خبر مهم:

کد مطلب: ۳۵۲۶۱۲

دورکاری در خارج از منزل؛ ایده جدید کسب‌وکار

دورکاری در خارج از منزل؛ ایده جدید کسب‌وکار

دورکاری یا فری‌لنسینگ یکی از روش‌های کار کردن است که در دنیای امروز بسیار محبوبیت یافته. توسعه شبکه‌های ارتباطی در بستر اینترنت این امکان را فراهم کرده که برای بسیاری از افراد دورکاری یک روش بهینه و مطلوب برای کار باشد. برای شرکت‌ها هم بسیار به‌صرفه است که از نیروهای دورکار استفاده کنند؛ زیرا دیگر

دورکاری یا فری‌لنسینگ یکی از روش‌های کار کردن است که در دنیای امروز بسیار محبوبیت یافته. توسعه شبکه‌های ارتباطی در بستر اینترنت این امکان را فراهم کرده که برای بسیاری از افراد دورکاری یک روش بهینه و مطلوب برای کار باشد.

برای شرکت‌ها هم بسیار به‌صرفه است که از نیروهای دورکار استفاده کنند؛ زیرا دیگر لازم نیست هزینه‌ای برای اجاره و اداره کردن یک دفتر کار بزرگ و خرید تجهیزات بپردازند. ازاین‌روی مثلا در اقتصاد آمریکا در سال 2017، 53 میلیون نفر که 36 درصد نیروی کار آمریکا به‌حساب می‌‌آیند، دورکار وجود داشت و طبق پیش‌بینی‌ها در ۱۰ سال آینده این عدد به 57 میلیون یا 50.9 درصد نیروی کار آمریکا خواهد رسید.

معایب و مزایای دورکاری

اما بااین‌همه مثل هر چیز انسانی دیگری، دورکاری نیز معایبی دارد. بیشتر ما یک تصویر خوب از معایب و مزایای دورکاری داریم؛ اما یکی از بدترین چیزهایی که در مورد دورکاری وجود دارد و خود من را بسیار اذیت می‌کند این است که شما وقتی دورکاری می‌کنید در بسیاری از موارد مجبور هستید در خانه کار کنید.

در خانه کار کردن باعث می‌شود که نور آفتاب نبینید. میزان تحرکتان کم شود. ساعت خوابتان به هم بخورد و در نهایت احتمالا افسردگی هم به سراغتان بیاید.

از مشکلاتی دیگری که پیش می‌آید این است که وقتی شما مجبور هستید بیشتر اوقات در خانه بمانید، میزان روابط انسانی‌تان‌ کاهش می‌یابد. ارتباط داشتن با افراد دیگر هم برای روان ما مفید است و هم باعث می‌شود بتوانیم دیدگاه‌ها و نظرات دیگران را هم بشنویم، درک درستی از جامعه و نیازهای آن داشته باشیم و در نهایت اگر توانستیم راه‌حلی هم برای این مشکلات جامعه ارائه دهیم.

Jackson Square SF Office Space wework

یکی از دفاتر کار وی‌ورک در سانفرانسیسکو

اطلاع از دیدگاه بقیه در نهایت می‌تواند باعث افزایش خلاقیت ما نیز بشود و این خلاقیت برای شغل‌هایی که در آن دائما لازم است ابتکار به خرج بدهید و چیز جدیدی خلق کنید بسیار اهمیت دارد.

اما همان‌طور که گفتیم وقتی برای دورکاری مجبور هستیم در خانه بمانیم، همه این‌ها را از دست می‌دهیم. علاوه بر آن چیزهای بسیار زیادی در خانه وجود دارند که می‌توانند باعث حواس‌پرتی، اتلاف وقت و در نهایت کاهش بازدهی کاری ما باشند. حال یک سؤال مطرح می‌شود: چگونه دورکاری کنیم ولی در خانه نمانیم؟

شاید کتابخانه خوب باشد

برای من که خود در خانه دورکاری می‌کنم یکی از راه‌حل‌های موجود این است که به‌جای کار در خانه، مثلا به کتابخانه عمومی بروم.

