همه چی تو ایران.

  • ناشناس

    بنده در زمستان کولر میگیرم و در تابستان بخاری اگر کسی کولر خواست باید پول خوبی بده تا خنک بشه

  • محمد

    سلام خدمت بزرگواران عرض کنم خدمتتون شرکت اسنپ و تپسی یک گزینه در اپلیکیشن اضافه کنند، مثل : کولر __مقصد دوم ؛ رفت و برگشت ، بازگشت به مبداء که داره به راحتی میشه گزینه های دیگه هم اضافه کرد، مثلا موزیک ، نوشیدنی خنک ، کشیدن سیگار ، حمل بار نامتعارف ، استفاده از صندق عقب و خیلی چیزای دیگه که گفتنش جایز نیست .
    راننده و مسافر و به جان هم نندازید ، اگر می‌خواهید خدمات با کیفیت بالا ارائه بدید ، ماشین لوکس خریداری کنید و راننده استخدام کنید حقوق بدید تا در اسنپ فعالیت کن با کولر روشن لباس اتو کرده ، ماشین و هر روز بسیار تمیز تحویلش بدید همراه با خوشبو کننده هوا تا استفاده کنه مسافرهای اسنپ و تپسی لذت ببرند ، کرایه هم هر چه قدر دوست دارید تعیین کنید ،
    اصلا میتونید یه روزایی مثل پنجشنبه و جمعه سرویس صلواتی بزارید ،
    ولی برای راننده تصمیم نگیرید ، ماشین ، نظافت ، تعمیرات ، بنزین ، ترافیک ، تصادف ، گرما ، سرما ، بیمه ثالث، عدم پرداخت اضافه کار ، عدم پرداخت حقوق ثابت ، کرایه پائین ، بعضا مسافر بی فرهنگ، توقع مسافران از اسنپ به جای سرویس دربستی و راننده شخصی ، انتظار بردن بار به جای مسافر ،
    همه و همه برای راننده است پس تصمیم گیرنده راننده هست ،
    گزینه امتیاز دهی به راننده واقعا مزخرفه
    به مسافر میگی من رسیدم به مبداء ناراحت میشه
    میگی سیگار نکش ، سگ ممنوعه ، ۳ نفر بیشتر حق سوار شدن ندارید ، گونی برنج و نمیتونم بزارم صندوق ، مسیرم و به خاطر اینکه دوستتون میخواد بالاتر پیاده بشه نمیتونم تغییر بدم ، نمیتونم واسه کرایه بگردم واسه شما عابر بانک پیدا کنم ، شماره کارت نمیتونم بدم بعدا پرداخت کنید ، خوراکی نریزید روصندلی ،
    ناراحت میشن ،
    کولر هم میگیری شیشه رو پایین میدن ، خدا قوت

  • ناشناس

    سلام کدام کرایه گران تاکسی عبوری هم کرایه اش بیشترازاسنپ وتپسی است زدن کولرعلاوه برمصرف بیشترسوخت استهلاک خودروهم بالامیبرد همین طوربااین گرایه پایین ازعهده خرج ومخارج خودروبرنمی آییم