کد مطلب: ۲۷۶۵۳۷

آفریقا، بستر جدید رشد استارت‌آپ‌ها

آفریقا، بستر جدید رشد استارت‌آپ‌ها

آفریقا سرزمین استعمارزده‌ای که در طول تاریخ با انواع تبعیض‌ها و استثمارها روبرو بوده است تلاش می‌کند تا از این سابقه فاصله گرفته و تبدیل به قاره‌ای یکپارچه شود. در همین راستا توجه به استارت‌آپ‌ها در آفریقا در دستور کار قرار گرفته و نیمه اول سال ۲۰۱۸ این توجه به بالاترین حد خود رسیده است.

استارت‌آپ‌های آفریقایی در نیمه نخست سال جاری بیش از ۱۶۰ میلیون دلار سرمایه دریافت کرده‌اند. بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها در کنیا و نیجریه انجام شده و به نظر می‌رسد میزان سرمایه‌گذاری در بخش استارت‌آپ‌ها رکورد سال ۲۰۱۷ را نیز پشت سر گذاشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آفریقا سرزمین استعمارزده‌ای که در طول تاریخ با انواع تبعیض‌ها و استثمارها روبرو بوده است تلاش می‌کند تا از این سابقه فاصله گرفته و تبدیل به قاره‌ای یکپارچه شود. در همین راستا توجه به استارت‌آپ‌ها در آفریقا در دستور کار قرار گرفته و نیمه اول سال ۲۰۱۸ این توجه به بالاترین حد خود رسیده است.

زکریا جورج: نیجریه، اوگاندا، غنا و کنیا از جمله کشورهای پیشرو در توسعه استارت‌آپی محسوب می‌شوند

گزارش‌ها و بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌ها و فین‌تک‌های کنیایی در میان ۱۰ کمپانی اصلی آفریقایی قرار دارند که توانسته‌اند در نیمه اول سال ۲۰۱۸ بیشترین سرمایه را به خود جلب کنند. در ماه می گذشته، شرکت «سلولانت» که کمپانی برای تسهیل پرداخت‌های دیجیتالی در کنیا است توانست رکورد آفریقا را با جذب سرمایه ۴۷ میلیون دلاری بشکند.

کمپانی آنلاین میکرولندینگ با افزایش ۲۰ میلیون دلاری سرمایه و ام-کوپا با ۱۰ میلیون دلار رتبه‌های دوم و سوم را در میان استارت‌آپ‌های آفریقایی در اختیار دارند. در ادامه فهرست استارت‌آپ‌هایی که بیشترین سرمایه‌گذاری را در آفریقا داشتند باید به استارت‌آپ‌های مرتبط با کشاوری اشاره کرد. استارت‌آپ «اگری- تک» در میان این دسته کسب‌وکارهای نوظهور جایگاه برجسته‌ای دارد و در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز توانست سرمایه جدید ۵ میلیون دلاری را جذب کند.

در میان استارت‌آپ‌های میان کشوری نیز، کمپانی‌های کنیایی نسبت به دیگر همسایگان رشد قابل توجهی داشتند. این کمپانی‌ها موفق شدند در میان دیگران با رشد ۹۰ میلیون دلاری سهم اصلی در بازار سرمایه‌گذاری استارت‌آپی را در دست بگیرند. در این میان نیجریه دیگر کشوری است که کمپانی‌ها و کسب‌وکارهای نوظهور و عموما مبتنی بر فناوری در آن با رشد روبرو بوده است که سهم نیمه اول سال ۲۰۱۸ در این کشور رقمی نزدیک به ۳۰ میلیون دلار است.

زکریا جورج مدیر بخش استارت‌آپ‌ها در شتاب‌دهنده این قاره در گزارشی اعلام کرده است که نیجریه، اوگاندا، غنا و کنیا از جمله کشورهای پیشرو در توسعه استارت‌آپی محسوب می‌شوند که تمرکز اصلی آنها بر فین‌تک، فروش الکترونیکی، استارت‌آپ‌های کشاورزی و بهداشتی است. این مدیر در ادامه نیز توضیح داد: «در سال‌های گذشته شاهد رشد فناوری بلاک‌چین در زیمبابوه هستیم. توسعه بلاک‌چین و ارز‌های مجازی به دنبال فروپاشی نظام ارز سنتی رخ داده است.»

گزارش‌ها نشان می‌دهد که رقمی معادل ۴۷ میلیون دلار در قالب ۷۲ قرارداد در سال ۲۰۱۷ در زمینه استارت‌آپ‌ها در قاره آفریفا منعقد شده است. در این میان فین‌تک‌ها نیز توانسته‌اند در قالب ۲۵ قرار داد مالی -تجاری، ۹۵ میلیون دلار را در بخش فناوری‌های نوظهور مالی سرمایه‌گذاری کنند. استارت‌آپ‌های کشاورزی حدود ۱۳ قرار داد برای جذب سرمایه و استارت‌آپ‌های مرتبط با سلامت و فروش آنلاین نیز ۹ قرار داد را برای جذب سرمایه‌ منعقد کردند. مصر به عنوانی یکی از قدرت‌های اصلی در قاره آفریقا از علاقه‌مندان توسعه فروشگاه‌های آنلاین بوده و در همین چارچوب یکی از کشورهای آفریقایی است که سرمایه‌های استارت‌آپی را بر بخش فروشگاه‌های آنلاین متمرکز کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.