کد مطلب: ۶۹۷۰۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

یارانه وزارت ارتباطات به خانوارها/ اینترنت همراه در خطر نابودی؟

یارانه وزارت ارتباطات به خانوارها/ اینترنت همراه در خطر نابودی؟

عیسی زارع پور اعلام کرد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ترغیب استفاده کاربران اینترنت همراه از فیبر نوری و توسعه اینترنت ثابت، اعطای یارانه‌ ویژه‌ای را در نظر گرفته‌ است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود اینکه جامعه آماری استفاده از اینترنت همراه در کشور ما از اینترنت ثابت بیشتر است، اما وزارت ارتباطات دولت سیزدهم اولویت خود را توسعه فیبر نوری و اینترنت ثابت قراره داده‌ است.

با وجود این، مسئولان وزرات ارتباطات علت کندی سرعت اینترنت تلفن همراه را حجم بالای تقاضا می‌داند. آن‌ها معتقدند که با توسعه اینترنت ثابت و فیبر نوری باید بار را از دوش شبکه ارتباطات سیار برداشت. از سوی دیگر نیز تعرفه‌های اینترنت همراه که در این سال‌ها ثابت مانده‌ موجب کاهش سرعت و عدم کیفیت آن می‌دانند.

اگر تعرفه‌ها ثابت بماند، اینترنت همراه در خطر است

صادق عباسی شاهکوه، رئیس سازمان تنظیم و مقررات در پاسخ به چرایی کندی سرعت اینترنت، بر لزوم توسعه شبکه دسترسی اینترنت ثابت در کنار شبکه دسترسی اینترنت همراه تاکید کرد و گفت:«در سال‌های گذشته در توسعه شبکه ثابت در کشور کم کاری شده‌‌ است. بار را باید از روی شبکه اینترنت سیار برداشت. چرا که عدم افزایش تعرفه‌ای اینترنت سیار موجب فرسودگی تجهیزات و ناکام ماندن اپراتورها از تامین پهنای باند و تجهیزات شده‌ است.»

عباسی شاهکوه در ادامه افزود:«شبکه مخابرات ما نیاز به بازسازی و رسیدگی دارد. چرا که شبکه انتقال مخابرات پشتوانه همه شبکه‌های اینترنت ازجمله اینترنت همراه است. با این حال در واقع ما به نقطه بحرانی نزدیک شده‌ایم. اگر همین روند ادامه پیدا کند، در آینده شبکه‌ای وجود نخواهد داشت که مردم از آنها سرویس بگیرند.»

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه این آمار در حوزه ثابت متفاوت است، گفت:«مصرف در حوزه ثابت حدود ۵۰۰ هزار ترابایت بر ثانیه است. یعنی یک سوم مصرف دیتای کشور روی شبکه ثابت قرار دارد، در حالی که در دنیا این رقم کاملا معکوس است. یکی از دلایل آن این است که شبکه ثابت توسعه خوبی نداشت و ما در حوزه ثابت عقب ماندگی داریم.»

او با اشاره به پروژه توسعه فیبر نوری برای ۲۰ میلیون خانوار، بیان کرد:«در دولت به این نتیجه رسیدیم که تمام مشکلات در حوزه اینترنت را می‌توانیم با توسعه دسترسی به شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری (FTTx) کاهش دهیم. برنامه پوشش ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری یکی از راه حل‌هایی است که برای توسعه اینترنت همراه به ویژه تکنولوژی ۵G لازم و ضروری است.»

رئیس سازمان تنظیم مقررات به اهمیت درصد درآمد وزارت ارتباطات از اپراتورهای تلفن همراه اشاره کرد:«مصوبه‌ دولت قبل سه درصد درآمد اپرتورها را برای توسعه اینترنت ثابت در نظر گرفته‌ بود. اما در دولت سیزدهم به هشت درصد و رشد سه برابری رسید. چرا که اینترنت ثابت پایه توسعه اینترنت همراه و باقی بخش‌ها می‌شود.»

یارانه وزارت ارتباطات برای اینترنت ثابت

به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات دولت سیزدهم توسعه اینترنت ثابت و فیبرنوری را اولویت خود می‌داند. از ابتدای آغاز نیز به کار اقدامات فراوانی را برای این بخش انجام داده‌‌ است.

به تازگی نیز فاز اول پروژه توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری (FTTx) در دو استان‌ دیگر یعنی یزد و گیلان رونمایی شد. اما این در حالیست که کاربران اینترنت همراه در کشور بیشتر اینترنت ثابت است. به همین دلیل خانوارها باید به استفاده از اینترنت ثابت ترغیب شوند تا هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها وزارت ارتباطات هدف مشخصی را دنبال کند.

_عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسش تجارت‌نیوز در رابطه با اینکه برنامه وزارت ارتباطات برای ترغیب خانوارها و کاربران به استفاده از اینترنت ثابت چیست؟

« وزارت ارتباطات علاوه بر برنامه‌ریزی‌های کارشناسی شده، در نظر دارد تا برای راحتی کاربران و ترغیب آن‌ها به استفاده از فیبر نوری و اینترنت پر سرعت ثابت، یارانه‌ای را برای خانوارها فراهم کند. به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.»

وزیر ارتباطات در ادامه به تعرفه‌های اینترنت همراه اشاره کرد و گفت:« به هر حال اگر منابع مالی برای اپراتورها فراهم نشود، آن‌ها نمی‌توانند مسیر خود را در این صنعت توسعه و ادامه دهند. برنامه وزارت ارتباطات منوت به افزایش کیفیت اینترنت است که یا با افزایش تعرفه‌ها بر اساس مصوبه اتفاق میفتد یا اپراتورها می‌توانند از وزارت ارتباطات برای توسعه تجهیزات خود تسهیلات دریافت کنند.»

اختلال و قطعی چه در اینترنت سیار و چه ثابت، در چند وقت اخیر چندین بار رخ داده‌ است. هر بار کندی و قطعی اینترنت با دلایل مختلفی مانند کاهش پهنای باند، قطعی برق، فرسودگی تجهیزات و غیره توجیه شده‌ است. باید منتظر گستردگی پوشش فیبر نوری و نتایج رضایت کاربران از آن ماند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.