روسیه به دنبال استفاده از بحران جهانی در عرضه گاز طبیعی است تا کشورهای نیازمند انرژی جنوب آسیا را به خرید محمولههایی از تاسیسات تحت تحریم آمریکا، ترغیب کند.
استاندار تهران گفت: در مجموعه برق استان تهران، ۵۲۱ اکیپ عملیاتی و اجرایی سازماندهی شدهاند؛ همچنین بیش از ۱۳۰ الی ۱۴۰ نقطه در این ایام دچار آسیب زیرساخت برقی شدهاند که حداکثر قطعی برق در این ایام از نیم ساعت الی ۲ ساعت بوده است.
معاملات آتی گاز طبیعی آمریکا و اروپا، هفته جاری، با فرا رسیدن هوای یخبندان در بازارهای اصلی این سوخت و ریسک افزایش تقاضا برای گرمایش و اختلال در تولید، افزایش چند روزه را تجربه کردند.
سال گذشته عدمالنفع پتروشیمیها حدود 1.4 میلیارد دلار بوده است. با توجه به افزایش ناترازی گاز در سال جاری باید پرسید آیا محتمل است که میزان ناترازی پتروشیمیها نیز در پی این اتفاق افزایش یابد؟
حمیدرضا صالحی، نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، عنوان کرد: پس از بخش نیروگاهی، صنایع بزرگ از جمله صنایع فولادی و صنایع کوچک در اولویت محدودیت گاز قرار میگیرند. آنچه به نظر میرسد این است که تصمیمگیری درباره تخصیص گاز، استانی نیست، بلکه منطقهای انجام میشود.
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران از ادامه اجرای طرح دوگانهسوز کردن رایگان خودروها خبر داد و گفت: علاوه بر خودروهای عمومی، خودروهای شخصی مدل ۱۳۹۴ به بالا نیز مشمول این طرح شدهاند.
یک مقام مسئول گفت: براساس بخشنامههای ابلاغی، استفاده از هرگونه وسیله گرمایشی در فضای باز برای تمامی مشترکان کسبوکار، خدماتی، تجاری، آموزشی، اداری، تفریحی و ورزشی در دوره سرد سال ممنوع است.
با توجه به برآورد کارشناسان، میزان ناترازی نسبت به سال گذشته 74 درصد افزایش یافته و حدود دو برابر شده است. این موضوع علاوه بر این که موجب اعمال محدودیت برای صنایع انرژیبر و کاهش تولید آنها میشود، منجر به از دست دادن مزیت کشور در بخش گاز طبیعی و واگذاری جایگاه ایران به رقبا میشود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از مصرف حدود ۶۱۵ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع جزء در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: این مقدار مصرف معادل ۷۲ درصد از کل گاز تحویلی به شبکه است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اقدامهای دولت چهاردهم در جمعآوری گازهای مشعل را کمنظیر دانست، گفت: این شرکت با امضای قراردادهای جدید و تعامل مستمر با سازمانهای محیطزیستی، در تلاش است روند جمعآوری گازهای همراه نفت را تسریع و چالشهای زیستمحیطی را کاهش دهد.
دادههای اولیه شرکت ملی گاز ایران نشان میدهد که مصرف گاز خانگی در حال بالارفتن است و سایه ناترازی گاز بر سر شبکه انرژی کشور سنگینی میکند. درحالیکه خانوادهها از ترس سرمای پیشرو دمای خانه خود را بالا میبرند، صنایع با دلهره زمستانی تازه روبهرو هستند؛ آیا امسال هم برای گرم شدن خانهها باید شعله کورههای تولید خاموش شود؟
ایران با وجود در اختیار داشتن 21 درصد ذخایر گاز جهان، همچنان با ناترازی شدید گاز و افت فشار در میدان پارس جنوبی روبهروست. با این حال در جریان حضور ایران در مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز و انتخاب ایران به عنوان رئیس هیاتهای اجرایی، از ضرورت افزایش تولید گاز در جهان و دستیابی به سهم 30 درصدی گاز در سبد انرژی جهان تا سال 2050 سخن به میان آورده شد. اما ایران کجای این معادلات قرار دارد؟
دولت در سیاست جدید خود، گاز تحویلی به صنایع فولاد بهویژه واحدهای تولید آهن اسفنجی را با تعرفه سوختی محاسبه میکند؛ تصمیمی که به گفته یک کارشناس صنعتی، بر پایه یک خطای مفهومی و ساختاری اتخاذ شده و میتواند مزیت راهبردی ایران در بازار جهانی فولاد را به مخاطره اندازد.