کد مطلب: ۳۰۳۵۷۵

۳۳ مهارت لازم در بازاریابی

۳۳ مهارت لازم در بازاریابی

برای اینکه یک بازاریاب موفقی باشید، چیزهای فراتر از دانستن چگونگی انجام بازاریابی است. برای موفقیت در بازاریابی شما نیازمند مهارت‌های گوناگونی هستید. مهارت‌هایی در حوزه‌های فناوری، مدیریت پروژه و مسائل مالی. شما این مهارت‌ها را در دوره‌های آکادمیک نمی‌گذرانید بلکه باید خودتان یاد بگیرید. ما در اینجا ۳۳ مهارت لازم برای بازاریابی را که

برای اینکه یک بازاریاب موفقی باشید، چیزهای فراتر از دانستن چگونگی انجام بازاریابی است. برای موفقیت در بازاریابی شما نیازمند مهارت‌های گوناگونی هستید. مهارت‌هایی در حوزه‌های فناوری ، مدیریت پروژه و مسائل مالی . شما این مهارت‌ها را در دوره‌های آکادمیک نمی‌گذرانید بلکه باید خودتان یاد بگیرید.

ما در اینجا ۳۳ مهارت لازم برای بازاریابی را که جهت موفقیت در این کار لازم هستند، می‌آوریم.

۱- استخدام

اگر شما مدیر بازاریابی هستید، به‌احتمال‌زیاد یک تیم را نیز مدیریت می‌کنید. یکی از بخش‌های کلیدی کارتان این است که مطمئن شوید تیم شما از بهترین افراد تشکیل‌شده است و می‌تواند نیازهای مشتریان یا سهام‌داران را برآورده کند.

هنگامی‌که تیمی را دور هم جمع می‌کنید، شما گستره وسیعی از دیدگاه‌ها را لازم دارید تا بتوانید ایده‌ها و نظرات گوناگون را هم‌زمان داشته باشید. نباید همواره ایده‌های قدیمی را دوباره و دوباره اجرا کنید.

۲- واگذاری کارها

اگر شما یک تحلیل‌گر بازار یا دستیار فروش هستید، کارتان این است که وظایف محوله را انجام دهید؛ اما هنگامی‌که مدیر باشید، وظیفه شما این است که کارها را در زمان مقتضی انجام دهید.

کار شما این است که از انجام کارها اطمینان حاصل کنید. لزومی هم ندارد کارها را خود انجام دهید. شما باید یاد بگیرید کارها را به افراد درستی واگذار کنید تا مطمئن باشید آن‌ها کار را در زمان مناسب و به نحو کاملی انجام می‌دهند.

۳- رهبری

یک مدیر خوب می‌داند که چگونه بیشترین خروجی را از تیم خود بگیرد. حال ممکن است برای گرفتن این خروجی خوب دائما تیم را تشویق کنید یا آن‌ها را به حال خود بگذارید. چگونگی این کار بستگی به افراد تیم شما و پاسخ آن‌ها دارد.

رهبران خوب تک‌تک اعضای تیم را می‌شناسند و می‌دانند چگون آن‌ها را تشوبق کنند و ضعف‌هایشان را کاهش دهند.

۴- مدیریت ریسک

مدیریت ریسک به این معنی نیست که ریسک نکنید. تمامی کمپین‌های بازاریابی مستقل از اندازه و شکلشان، سطحی از ریسک‌های ذاتی را دارند. همیشه این امکان وجود دارد که مستقل از هر کاری که می‌کنید، مخاطب پیامتان را نگیرد.

از این روی لازم است کاری انجام دهید. باید استراتژی‌های گوناگون را بررسی کرده و ببینید بازگشت سرمایه از این ریسک‌ها چقدر است تا بتوانید میزان ریسک را ارزیابی کنید. در ضمن همواره یک نقشه دوم هم در سر داشته باشید تا اگر چیزی درست کار نکرد، بتوانید واکنش نشان دهید.

۵- ارتباطات

بگذارید گروه‌های مختلفی را که شما به‌عنوان مدیر بازاریابی با ‌آن‌ها ارتباط دارید، بررسی کنیم.

  • مخاطبان
  • تیم
  • مشتریان
  • مدیران رده‌بالاتر
  • شرکت‌های طرف قرارداد خارج از مجموعه

و این تازه شروع کار است. هرکدام از این گروه‌ها زبان خاصی برای ارتباط نیاز دارند و شما باید بتوانید با زبان آن‌ها با آن‌ها ارتباط بگیرید.

۶- انعطاف‌پذیری

در کسب‌وکار هر چیزی می‌تواند در لحظه عوض شود. برنامه‌های بازاریابی به‌روز می‌شوند، ساختار شرکت عوض می‌شود، شرکتتان به شرکت دیگری ملحق می‌شود یا شما شرکت دیگری را می‌خرید. مهارتی که در چنین شرایطی لازم است، انعطاف‌پذیری است.

