معاون رئیسجمهور گفت: تولید سالانه گاز کشور ۲۹۷ میلیارد متر مکعب است که از این میزان، ۱۳ میلیارد متر مکعب صادر، ۴۰ میلیارد متر مکعب صرف برداشت عملیاتی شده و ۲۴۳ میلیارد متر مکعب وارد شبکه مصرف میشود؛ در حالی که نیاز مصرف داخلی ۲۸۵ میلیارد متر مکعب است.
بر اساس دادههای جدید اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایالات متحده در سال ۲۰۲۴، یکچهارم کل گاز طبیعی جهان را تولید کرده و فاصله قابلتوجهی با سایر تولیدکنندگان از جمله روسیه، ایران و چین ایجاد کرده است.
عبدالله زاده گفت:طی حدود ۹ ماه گذشته، میزان کاهش فلرینگ حدود ۹ میلیون مترمکعب در روز بوده که این رقم اخیراً به حدود ۱۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.
پاکنژاد در پیامی نوشت: در شرایط سخت تحریم، همکارانم در پارسجنوبی با ثبت رکورد تاریخی روزانه ۷۳۰ میلیون مترمکعب تولید گاز، تکیهگاهی مطمئن برای مدیریت انرژی زمستان شدند.
نرسی قربان، کارشناس حوزه انرژی گفت: «من فکر نمیکنم منظور آقای پزشکیان از صحبت اخیرش درباره قطعی گاز، قطع گسترده و دائمی باشد و مردم از این باب نگران نباشند. چنین وضعیتی زمانی رخ میدهد که تقاضای بخش خانگی و تجاری پاسخ داده نشود. ما از پیک مصرف زمستان گذشته عبور کردهایم و ممکن است تنها برای چند روز با کمبود گاز مواجه شویم، اما با نزدیکشدن به فصل بهار، وضعیت بهبود مییابد. قطعیهای عمده گاز معمولا برای صنایع در نظر گرفته میشود، زیرا توقف تولید در این بخش میتواند خسارت بزرگی به اقتصاد وارد کند».
اهتمام دولت چهاردهم در توسعه نیروگاههای خورشیدی نه تنها به کاهش ناترازی برق در کشور کمک کرده بلکه سالانه مانع از ورود یک میلیون تن گاز آلاینده دی اکسید کربن (CO۲) به طبیعت می شود.
یک کارشناس انرژی عنوان کرد: وزارت نفت قصد داشت که این گازها را به کسی که میخواهد فلر را تبدیل به برق یا فرآوردههای نفتی یا هر چیز دیگری کند، بفروشد. اما گفته میشد چون این انفال است، نمیتوان آن را رایگان داد. وقتی حساب میکردند، میدیدند با سرمایهگذاری و پولی که باید برای گاز پرداخت شود، صرفه اقتصادی ندارد. به همین دلیل دولت خودش میخواسته این کار را انجام دهد و از این رو، طبیعتا این کار بهکندی پیش میرود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: تصمیم برای تولید داخل تجهیزات ذخیرهسازی، اقدامی هوشمندانه و آیندهنگرانه بود که امروز ثمره آن در قالب افزایش اطمینانپذیری و قابلیت اعتماد تجهیزات مشاهده میشود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از توقف واردات گاز به کشور خبر داده است. با توجه به کاهش شدید دمای هوا و ناترازی گاز این پرسش مطرح میشود که چرا این موضوع اتفاق افتاده است و آیا این موضوع علاوه بر صنایع، بر بخش خانگی نیز اثر منفی خواهد داشت؟
مدیر مهندسی مجتمع گاز پارس جنوبی، به تازگی از کاهش مشعلسوزی در مجتمع گاز پارس جنوبی خبر داد و گفت مشعلسوزی در این مجتمع تا پایان ۱۴۰۵ به روزانه سه میلیون مترمکعب کاهش مییابد. وعده کاهش 50 درصدی میزان فلرسوزی در این مجتمع این فکر را متبادر میسازد که آیا تحقق این وعده نیز در کنار تحقق وعده کاهش 90 درصدی فلرسوزی تا پایان 1407 قرار است در هالهای از ابهام باشد؟
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر اینکه مقدار تولید گاز کشور مشخص است، گفت: موضوع تأمین انرژی کشور تنها به تولید محدود نمیشود، بلکه مدیریت مصرف، تنوعبخشی به سبد سوخت و اصلاح سیاستهای گذشته نقش تعیینکنندهای در پایداری شبکه انرژی ایفا میکنند.
عبداله باباخانی، کارشناس انرژی، عنوان کرد: با توجه به محدودیت عرضه، برآورد میشود سهم گاز صنایع سنگین حدود ۵۰ درصد، نیروگاهها حدود ۷۰ درصد و تزریق به مخازن نفتی نزدیک به ۱۰۰ درصد کاهش یافته باشد. بر این مبنا، کسری روزانه گاز اکنون در حدود ۶۱۰ میلیون مترمکعب برآورد میشود.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از افزایش تولید گاز و آمادگی کامل عسلویه برای زمستان خبر داد و از مردم خواست با کنترل مصرف خانگی به گذر آرام فصل سرد کمک کنند.
در قانون برنامه هفتم توسعه جمعآوری سالانه 16 میلیارد مترمکعب و روزانه حدود ۱.۵ میلیارد فوت مکعب گاز مشعل تکلیف شده است، اما مدیرعامل شرکت ملی نفت وعده داد که تا دو سال آینده، 1.9 میلیارد فوت مکعب گاز مشعل، معادل حدود ۹۰ درصد گازهای قابل جمعآوری، بازیافت میشود. با این حال فاصله میزان جمعآوری گازهای مشعل تا اهداف محقق شده، بین 10.2 میلیارد تا 12.7 میلیارد مترمکعب است.
چهارمین حلقه چاه طرح حفاری چاههای اینفیل (Infill) میدان پارس جنوبی به بهرهبرداری رسید و تولید گاز این میدان مشترک به میزان ۱.۸ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت.