کد مطلب: ۷۲۴۲۹۵

در گفتگو با مدیرعامل روندالگو مطرح شد:

استارتاپ روندالگو، در آستانه مهاجرت

استارتاپ روندالگو، در آستانه مهاجرت

اعمال محدودیت‌های اینترنت، روند مهاجرت استارتاپی‌ها را تسریع کرده است. روندالگو، یکی از استارتاپ‌هایی است که تصمیم گرفته برای ادامه فعالیت مهاجرت کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیوند اقتصاد و تکنولوژی در سال‌های اخیر منجر به شکل‌گیری استارتاپ‌های زیادی در حوزه معاملات در بازارهای مالی شده است. این استارتاپ‌ها در سراسر جهان توانسته‌اند به رشد قابل توجهی دست یابند. در ایران نیز استارتاپ‌های زیادی درحوزه معاملات بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال فعال اند. اما فضای نامناسب و شرایط پرریسک اکوسیستم استارتاپی ایران موجب ناامیدی بسیاری از آنها شده است. به‌گونه‌ای که برخی از این شرکت‌های استارتاپی تصمیم بر مهاجرت و ادامه فعالیت در کشوری دیگر گرفته‌اند.

روند الگو، استارتاپی در حوزه معاملات الگوریتمی

معاملات الگوریتمی معاملاتی هستند که توسط هوش مصنوعی و الگوریتم‌هایی که برایشان تعریف شده انجام می‌شوند. روند الگو یک استارتاپ در زمینه بازارهای مالی و استفاده از تکنولوژی‌های روز برای افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری است که با استفاده از الگوریتم و معاملات خودکار می‌تواند سودآوری سرمایه گذار را از طریق کاهش خطاهای انسانی و افزایش سرعت و بهره‌گیری آنی از موقعیت های بازار، افزایش دهد.

امیر درویشی، مدیرعامل روند الگو درباره این استارتاپ به تجارت‌نیوز گفت: ما در فضای بازارهای مالی، خدمات معاملات الگوریتمی ارائه می‌دهیم. هم در بازارهای ایران و هم در بازارهای خارج از ایران. البته تا سال 99، عمده معاملات ما دربازار ایران انجام می‌شد.

او ادامه داد: من از سال 90 در بازار سرمایه فعال بودم و به واسطه شغلم که برنامه‌نویسی بود، از سال 94 به تدریج شروع به فیلترنویسی کردم. از اردیبهشت 98، به همراه یکی از همکارانم تصمیم به ارائه خدمات معاملات الگوریتمی گرفتیم. در سال 99 به مرحله معرفی خدمات به بازار رسیده بودیم که ناگهان به مهر 99، زمان ریزش بازار، برخوردیم. پس از این اتفاق، معاملات الگوریتمی به مدت نامعلومی ممنوع اعلام شد و ما که یک استارتاپ نوپا بودیم، با چالش‌های زیادی مواجه شدیم. این اتفاق ما را به سمت بازارهای بین‌المللی سوق داد. اما آنجا هم مسائلی مثل تحریم، عدم توانایی انتقال پول و مواردی از این دست، برایمان مشکل ساز شدند.

در هر برهه‌ای که چالشی وجود نداشت، رشد خوبی داشتیم

درویشی پیرامون چالش‌هایی که همواره در مسیر این استارتاپ قرارداشتند، یادآورشد: بی‌ثباتی فضا، ما را به سمتی برد که ناچار شدیم، فرایند تولید نرم‌افزار‌مان را متوقف کنیم.

او همچنین درباره میزان رشد استارتاپ‌های معامله‌گر در کشور افزود: ما در هر برهه‌ای که مشکلی نداشتیم، رشد خوبی می‌کردیم. می‌خواهم بگویم اگر چالش‌ها نباشند، این کسب‌وکار از آن کسب‌وکارهایی است که طی مدت کوتاه، به رشد خوبی می‌رسد. ما دربازار سرمایه ایران، برای گرفتن مجوز با مشکلات زیادی مواجه شدیم.

درویشی ضمن اشاره به اینکه سازمان بورس، یک بخش دولتی است و قاعدتا نیاز به حمایت دولتی دارد، بیان کرد: وقتی معاملات الگوریتمی ممنوع اعلام شد هیچ قاعده‌ای برای چنین تصمیمی وجود نداشت. این اتفاقات، ریسک سیستماتیک معاملات ما را بالا می‌برد و باعث می‌شود خیلی از ایده‌هایمان را عملی نکنیم. زیرا هر لحظه امکان دارد تصمیم جدیدی گرفته شود و باعث ضرر و زیان ما شود. متاسفانه رگولاتور به هر شکلی در ایران، به جای تسهیل قوانین، فضا را مبهم‌تر می‌کند.

مهاجرت استارتا‌پ‌ها، داستان غم‌انگیز این روزها

پس از اعمال محدودیت‌های اینترنت، روند مهاجرت فعالان استارتاپی تسریع شد. روند الگو یکی از استارتاپ‌هایی است که اعضای آن پس از کشمکش‌های فراوان، تصمیم بر مهاجرت گرفته‌اند. مدیرعامل این استارتاپ درباره علت مهاجرتش به تجارت‌نیوز گفت: در ایران من برای کوچک‌ترین و ساده‌ترین کارها، نیاز به فیلترشکن دارم. بسیاری از سرورهایی که ما از آنها استفاده می‌کنیم، فیلتر هستند.

او در پایان خاطرنشان کرد: برای استارتاپی‌ها، اینترنت یک امر حیاتی است. در فضای کاری ما یک طرف داستان، سختی اتصال به اینترنت و یا سختی پیدا کردن یک قطعه ساده برای سیستم‌ها است و طرف دیگر، حمایت‌هایی که در سایر کشورها از فعالان استارتاپی می‌شود. متاسفانه در کشور ما به فعالان آیتیريال توجهی نمی‌شود. درحالیکه سایر کشورها برای جذب این افراد، راه‌ها را بسیار هموار کرده‌اند. قطعا اگر شرایط سخت نبود، ما و همکارانمان دوست داشتیم در کشور خودمان به کسب‌وکارمان دادمه دهیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.