کد مطلب: ۴۴۳۷۸۶

یک راهنما برای رشد ارتباطات کاری در قرنطینه

یک راهنما برای رشد ارتباطات کاری در قرنطینه

در هنگام شیوع، اکثر ما در قرنطینه قرار داریم. حتی اگر توانایی ماندن در خانه را ندارید و باید به سر کار بروید، بسیاری از موقعیت‌های ارتباطات اجتماعی مانند رویدادها و ارتباطات روزانه از بین رفته‌اند. از طرف دیگر، اگر شما کارهای فریلنسینگ انجام می‌دهید یا به دنبال شغل جدید هستید، شبکه‌سازی و ارتباطات کاری

در هنگام شیوع، اکثر ما در قرنطینه قرار داریم. حتی اگر توانایی ماندن در خانه را ندارید و باید به سر کار بروید، بسیاری از موقعیت‌های ارتباطات اجتماعی مانند رویدادها و ارتباطات روزانه از بین رفته‌اند. از طرف دیگر، اگر شما کارهای فریلنسینگ انجام می‌دهید یا به دنبال شغل جدید هستید، شبکه‌سازی و ارتباطات کاری از اصلی‌ترین محورهای پیشرفت به حساب می‌آیند.

به‌طورکلی تمامی مشاغل می‌توانند از ارتباطات کاری بهره ببرند، اما در مواردی مانند شغل‌های پروژه‌ای یا پیدا کردن شغل، شبکه‌سازی کاری ضروری است.

باوجوداینکه اجتماعات کاری، فعالیت‌های روزانه و حتی قرارهای ناهار به دلیل شیوع ویروس از بین رفته‌اند، همچنان فرصت برای ارتباط وجود دارد. با توجه به ابزارهای مدرنی که در دسترس همگان قرارگرفته، قرارهای رو در رو برای ایجاد ارتباطات جدید یا حفظ آن‌ها ضروری نیست.

شاید شبکه‌سازی در دوران قرنطینه کاری دور از ذهن به نظر بیاید، اما در ادامه این مقاله به نکاتی خواهیم پرداخت تا علاوه بر حفظ ارتباطات کاری خود، بتوانید شبکه ارتباطات خود را گسترش دهید.

همچنان برای شبکه‌سازی تلاش کنید

سخت‌ترین بخش شبکه‌سازی در شرایط فعلی، از بین رفتن موقعیت‌های طبیعی برای ملاقات کردن با دیگران و آشنا شدن با افراد جدید است. پس اگر این نوع ارتباطات منبع اصلی شبکه‌سازی شما در گذشته بوده‌اند، الان مجبورید تا به صورت عمدی به این فعالیت بپردازید.

شاید در گذشته با همکاران خود در دفتر گپ می‌زدید یا بخشی از ارتباطات کاری خود را با دوستانتان در باشگاه انجام می‌دادید. یا اینکه شاید شما یک سخنران معروف بوده و در سفرهای خود به کنفرانس‌های مختلف، با افراد جدید و علاقه‌مند به حوزه کاریتان مواجه می‌شدید؛ یا حتی دیدارهای روزانه شما در حالت عادی باعث شکل‌گیری ارتباطات جدید می‌شد.

زمانی که این موقعیت‌ها از بین می‌روند، ممکن است یک یا چند هفته و یا حتی چندین ماه را بدون ایجاد ارتباط سپری کنید. ازآنجایی‌که زمان دقیق پایان فاصله‌گذاری اجتماعی مشخص نیست، بهتر است صبر نکنید.

برای پیدا کردن راه‌های شبکه‌سازی مانند ایمیل زدن، شبکه‌های اجتماعی، وبینارهای متعددی که در حال حاضر برگزار می‌‌شود و حضور در گروه‌های پیام‌رسان‌ها فعال باشید؛ هرکدام از این موارد که برای شما طبیعی‌تر و راحت‌تر محسوب می‌شوند. از این طریق، شما همواره بر ارتباطات خود مسلط بوده و دسترسی بیشتری به اطلاعات جدید خواهید داشت.

