آژانس بر اساس تحلیل مستقل تصاویر ماهوارهای و آگاهی از تأسیسات تأیید کرده است که کارخانه تولید آب سنگین در خُنداب - که ایران گزارش داده بود در ۲۷ مارس مورد حمله قرار گرفته - آسیب شدید دیده و دیگر قابل بهرهبرداری نیست. این تأسیسات حاوی مواد هستهای اعلامشده نیست.
وزیر امور خارجه چین امروز (پنجشنبه) در دیدار با مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در پکن هشدار داد که خصومتها در خاورمیانه در حال تشدید و پیامدهای آن به سرعت در حال گسترش است و نسبت به حمله به تاسیسات هستهای در منطقه هشدار داد.
آژانس بینالمللی انرژی اتمی با بیان اینکه این نهاد در حال بررسی گزارش درباره حمله به سایت هستهای نطنز است، افزود هیچ افزایش در سطح تشعشعات در خارج از این مرکز گزارش نشده است.
نماینده ایران در آژانس اعلام کرد: آژانس جامعترین بازرسیهای جهان را در ایران انجام داده و گزارشهای آژانس تأیید میکند هیچ مدرکی دال بر هیچ انحرافی وجود ندارد. ایجاد تردید در این مورد و استفاده از عباراتی مانند «اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاحهای هستهای» توسط مدیرکل، غیرمنصفانه و نشاندهنده
با پایان دوره قطعنامه ۲۲۳۱، موضوع ایران از دستورکار برجامی در جلسات شورای حکام خارج شده و طبق برنامه منتشرشده از سوی دبیرخانه آژانس بینالمللی انرژی اتمی، تنها در چارچوب توافقنامههای پادمانی پیگیری خواهد شد.
مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان گفت: آمادهایم تمام آن مراکزی را که تصور میکنند برای ایجاد سلاح هستهای درست شده ارزیابی کنند. ما مشکلی نداریم ولی کاری که غربیها در حال انجام آن هستند و توهمی را که در دنیا ایجاد میکنند، غیر واقعی است.
المیادین اعلام کرد: آمریکا به کشورهای عضو هشدار داد که در صورت تصویب قطعنامه ایران درباره ممنوعیت حمله به تأسیسات هستهای،بودجه آژانس انرژی اتمی را متوقف کرده و احتمالاً از آن خارج خواهد شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیش از ترک تهران به مقصد وین اعلام کرد که تهران قطعنامهای را برای طرح در کنفرانس عمومی آژانس ارائه کرده و رایزنیها برای مطرح شدن آن در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی با بیان اینکه تصمیم تروئیکای اروپایی برای آغاز روند فعالسازی مکانیسم ماشه، «سیاسی» بوده است، مدعی شد: «بازگشت آژانس به همه سایتها در ایران کاملاً ضروری است و رژیم بازرسی انتخابی وجود ندارد».
یک دیپلمات نزدیک به آژانس بینالمللی انرژی اتمی مدعی شد بازرسیهای فعلی تنها شامل تأسیساتی خواهد بود که در حملات آمریکا و اسرائیل آسیب ندیدهاند و هنوز توافق نهایی درباره سطح دسترسی حاصل نشده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: هدف سفر مدیر و معاون مدیرکل آژانس، بررسی نحوه تعامل ایران و آژانس پس از تعرض رژیم صهیونیستی و آمریکا به تاسیسات هستهای صلحآمیز ایران بود.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به لزوم تبعیت از مصوبه مجلس در تنظیم روابط با آژانس بینالمللی انرژی اتمی، از سفر قریبالوقوع یک مقام این نهاد به ایران خبر داد و با تأکید بر این که هر طرحی که حق غنیسازی کشور را تأمین کند مورد بررسی قرار خواهد گرفت، تعامل با آژانس را منوط به رعایت منافع ملی و چارچوبهای قانونی کشور دانست.
سخنگوی وزارت امور خارجه نشست امروز (جمعه ۳ مرداد ماه) ایران با سه کشور اروپایی عضو برجام را فرصت مغتنمی برای تصحیح نگاه و آزمونی برای واقعبینی آنها در خصوص موضوع هستهای ایران دانست.
بنابر ادعای یک رسانه آمریکایی، ایران بعد از حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا، بعید است که ایران تلاشی برای بازسازی فردو یا نطنز انجام دهد. همچنین ایران بازرسان آژانس را اخراج و دوربینهای نظارتی را خاموش کرد؛ و با این کار بهترین دریچه غرب برای رصد فعالیتهایش را بست. نتیجه این بوده که چشمان آژانس به طور کامل کور شده است.