۷- تحقیق

گاهی وقت‌ها از شما خواسته می‌شود محصولی را بازاریابی کنید که چیزی در موردش نمی‌دانید. یا اینکه لازم می‌شود در حوزه‌ای بازاریابی انجام دهید که آن را نمی‌شناسید. لازم است بتوانید در مورد بازار، مخاطبان و محصول تحقیق کنید. در غیر این صورت شما نخواهید توانست استراتژی‌های بازاریابی موثری ارائه دهید.

۸- مذاکره

افراد یا شرکت‌هایی که شما بازاریابی محصولات آن‌ها را انجام می‌دهید ممکن است چیزهایی بخواهند که عملا غیرممکن هستند. اگر نتوانید با آن‌ها صحبت کنید تا نگاهی واقع‌گرایانه داشته باشند، مشکل ایجاد خواهد شد.

۹- ارائه بازخورد

به‌عنوان مدیر تیم، نظر شما در مورد کار اعضای تیم بسیار اهمیت دارد. ازاین‌روی حیاتی است که به آن‌ها نقدهای سازنده بدهید. اگر کسی کاری برای شما بیاورد که چندان مناسب یا درست نباشد، لازم است بتوانید با او ارتباط بگیرید و بگویید برای اینکه به سطح استاندارد برسد چه چیز‌هایی باید انجام دهد.

۱۰- مربی‌گری

احتمالا علت مدیر شدنتان این است که شما مهارت و دانش‌ بیشتری نسبت به بقیه اعضای تیم خود دارید؛ اما شما صرفا با داشتن دانش زیاد نمی‌توانید مدیر موفقی باشید. موفقیت شما با موفقیت تیم شما اندازه‌گیری می‌شود. شما باید مهارت‌هایی داشته باشید که افراد تیم خود را رشد دهید.

۱۱- خلاقیت

به‌عنوان یک مدیر ممکن است شما زمان بسیار زیادی را برای برنامه‌ریزی و تحویل به موقع کارها صرف کنید و وقت چندانی برای ایده‌پردازی و خلاقیت نگذارید.

اما باید به یاد داشته باشید که خلاقیت مهم است. به عنوان مدیر رهیافتی که شما استفاده می‌کنید به اعضای تیم هم سرایت می‌کند. اگر رهیافت شما چیزی همیشگی، ساده یا خسته‌کننده باشد، خروجی که از آن‌ها خواهید گرفت هم این‌گونه خواهد بود. شما باید خلاقیت به خرج دهید تا تیمتان هم خلاقانه عمل کند.

۱۲- مدیریت زمان

این وقت خودتان نیست که باید مدیریت کنید. لازم است که شما وقت اعضای تیمتان را نیز در نظر داشته باشید. این کار شامل جزئیات زیر است.

  • تنظیم زمان‌های تحویل
  • برنامه‌ریزی
  • یادآوری کردن
  • زمان‌بندی پیشرفت کارها

۱۳- سخنرانی در جمع

کارهایی مثل اداره جلسات، معرفی محصولات به مشتریان و توضیح کارها برای تیم از کارهای معمولی است به عنوان مدیر باید انجام دهید. نقطه مشترک همه این‌ها سخنرانی در جمع است. شما به‌عنوان مدیر مجبور هستید این کارها را دائما انجام دهید. پس روی این مهارت کار کنید تا بهتر شوید.

۱۴- تحلیل داده

مقدار داده‌هایی که امروزه وجود دارد بسیار زیاد است؛ اما اگر ندانیم چگونه از آن استفاده کنیم، این همه داده هیچ سودی نخواهند داشت. اگر شما می‌توانید اعداد و داده‌ها را تفسیر و در استراتژی بازاریابی استفاده کنید، یک گام جلوتر از بقیه هستید.

۱۵- بودجه‌بندی

هیچ شرکتی در جهان بودجه نامحدود ندارد. حتی شرکت‌های بزرگی مثل کوکاکولا، گوگل و اپل؛ بنابراین بر عهده شماست که بفهمید چگونه باید از منابع خود استفاده کنید.

۱۶- فناوری

پیشرفت تکنولوژی بسیار سریع‌تر از چیزی است که فکر می‌کنیم. بسیاری نمی‌توانند خود را با سرعت حرکت آن منطبق کنند اما اگر می‌توانید، شما همواره در رقابت یک گام جلوتر هستید. به یاد داشته باشید که لازم است یک تیم فناوری قدرتمند بسازید و خود را با پیشرفت‌های فناوری و روندهای آن به‌روز نگاه دارید.

