عضو انجمن صنایع فرآوردههای لبنی گفت: قیمت لبنیات بعد از اصلاح نظام یارانهای افزایش ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد بنابراین با صعودی شدن قیمتها، سرانه مصرف ریزش میکند.
ظاهرا مداخله دولت در بازار، شکل تازهای به خود گرفته است. تا پیش از این تولیدکنندگان تحت فشار قیمتگذاری دستوری قرار داشتند، حالا تولید دستوری هم به آن اضافه شد. اخیرا ستاد تنظیم بازار به کارخانههای لبنی اولتیماتوم یک هفتهای داد تا تولید خود را برای چهار قلم کالای لبنی ۵۰ درصد افزایش دهند. حال فعالان صنفی از احتمال ورشکستگی دو شرکت خوشنام لبنی به دنبال این فشارها خبر میدهند.
رئیس سازمان تعزیرات گفت: تعدادی از کارخانهها و واحدهای تولیدی به بهانه توزیع عادلانه یارانهها اقدام به افزایش خودسرانه قیمتها کردهاند و ما نیز به دلیل رسیدگی به افزایش بیضابطه قیمتها در کارخانهها و واحدهای تولیدی «قرارگاه عملیاتی امور شعب ملی ستاد تنظیم بازار» را تاسیس کردهایم.
درحالیکه نزدیک به دو ماه از وعده کاهش ۱۰ درصدی قیمت سه محصول لبنی گذشته است، اما به دلیل عدم پذیرش یکی از ذینفعان چرخه صنعت لبنیات این مهم در مقام عمل بهدرستی اجرایی نشده است.
دبیر انجمن صنایع لبنی با تشریح دلایل عدم اعمال قیمتهای جدید فرآوردههای لبنی در بازار گفت: توزیع محصولات جدید و جایگزینی آنها در بازار بین یک تا دو هفته زمان میبرد.
بررسیها نشان میدهد مسالهای که از آن بهعنوان کاهش ۱۰ درصدی قیمت لبنیات یاد میشود، در عمل افزایش نرخ مصوب سه محصول لبنی پرمصرف و آزادسازی قیمت دیگر محصولات است.
این روزها برخی محصولات لبنی افزایش قیمت داشتهاند و در جدیدترین مورد، پنیر هم گران شد. دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفته است با افزایش ۳۸ درصدی نرخ این محصول، قیمت پنیر در بستهبندیهای ۴۰۰ گرمی به ۲۰ هزار تومان رسیده است.
دبیر انجمن صنایع فرآوردههای لبنی در نامهای به رئیسجمهور گفت: اگر قیمت جدید فرآوردههای لبنی تصویب ابلاغ نشود، واحدهای لبنی با دامداران براساس قانون تجارت رفتار و به صورت توافقی اقدام به خرید شیرخام و تعیین قیمت خواهند کرد.
سریال افزایش قیمت لبنیات طی سال گذشته بدون وقفه ادامه داشت و حتی در یکماه پایانی سال نیز با وجود تأکید مسئولان بر تثبیت قیمتها در آستانه عید، شاهد افزایش قیمت بعضی از محصولات لبنی ازجمله ماست بودیم. قیمت انواع ماستهای طعم دار و ماستهای ساده غیریارانهای طی بهمن و اسفند هم افزایش یافت.
دبیر ستاد تنظیم بازارگفت: ستاد تنظیم بازار، سازمان توسعه تجارت را مکلف کرده است نسبت به تعیین عوارض برای صادرات شیرخشک و محصولات لبنی اقدام کند، ضمن اینکه به کره ارز 4200 تومانی تعلق نمیگیرد.
رئیس هیأت مدیره اتحادیه تعاونیهای فرآوردههای لبنی کشور گفت: از سال گذشته که ارز 4200 تومانی برای واردات کره قطع شده بود از ذخایر موجود استفاده میشود که تا پایان شهریورماه پاسخگو است. اکنون این ذخیره نیز رو به اتمام بوده به همین دلیل قیمتها در حال افزایش است، با این وجود سازمان حمایت هنوز مجوزی در این راستا صادر نکرده است.