خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۳۲۳۹۴۶

آیا ۲۰۱۸ پایان عمر اسمارت‌فون‌هاست؟

آیا 2018 پایان عمر اسمارت‌فون‌هاست؟

برخی از تحلیل‌گران حوزه تکنولوژی بر این باورند که بازار اسمارت‎فون‌ها اشباع شده و سال 2018 پایان دوره موبایل‌های هوشمند سنتی است. به عقیده عده دیگری از تحلیل‌گران اما بازار موبایل‌های هوشند هنوز برای کاربران جذابیت دارد. 

موبایل‌های هوشمند طی یک دهه گذشته به عنوان پرفروش‌ترین لوازم الکترونیک شناخته شده‌اند و حالا پس از 10 سال سوال این است که چه آینده‌ای در انتظار این بازار است؟ علی‌رغم اینکه تولیدکنندگان برتر تلفن‌های همراه هوشمند، نظیر اپل و سامسونگ مدل‌های جدید با قابلیت‌های خوب و عملکردهای بهتر عرضه می‌کنند، به نظر می‌رسد، بازار اسمارت‌فون‌ها دیگر اشباع شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، شاید نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه یا همان G5 بتواند فرصت‌ها و امکاناتی را فراهم آورد تا با تقویت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تحولاتی در زمینه تولید موبایل‌های هوشمند ایجاد شود. برخی از تحلیل‌گران و کارشناسان این حوزه ادعا می‌کنند که به زودی شاهد گجت‌های کاملا متفاوت خواهیم بود که جایگزین اسمارت‌فون‌ها می‌شوند.

ایمی وب، بنیانگذار موسسه فیوچرتودی در گزارش سالانه این موسسه به مساله روند تکنولوژی در سال 2018 پرداخته و نوشته است: با پایان سال 2018 شاهد پایان عمر پرشکوه موبایل‌های هوشمند سنتی خواهیم بود و به زودی وارد دوره جدیدی می‌شویم.

او همچنین می‌نویسد: در این دوره، گذار از موبایل‌های هوشمند به پوشیدنی‌های هوشمند، رابط‌های نامرئی، هندزفری‌هایی که سنسورهای بیومتریک هستند، بلندگوها و دستنبدهایی که به حرکت حساسند، عینک‌های هوشمند که اطلاعات ضبط می‌کنند و نمایش‌ می‌دهند اتفاق می‌افتد. این روندی است که به طور کلی دیدگاه ما را از آنچه تا به حال از دنیای فیزیک تجربه کرده‌ایم به کلی تغییر می‌دهد.

تحلیل‌گران دیگر اما معتقدند، علی‌رغم وقفه‌هایی که در این بازار وجود دارد، اسمارت‌فون‌ها به این زودی از دنیای ما نخواهند رفت.

دیوید مک‌کوئین، تحلیل‌گر در موسسه تحقیقاتی ABI بر این باور است که تلفن‌های هوشمند از بین نخواهند رفت، بلکه ممکن است تغییر شکل دهند؛ چرا که بازار موبایل‌های هوشند هنوز برای سال‌های متمادی برای مردم جذابیت دارد.

او در گزارش اخیر خود نوشته است که صنعت تلفن همراه در حال تکامل به سوی دستگاه‌هایی است که از طریق هوش مصنوعی تقویت می‌شوند. گوشی‌های جدید احتمالا پیشرفت‌های بیومتریک نظیر تشخیص چهره و صفحه‌ نمایش‌های تاشو را تجربه خواهند کرد.

مک‌کوئین بر این باور است که طی پنج سال آینده نوآوری‌هایی در زمینه تولید تلفن‌های هوشمند و اکوسیستم مربوط به آنها به وجود می‌آید و رهبری این روند در دستان دو شرکت بزرگ گوگل و آمازون است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا پایان سال 2018،فروش جهانی موبایل‌های هوشمند با 0.7 درصد کاهش به 1.455 میلیارد واحد موبایل برسد. با این حال بر اساس تحقیقی که از سوی موسسه IDC انجام شده، تا سال 2020 این رقم بار دیگر به 1.646 میلیارد دستگاه افزایش می‌یابد.

محققان این مرکز می‌گویند، ما همچنان معتقدیم که اگرچه رقابت در این صنعت به شکل قابل توجهی دشوار شده است، اما بازار اسمارت‌فو‎ن‌ها طی سال‌های آینده رشد سالمی داشته باشد.

در ایالات متحده 91 درصد از بزرگسالان زیر 50 سال و 95 درصد نوجوانان دست‌کم به یک موبایل هوشمند دسترسی دارند.

در اروپا نیز حدود 465 میلیون مشترک تلفن همراه تا پایان سال 2017 ثبت شده است که این رقم 85 درصد جمعیت این قاره را تشکیل می‌دهد. بیش از دو سوم آنها از موبایل‌های هوشمند استفاده می‌کنند.

با وجود این، فروش اسمارت‌فون‌های هوشمند در ایالات متحده و برخی دیگر از بازارهای توسعه‌یافته کاهش یافته است. گزارش‌ها نشان‌ می‌دهد با تغییر قراردادهای جدید در آمریکا با اپراتورهای بی‌سیم عرضه‌کننده خدمات موبایل، کاربران ناچار شده‌اند تا پول کامل را به اپراتور پرداخت کنند که زمانی آن را با سوبسید دریافت می‌کردند. به این ترتیب کمپانی‌هایی مانند ورایزون که سال‌های قبل پیشنهادهای وسوسه‌انگیزی به کاربران می‌دادند، این روزها قراردادهای پرسود بسته و همه‌چیز به ضرر مشتریان است. از آنجا که مشتری‌ها بهای تمام‌شده را برای تلفن‌های همراهشان پرداخت می‌کنند، حالا دیگر موبایل‌های قدیمی خود را رها نمی‌کنند. گزارش این موسسه نیز نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها نسبت به دو سال گذشته، مدت زمان بیشتری را صرف نگهدرای از موبایل‌های قدیمی خود می‌کنند.

با این حال، به رغم پیشرفت‌های تکنولوژیک، به نظر می‌رسد بسیاری از کاربران هنوز هم گوشی‌های هوشمند را به اسپیکرها و پوشیدنی‌های هوشمند آماوزن و گوگل و ترجیح می‌دهند. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که احتمالا اسمارت‌فون‌هایی به بازار عرضه شوند که به لطف هوش مصنوعی، هوشمندتر از نسل فعلی موبایل‌ها هستند.

رقابت میان غول‌های تکنولوژی یعنی آمازون، گوگل و اپل می‌تواند تاثیر گسترده‌ای بر بازار موبایل‌های هوشمند داشته باشد.

منبع: gadgets.ndtv

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.