۱۷- قیمت‌گذاری

بازاریابی فقط در مورد کمپین‌های تبلیغاتی و آگاهی مشتریان نیست. بازاریابی همچنین شناختن بازار مناسب محصول شما هم هست. این دانش شامل آگاهی از قیمت مناسب محصول شما در این بازار است. مشخصا این قیمت برابر ارزش محصول نیست اما قیمتی‌ است که حداکثر سود را تضمین می‌کند.

۱۸- گوش دادن

به‌عنوان یک مدیر کار شما متخصص بودن در حوزه کاری همه افراد تیم نیست. کار شما گوش دادن به متخصصان تیمتان و استفاده از دانش آن‌ها برای اتخاذ بهترین تصمیم‌ها است. برای این کار لازم است متواضع بمانید. هر وقت فکر کردید که شما بهتر بلد هستید، بدانید که دارید تخصص موجود در مجموعه را هدر می‌دهید.

۱۹- دورنما

به‌عنوان یک مدیر شما باید هم تصویر بزرگ و هم جزئیات کوچک را هم‌زمان ببینید و بدانید چگونه این دو بر هم منطبق می‌شوند. اگر روی یکی از این‌ها تمرکز کنید دیگری خراب خواهد شد.

۲۰- سئو

اگر مشتریان نمی‌توانند هنگامی‌که در گوگل جستجو می‌کنند، محصول شما را بیابند، به دردسر افتاده‌اید؛ اما اگر بتوانید سایت‌تان را به رتبه‌ بالایی در جستجوی گوگل برسانید مشتریان به سمت شما سرازیر خواهند شد. در این حالت مشتریانی که اصلا فکرش را نمی‌کردید به سراغتان خواهند آمد.

۲۱- شبکه‌های اجتماعی

شما ممکن است کسی یا تیمی را در شرکت خود داشته باشید که کارش شبکه‌های اجتماعی است؛ اما بااین‌همه مهم است که بفهمید کار آن‌ها چیست و چرا کار خاصی را انجام می‌دهند. شبکه‌های اجتماعی مجازی یک جنبه بسیار مهم از بازاریابی است که امروزه قدرت بسیار زیادی دارد.

برای اینکه شبکه‌های اجتماعی را در کمپین خود استفاده کنید، لازم است بفهمید این ابزارها چگونه کار می‌کنند و چگونه می‌توانید از آن‌ها بهینه استفاده کنید.

۲۲- خودکارسازی بازاریابی

بازاریابی انتهایی ندارد. همواره چیز بیشتری برای انجام دادن در آن وجود دارد. هیچ کمپینی کامل‌ترین نیست. ازاین‌روی به‌جای اینکه زمان با‌ارزش خود را صرف کارهای دستی همچون ارسال ایمیل‌ها و پیام‌ها بکنید، می‌توانید این کارها را با برنامه‌های خودکار انجام دهید و زمان و تمرکز خود و تیمتان را صرف بازاریابی کنید و نه کارهای اداری و رسمی.

۲۳- توانایی فروش

فرقی نمی‌کند که چقدر طراحی تبلیغات شما خوب است و یا چقدر گستردگی دارند، کمپین تبلیغاتی شما تا زمانی که نتواند چیزی بفروشد، شکست‌خورده به‌حساب می‌آید. استفاده از محتوا و رهیافت درست می‌تواند به‌خوبی روی فروش شما تاثیر مثبت بگذارد.

۲۴- طراحی

ممکن است خود شما طرح نباشید اما حداقل باید دانشی در این زمینه‌ها داشته باشید؛ زیرا باید:

  • طرحی که می‌خواهید را به طراح‌های خود توضیح دهید.
  • باید تشخیص دهید چه چیزی به درد می‌خورد و چه چیز نه.
  • به طراح‌های خود درباره نحوه بهبود طرح‌ها بازخورد بدهید.
  • به مشتریان خود تفکر پشت طراحی‌ها را توضیح دهید.

اگر صادق باشیم باید بگوییم هر چه دانش طراحی شما بیشتر باشد بهتر است. شاید اصلا بهترین کار این است که خود شما طراح باشید، اما احتمالا وقت کافی برای آن ندارید.

۲۵- حل مسئله

روال زندگی همین است. همیشه چیزی سر جای خودش نیست. کار با نقشه پیش نمی‌رود. از آنجایی هم که شما مسئول هستید، وقتی مشکلی پیش بیاید در نهایت مسئولیت بر گردن شما است. پس بهتر است یاد بگیرید چطور تحت‌فشار آرام بمانید و مهارت‌هایی برای سروکله زدن با مسائل داشته باشید.

۲۶- مدیریت مشتریان

کار شما است که به طراح توضیح دهید چه عکسی را برای سایت انتخاب کند. کار شما است که به مشتریان توضیح دهید که چگونه این عکس می‌تواند توجه خریداران را جلب کند. توضیحی که به دو مشتری می‌دهید لزوما یکی نیستند. شما همچنین باید بتوانید بدون اینکه مشتری را از دست بدهید به او توضیح دهید که چرا کمپین به اهداف خود نرسید.