اما مشکلی وجود دارد. اولا فقط یک کتابخانه عمومی در شهری که من ساکنش هستم وجود دارد که آن‌هم آن‌سوی شهر است که و برای رفت‌وآمد کردن به ‌آنجا من هر روز حداقل یک ساعت باید وقت بگذارم.

تازه کتابخانه عمومی شبانه‌روز هم باز نیست. ساعت ۶ عصر بسته می‌شود؛ یعنی درصورتی‌که بخواهم در کتابخانه عمومی بمانم، چندان نمی‌توانم کنترلی روی وقت خودم داشته باشم. امکان تنظیم وقت و کنترل ساعت کار نیز مهم‌ترین نکته مثبت دورکاری است.

کتابخانه عمومی یا اینترنت ندارد یا اگر دارد چندان خوب نیست. پس مجبور هستم با اینترنت گوشی کار کنم در نتیجه یک هزینه اضافی هم باید بپردازم.

WeWork-Colony-Square

دفتر کار مشترک وی‌ورک در آتلانتا

وقتی هنگام کار خسته می‌شوم عموما جایی برای استراحت در کتابخانه وجود ندارد. جایی مثل مبل یا کاناپه راحتی یا حتی یک تختخواب کوچک برای چرت چنددقیقه‌ای. احتمالا آشپزخانه‌ای هم وجود ندارد که بتوان در آن چای یا قهوه درست کرد.

البته برخی از این‌ها معمولا در محیط‌های کار حضوری هم وجود ندارند اما اگر قرار است این محیط کتابخانه، جایگزینی برای خانه باشد باید کمی از مزایای در خانه ماندن هم در آن باشد.

تازه اهداف آدم‌هایی که به کتابخانه می‌آیند با هدف شما فرق دارد. شما دوست دارید با دیگران بر سر موضوعات کاری یا غیرکاری تعامل کنید و حرف بزنید، آدم‌هایی که با واقعیت‌های دنیا بیشتر آشنا هستند. در کتابخانه ایده این است که سکوت را به‌خوبی رعایت کنید و راستش سکوت مطلق نه‌تنها برای خلاقیت مناسب نیست بلکه شاید خواب‌آور هم باشد.

در دنیا چه‌کار می‌کنند؟

من تنها کسی نیستم که با این مشکلات دورکاری دست‌به‌گریبانم. تقریبا بقیه افرادی هم که دورکاری می‌کنند، با یک یا چند مشکل این‌گونه درگیر هستند؛ اما از سال ۲۰۱۰ یک استارت‌آپ با نام وی‌ورک (wework) دقیقا برای حل همین مشکل ایجاد شده است.

ایده ایجاد یک محل کار مناسب با طراحی، رنگ‌بندی، مبلمان، اینترنت و چیزهای فرعی مثل پرینتر و آشپزخانه پس از بحران مالی ۲۰۰۸ آمریکا به ذهن آدام نیومن (Adam Neumann) رسید. از نتایج و علل بحران مالی سال ۲۰۰۸ آمریکا، شکستن قیمت املاک در این کشور بود. در نتیجه پس از بحران مالی، قیمت املاک در آمریکا بسیار پایین آمده بودند.

دورکاری لوگوی وی‌ورک

وی‌ورک با ایجاد دفاتر کار مشترک جذاب، محیط خوبی برای افراد دورکار و شرکت‌ها فراهم می‌کند.

آدام نیومن از این فرصت استفاده کرد. یک ساختمان خالی در منطقه سوهو (SoHo) نیویورک خرید و ایده خود را اجرا کرد. او در این ساختمان جدید یک محیط و دفتر کار مشترک برای دیگر استارت‌آپ‌ها، دورکارها، شرکت‌های کوچک و حتی شرکت‌های بزرگ ایجاد کرد.

طراحی‌های جذاب و امکانات کار و استراحت موجود در این دفتر وی‌ورک باعث شد افراد و شرکت‌ها به‌سرعت جذب این مجموعه‌ شوند.