بلندمدت فکر کنید

حتی اگر شما نیاز فوری به پیدا کردن کار ندارید یا اینکه کسب‌وکارتان در قرنطینه نیز می‌تواند به فعالیت ادامه دهد، تمامی تصمیمات فعلی شما می‌تواند موقعیت‌های آینده را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر شما دارای یک کسب‌وکار هستید، می‌توانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و روش بهبود خدماتتان را از آن‌ها بپرسید؛ حتی اگر آن‌ها دیگر توانایی استفاده از خدمات پولی شما را ندارند. اگر امکانش وجود دارد، بخشی از خدمات خود را به‌صورت رایگان به سازمان‌ها و افرادی ارائه دهید که از آن بهره خواهند برد.

اگر وضعیت فعلی شغل شما به‌ غیر از کار از راه دور تغییری نکرده است، درک کنید که این اوضاع شاید برای مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند. هدف این جمله ایجاد ترس نیست، بلکه هدف تشویق عمل کردن است. حفظ ارتباطات با شبکه خود و کمک کردن به دیگران در مواقع ممکن، قطعا تنها باعث ایجاد اثرات مثبت در آینده خواهد شد.

حس اجتماع در این شرایط را بپذیرید

حمایت‌های دولتی و خصوصی در سرتاسر جهان در حال رشد است؛ و در این حین، سازمان‌ها سعی دارند تا روش‌های جدیدی برای حمایت از افراد آسیب‌دیده پیدا کنند. اما ازآنجایی‌که ما از آینده اطلاعی نداریم، صبر کردن و منتظر ماندن به‌هیچ‌عنوان عمل مناسبی نیست.

عمل کردن بدون داشتن یک جهت مناسب، می‌تواند بسیار دشوار باشد؛ اما در برخی موارد همان صرف عمل کردن و تلاش است که دید شما را به موقعیت‌ها و ایده‌های جدید جلب می‌کند. حتی اگر در زمان تصمیم‌گیری، آن عمل خاص چندان منفعت زا به نظر نیاید.

اگر در موقعیتی برای کمک به دیگران قرار دارید، درنگ نکنید. به سراغ افراد نیازمند رفته و انگیزه، کمک و خدماتی را به آن‌ها اهدا کنید.

کمک اجتماعی

اگر شما در موقعیتی هستید که خود به کمک احتیاج دارید، خودتان را محدود نکنید. نیازهای دقیق خود را با دیگران در اشتراک بگذارید. شاید تمام افراد توانایی کمکی را که به آن احتیاج دارید نداشته باشند، اما به‌احتمال‌زیاد با کسانی در ارتباط بوده که نیاز شما را برطرف خواهند کرد. و درنهایت، در صورت امکان‌پذیر نبودن هیچ‌کدام از این گزینه‌ها، می‌توانند جست‌وجوهایی در ارتباطات خود را برای شما انجام دهند.

شرایط سخت می‌تواند ویژگی‌های مثبت افراد را نمایان کرده و حمایت ایجاد کند، و اکثر افرادی که با آن‌ها مواجه شده‌ام، تصمیم به کمک کردن از راه‌های مختلف داشته‌اند. موقعیت‌ دریافت و ارسال کمک را ایجاد کنید و خواهید دید که این اتفاق به چه میزان بر عمق روابط شما خواهد افزود.

بین همکاران و اطرافیان خود رابطه ایجاد کنید

در این شرایط، شاخص بودن و متفاوت بودن نسبت به همکاران خود، از دید مدیرتان، ضروری است. همچنین، ما باید تلاش کنیم تا با کار در کنار هم نیازهای مشتریان، تامین‌کنندگان و همکاران خود را درک کنیم؛ از این طریق است که تصمیمات هوشمندانه برای ادامه کسب‌وکار شکل می‌گیرد.

اگر تابه‌حال دلیل مشخصی برای برقراری ارتباط با دپارتمان‌ها و بخش‌های دیگر در محیط کار خود نداشته‌اید، الان می‌تواند بهترین زمان ممکن برای ایجاد همکاری‌های جدید و خلاقانه با بخش‌های دیگر شرکت باشد. نه‌تنها شما از دید مشتریان و مدیر خود به‌عنوان یک حل‌کننده مشکل متمایز می‌شوید، بلکه رابطه‌های جدیدی ایجاد خواهید کرد که در آینده منافع زیادی برای شما به همراه خواهد داشت.

