کد مطلب: ۲۹۹۸۸۷

محمدجواد آذری جهرمی:

۷۰ درصد اینترنت عراق از ایران تامین می‌شود

۷۰ درصد اینترنت عراق از ایران تامین می‌شود

وزیر ارتباطات گفت: ۷۰ درصد اینترنت کشور عراق از مسیر ایران تامین می‌شود که بیشتر این ترافیک نیز از مرز پیرانشهر در استان آذربایجان غربی ترانزیت می‌شود.

وزیر ارتباطات گفت: ۷۰ درصد اینترنت کشور عراق از مسیر ایران تامین می‌شود که بیشتر این ترافیک نیز از مرز پیرانشهر در استان آذربایجان غربی ترانزیت می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از روابط عمومی مرکز روابط عمومی‌ و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و‌فناوری اطلاعات؛ محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و‌ فناوری اطلاعات در شورای اداری ارومیه اظهار کرد: در دولت یازدهم و‌ دوازدهم تعداد روستاهای دارای ارتباطات کامل از ۳۵ درصد در دولت دوازدهم به حدود ۵۰ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه امروز همه 42 شهر استان آذربایجان غربی به خدمات نسل سوم و‌چهارم تلفن همراه مجهز هستند، افزود: در سال ۹۶ پهنای باند ورودی به استان ۸۱ گیگابیت بر ثانیه بود که با توسعه صورت گرفته این میزان‌ به ۳۴۶ گیگابیت بر ثانیه رسید. ضمن اینکه ظرفیت پهنای باند به بهره‌برداری رسیده نیز از ۲۷ به ۱۳۴ گیگابیت بر ثانیه ارتقا پیدا کرد.

آذری جهرمی با اشاره به ترانزیت ۷۰ درصد اینترنت کشور عراق از ایران، اظهار کرد: بیشتر این ترانزیت از مرز پیرانشهر در استان آذربایجان غربی صورت می‌گیرد.

وزیر دولت تدبیر و امید از مناسب بودن توسعه ارتباطی مناسب در شهرهای این استان ادامه داد: به همین دلیل کمبودها در روستاهای این استان بیشتر احساس می‎شود.

آذری جهرمی با اشاره به دسته‌بندی انجام شده روستاهای کشور و آذربایجان غربی بر اساس وضعیت ارتباطی آنها گفت: دسته اول روستاهایی که دارای ارتباطات کامل هستند یعنی از اینترنت و تلفن ثابت و تلفن همراه برخوردارند که در این استان ۲۸ درصد روستاها در این دسته قرار دارند، دسته دوم دو ارتباطی که ۳۴ درصد را تشکیل می دهند، دسته سوم تک ارتباطی که ۳۴ درصد و دسته چهارم فاقد هرگونه ارتباط هستند که در مجموع ۴ درصد روستاهای استان را شامل می‌شوند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه شاخص‌های مشخص شده در ۶۴ هزار روستای سراسر کشور به صورت میدانی مورد اندازه‌گیری قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دسته اول یعنی روستاها با ارتباطات کامل به طور متوسط در کشور ۴۴ درصد روستاها چنین هستند اما در آذربایجان غربی ۲۸ درصد روستاها دارای ارتباطات کامل هستند. درگروه دوم نیز نرخ متوسط در کشور ۱۷ درصد اما در آذربایجان غربی ۳۴ درصد هستند. در گروه سوم نیز متوسط کشوری ۳۰ درصد اما نرخ این استان ۳۴ درصد است و در نهایت درحالی در آذربایجان غربی ۴ درصد روستاها فاقد ارتباط هستند که متوسط این نرخ ۷ درصد است.

وی با بیان اینکه با وجود وضعیت بهتر ارتباطات روستاهای آذربایجان غربی نسبت به متوسط کشوری اما شاخص فناوری اطلاعات این استان به دلیل نرخ پایین سوادآموزی در سطح استان در نیمه پایینی جدول قرار دارد.

وزیر جوان با بیان اینکه از نظر شاخص توسعه کسب‌وکار و دریافت سهم بازار استان آذربایجان غربی در رتبه پنجم قرار گرفته است چراکه در یک سال گذشته در اقداماتی ویژه ۲۲۰ میلیارد تومان در این استان سرمایه‌گذاری شد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.