۲۷- اختصار

این یک مهارت مهم در بازاریابی است. این مهارت برای مدیر بازاریابی از این همه مهم‌تر است. باید بتوانید کوتاه و شفاف منظور خود را منتقل کنید. نه‌تنها باید مطمئن شوید که محتوای تولیدی تیم شما مناسب وکافی است، بلکه شما باید بتوانید اطلاعاتی را که از مشتریان به دست می‌آورید، خلاصه کنید و به تیم خود انتقال دهید و یا برعکس از تیم به مشتری منتقل کنید.

۲۸- شبکه‌سازی

منظورمان از شبکه‌سازی یافتن فرصت و ساختن روابط برای خودتان نیست. هرچند همین هم مهم است. منظور ما این است که شبکه‌سازی برای شرکت و تیم شما سودمند است. ایجاد روابط محکم با مشتریان بالقوه، اعضای تیم و شرکت‌های طرف قرارداد نکته کلیدی برای حفظ کسب‌وکار دائمی و کیفیت کار است.

۲۹- تصمیم‌گیری

به‌عنوان یک مدیر کار شما ضرورتا تصمیم‌گیری و اطمینان از اجرای آن‌ها است. این اتفاق درصورتی‌که نتوانید تصمیم بگیرید، نخواهد افتاد.

مدت‌زمانی که طول می‌کشد شما تصمیم بگیرید، همان زمانی است که اعضای تیم معطل و منتظر هستند. هر چه سریع‌تر بتوانید تصمیم بگیرید، وظایف و کارهای محوله سریع‌تر انجام خواهند شد؛ اما همیشه به یاد داشته باشید: جبران زیان ناشی از یک تصمیم بد بسیار زمان‌برتر از وقت گذاشتن برای اتخاذ یک تصمیم خوب است.

۳۰- تعریف پارامترها

  • بازار هدف شما چه کسانی و کجاها هستند؟
  • از کجا مطمئن باشیم که در مسیر درستی هستیم؟
  • کجا می‌خواهیم برسیم؟
  • چه چیزی باعث موفقیت می‌شود؟

یک مدیر بازاریابی خوب می‌تواند پاسخ همه این سوال‌ها را به‌سرعت و وضوح بدهد. در نتیجه هرکسی که درگیر کار است می‌داند قرار است به چه چیزی برسد.

۳۱- ابتکار

اگر نتوانید پیش بروید، عقب می‌مانید. راه‌هایی که ما به مشتریان محصول می‌فروشیم همواره تغییر می‌کند. اگر به آینده فکر نمی‌کنید، در گذشته خواهید ماند. پس لازم است ابتکار داشته باشید و راه‌های تازه بیابید.

۳۲- انتقادپذیر باشید

هیچ‌کسی نگفته است که مدیر بازاریابی بودن آسان است. اگر روزی در دوران مدیریت خود داشتید که در آن روز کسی درباره کار اشتباهی که انجام داده‌اید، شکایتی نکند، شما در آن روز خوش‌شانس بوده‌اید.

بهترین مدیران کسانی هستند که می‌توانند انتقادات را بپذیرند و جای اینکه روحیه‌شان تخریب شود، از آن انگیزه بگیرند و حتی بهتر و سخت‌تر کار کنند.

۳۳- شوخ‌طبعی

تا اینجا شما ۳۲ مهارت مختلف را که می‌توانید در کار استفاده کنید، خواندید. کاش خسته نشده باشید. خستگی ناشی از کار دفتری از آن چیزهاست که زیاد رخ می‌دهد. ازاین‌روی لازم است که کمی شوخی هم در کارها تزریق کنید. اگر بتوانید دفتر را به‌جایی تبدیل کنید که اعضای تیم از آنجا لذت می‌برند، کارایی آن‌ها بیشتر خواهد شد و در نتیجه کیفیت زندگی شما هم به همین خاطر بهتر می‌شود.

هیچ‌کس کامل نیست

اگر فکر می‌کنید این مهارت‌ها را دارید، احتمالا دارید به خود دروغ می‌گویید. همیشه جایی برای بهبود وجود دارد. هیچ‌کس کامل نیست.

همچنین مطمئن باشید با سرعتی که فناوری امروز رشد می‌کند، همواره مهارت جدیدی وجود خواهد داشت و لازم است آن‌‌ها را کسب کنید.

به نظرتان لازم است روی کدام مهارت بیشتر کار کنید؟ در کدام حوزه قوی هستید؟ دانستن پاسخ این دو سؤال می‌تواند کمک شایانی برای بهبود و ترقی در کار شما باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.