به فروم‌ها و اجتماعات آنلاین بپیوندید

حتی اگر شما در بحث‌ها و گروه‌های آنلاین شرکت نمی‌کنید، هرروزه بسیاری از افراد مهارت‌ها، منابع و نظرات خود را از این طریق به اشتراک می‌گذارند. در لینکدین، برخی سعی می‌کنند تا با اعلام موقعیت‌های شغلی مختلف، دیگران را برای پیدا کردن کار راهنمایی کرده و در گروه‌های مختلف پیام‌رسان‌ها، مانند گروه‌های برنامه‌نویسان، افراد توانایی خود را به دیگران آموزش می‌دهند.

یک محیط و موضوع که با علایق شما هماهنگ بوده را پیدا کنید و به بحث کردن بپردازید. این کار می‌تواند یک روش نوین برای گسترده کردن ارتباطاتتان باشد؛ که این اتفاق به معنی پیدا کردن موقعیت‌های جدید نیز هست.

البته حواستان به اطلاعات غلط و مطالب بی‌اساس نیز باشد، زیرا باوجود دسترسی به حجم زیادی از مطالب مفید، بسیاری مطالب بی‌ربط نیز می‌تواند در سر راه شما قرارگرفته و وقتتان را تلف کند.

به سال‌های گذشته بازگردید

یک بخش که معمولا در هنگام شبکه‌سازی نادیده گرفته می‌شود، ارتباطات غیرفعال و همچنین افرادی است که در گذشته ارتباط بسیار خوبی با آن‌ها داشته، اما در طول زمان دیگر تماسی نداشته‌ایم.

همکاران قبلی، همکلاسی‌های دوران دبیرستان یا دانشگاه و حتی همسایگان گذشته را می‌توان به‌ راحتی در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد؛ بازسازی یک رابطه قدیمی، می‌تواند بسیار ساده‌تر از ساخت یک رابطه کاملا جدید باشد.

یک پیام ساده به دوستان قدیمی فرستاده و حال آن‌ها را بپرسید. همه‌گیری ویروس اتفاقی است که تمامی انسان‌ها را درگیر کرده و به‌نوعی، تاثیر مشترکی بر زندگی همه ما داشته است. تجربه‌های یکسان و مشابه یک راه عالی برای ساخت سریع ارتباطات هستند؛ فارغ از صنعت ‌کار، موقعیت و مکان هر فرد، همه ما با این شرایط درگیر هستیم.

شرایط را در نظر بگیرید

باوجوداینکه برخی افراد ممکن است از ایجاد ارتباطات جدید در این دوران هیجان‌زده شوند، برخی دیگر شامل پزشکانی شده که در حال مقابله با ویروس در خطوط مقدم هستند، یا والدینی که مجبور از مراقبت از اطرافیان خود بوده یا برای ایجاد تعادل میان کار و مسئولیت‌های خانه، به مشکل برخورده‌اند.

اگر از برخی افراد جوابی دریافت نکردید، برداشت شخصی نداشته باشید. هر فردی در حال پیدا کردن روش مناسب برای مقابله با این شرایط است؛ پس شاید آماده کمک یا جواب دادن در هر لحظه نباشند. در این صورت به سراغ فرد دیگری در لیست خود رفته و مطمئن باشید که افراد، در صورت امکان، به شما پاسخ خواهند داد.

یک ملاحظه: به دلیل تغییر بسیاری از سیستم‌ها به پلتفرم‌های آنلاین، لازم به ذکر است که کلاه‌برداران نیز در حال پیدا کردن روش‌های جدید بوده، خصوصا در مورد افرادی که به دنبال کار در اولین فرصت ممکن هستند. به همین دلیل، تحقیق خود در مورد هر موضوعی را افزایش دهد و احتیاط بیشتری به خرج دهید. متاسفانه بسیاری در این شرایط سعی می‌کنند تا منافع خود را در ازای دیگران افزایش دهند، پس دقیق باشید و در صورت شک داشتن به یک مورد، از نظر دیگران استفاده کنید.

نویسنده: دان گراهام (Dawn Graham)
مترجم: علی کرمی
عنوان اصلی مقاله: Coronavirus And Your Career: How To Effectively Network During A Quarantine
نشریه: Forbes

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.