کد مطلب: ۷۵۹۰۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گلوبال گیم جم ۲۰۲۳ برگزار شد/ در رویداد امسال چه گذشت؟

گلوبال گیم جم 2023 برگزار شد/ در رویداد امسال چه گذشت؟

گلوبال گیم جم 2023 13 و 14 بهمن در دانشگاه تهران برگزار شد. گلوبال گیم جم یک رویداد جهانی است که هرساله در سراسر جهان توسط علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی برگزار می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ششمین دوره از رویدادهای تهران گیم جم در تاریخ 13 و 14 بهمن‌ماه در دانشگاه تهران برگزار شد.

گلوبال گیم جم، بزرگ‌ترین رویداد دو روزه بازی‌سازی در دنیاست که در شهرها و کشورهای زیادی، به‌صورت همزمان برگزار می‌شود. داوطلبان که عموما از دوستداران بازی‌های ویدیویی هستند، میزبانی این رویداد را در شهرهای مختلف جهان برعهده دارند. در محل میزبانی این رویداد شرکت‌کنندگان برای ساخت ایده‌های خود در قالب گروه‌هایی گردهم می‌آیند و بازی‌های جدید، خلاقانه و مبتکرانه براساس تم جهانی می‌سازند.

iran rank

گلوبال گیم جم، رویدادی برای به چالش کشیدن مهارت‌ها

گلوبال گیم جم، جایی برای شبکه‌سازی تازه‌واردهای صنعت بازی‌سازی است. انتقال تجربه، فرهنگ کاری، شبکه‌سازی و به چالش کشیدن مهارت‌ها از مهم‌ترین اهداف برگزاری این رویداد است.

رضا علوی به عنوان مهمان، علیرضا مرادی به عنوان کارگردان بازی، آیدین رحیمی به عنوان گیم‌دیزاینر، امین منتظری به عنوان طراح مرحله بازی و فیروز دهقان از اعضای تیم کنترل کیفیت در این رویداد حضور داشتند.

نارین گیمز، بازی‌سازباش، انجمن طراحی صنعتی دانشگاه تهران، پرشین گیم جمرز، سرای نوآوری صنایع خلاق و معاونت پژوهشی دانشکده مدیریت نیز از حامیان این رویداد بودند.

از تپسل، استودیو تاد، استودیو پاییزان، استودیو مدریک، استودیو نارین گیمز، استودیو آنو، استودیو کوییز آف کینگز و استودیو فانتوری نیز به عنوان حامیان تجاری این رویداد نام برد.

2023 1

چندی پیش نیز نتایج تازه‌ترین پیمایش کشوری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای پیرامون شاخص‌ترین اطلاعات مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران در نشستی خبری با حضور مدیرعامل و معاون پژوهش و آموزش بنیاد اعلام شد.

براساس گفته‌های محمد امین حاجی‌هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نرخ رشد بازیکنان ایرانی طی 12 سال گذشته به افزایش 7 درصدی در سال رسیده است.

حاجی‌هاشمی درباره میانگین سنی بازیکنان بازی‌های دیجیتال افزود: براساس این پیمایش میانگین سنی بازیکنان از 22 سال در سال 98، به 23 سال در سال 1400 رسیده است و بازیکنان به طور متوسط 95 دقیقه در روز بازی می‌کنند. نتایج این پیمایش همچنین نشان می‌دهد که 58 درصد بازیکنان به صورت آنلاین بازی می‌کنند. همچنین براساس تفکیک جنسیتی بازیکنان نیز 59 درصد مردان و 41 درصد زنان را تشکیل داده‌اند. براساس نتایج پیمایش سال 98 از هر 100 زن ایرانی 29 نفر بازیکن بودند که در پیمایش اخیر این عدد به 35 بازیکن افزایش یافته است.

هزینه 16 میلیارد تومانی در بخش سخت‌افزار

بررسی ضریب نفوذ پلتفرم‌ها در 3 پلتفرم موبایل، رایانه و کنسول در این پیمایش نشان می‌دهد که موبایل پلتفرم محبوب بازیکنان ایرانی است و 96 درصد بازیکنان با دستگاه‌های گوشی هوشمند و 14 درصد با تبلت بازی می‌کنند. 67 درصد بازیکنان تنها از یک پلتفرم برای بازی استفاده می‌کنند و 7 درصد از هر 3 پلتفرم برای بازی استفاده می‌کنند. داده‌های این پیمایش همچنین نشان می‌دهد که 88 درصد بازیکنان از کنسول خانگی، 13 درصد از کنسول دستی و 48 درصد از لپ تاپ استفاده کرده‌اند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همچنین اعلام کرد که در هر خانواده ایرانی به طور متوسط 9/1 نفر بازی دیجیتال انجام می‌دهند. در این پیمایش همچنین برای اولین بار بازیکنان خردسال به دسته‌بندی بازیکنان شامل کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و کهنسالان اضافه شده است. در این دسته‌بندی بچه‌های 2 تا 6 سال به‌عنوان بازیکن خردسال در نظر گرفته شده است. این گروه که 71 درصد را به خود اختصاص داده‌اند که 27 درصد آنلاین بازی می‌کنند و 9/99 درصد نیز بازی موبایلی انجام می‌دهند.

او ادامه داد: براساس نتایج این پیمایش میزان هزینه‌کرد بازیکنان ایرانی در سال 1400 برای بخش نرم‌افزار 2612 میلیارد تومان که سهم بازی‌های موبایلی 512 میلیارد تومان، بازی‌های کنسولی بومی 8/3 میلیارد و بازی‌های رایانه‌ای بومی نیز 14 میلیارد تومان بوده است.

میزان هزینه‌کرد بازیکنان ایرانی در بخش سخت‌افزار نیز به 16 هزار میلیارد تومان در سال 1400 رسیده است که نسبت به آمار 2700 میلیارد تومانی در پیمایش سال 98 شاهد رشد چشمگیری در این بخش هستیم که رشد شدید نرخ ارز و وابستگی مستقلی قیمت سخت‌افزار به آن، عرضه کنسول پلی استیشن 5 و عرضه نسل جدید بازی‌ها در سال گذشته از جمله دلایل رشد قابل توجه در هزینه‌کرد بازیکنان ایرانی برای بخش سخت‌افزار بوده است.

آخرین و مهم‌ترین اخبار حوزه فناوری را اینجا در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.