کار کردن در محیط کار چه مزایایی دارد؟

وقتی یک فرد دورکار در این محیط، کار خود را انجام می‌دهد، احتمالا اطرافش پر از آدم‌های دیگری است که آن‌ها نیز مشغول یک کار جدی و شاید مرتبط هستند. وجود این نزدیکی باعث افزایش خلاقیت و انگیزه کاری تک‌تک افراد می‌شود.

در کنار این، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک نیز تمام یا بخشی از دفتر کاری خود در وی‌ورک به پا می‌کنند؛ زیرا اجاره این محیط کم است و امکانات مناسبی هم دارد. به‌این‌ترتیب کار کردن در محیط مناسب در کنار دیگران باعث ایجاد یک ارتباط بین نیروهای دورکار و شرکت‌ها می‌شود. شرکت‌ها از این طریق می‌توانند نیروهای با استعداد را پیدا کنند و دورکارها نیز شغل‌های جالب بیابند.

پس ایده ساده است. وی‌ورک یک دفتر کار عالی فراهم می‌کند و شما با پرداخت هزینه‌ ماهانه بسیار کمی یک دفتر کار و یا یک میز کار خوب در این محیط جذاب به دست می‌آورید.

دورکاری طراحی‌های وی‌ورک

یکی از رموز موفقیت وی‌ورک طراحی‌های بسیار جذاب این شرکت برای محیط‌های کاری است.

وی‌ورک یک شرکت فناوری نیست. بیشتر شبیه یک فرد ملاک است که دنبال مستاجر می‌گردد؛ اما ایده جذاب و اجرای خوب آن باعث شده که بسیار محبوب گردد.

وی‌ورک امروزه در 562 نقطه جهان دفاتر کاری مشترک دارد و شرکت‌های بزرگی همچون سافت‌بانک (SoftBank Group) نیز ۲ میلیارد دلار روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

جای یک نمونه وطنی خالی است

هدف از این مقاله معرفی وی‌ورک نبود. بلکه معرفی ایده وی‌ورک بود. ایده‌ای که با در نظر گرفتن تعداد روزافزون دورکارها و استارت‌آپ‌ها و درک مشکلات موجود در هر این حوزه‌ تلاش کرد راه‌حلی برای آن‌ها ارائه دهد و البته بسیار موفق هم شد.

و در پایان این مقاله من به‌عنوان فردی که مدت‌ها است دورکاری می‌کند، خیلی دوست داشتم دفاتر کاری مثل همین وی‌ورک در همین شهر محل سکونت من هم وجود داشتند.

البته اگر قرار باشد به سیاق همه‌چیز، همین دفاتر کار هم فقط در شهرهای بزرگ ایجاد شوند، چندان نتیجه جالبی نخواهد داشت؛ زیرا دورکاری یک گزینه خوب برای افراد توانایی است که ساکن شهرهای بزرگ نیستند ولی دوست دارند کارهای بزرگ انجام دهند و وجود چنین دفترهایی می‌تواند تاثیر بسزایی روی کارایی آن‌ها و کارایی اقتصاد داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    در اصفهان تعداد زیادی دفتر کار اشتراکی وجود داره که آدم‌ها می‌تونن برای دورکاری اجاره کنن.
    اگر من توی شهر بزرگ نبودم در فصولی که هوا خوبه کار کردن در محیط باز رو ترجیح می‌دادم.
    خودم که با یک لپ‌تاپ و یک مودم همراه و یک جایی که بشه چای خورد، دیگه به هیچ چیز دیگه‌ای نیاز ندارم.

    • ناشناس

      چکار میکنید؟

  • ناشناس

    جالب بود من تا به حال به دورکاری از این منظر نگاه نکرده بودم .

  • ناشناس

    خیلی جالب بود ممنون
    من تصورم این بود شمام تهران هستید اگه خصوصی نیس میشه بفرمایید از کدوم شهرید؟

    • بهرام دولتی

      جایی که من ساکنش هستم شهر جالبی نیست